موزه‌ای که خانه معتادان شد! +عکس

۱۳۹۴/۰۵/۲۵ - ۱۱:۵۶:۰۴
کد خبر: ۳۰۸۵۳۷
حمام تاریخی شبستر که زمانی برای استقرار تنها موزه این شهر انتخاب شده بود، اکنون قربانی عدم‌توجه میراث فرهنگی شده و به محلی برای تجمع معتادان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، تسنیم نوشت: شبستر، شهری فرهنگی است که زادگاه شاعران و عارفان بسیاری نظیر شیخ محمود شبستری، شیخ محمد خیابانی و والدین مقام معظم رهبری است و بناهای تاریخی متعدد این شهر، حکایت از قدمت تاریخی آن دارد.

آب‌انبار قدیمی کوزه‌کنان، حمام خامنه، حمام قدیمی بنیس، اسکله تال شرفخانه، آبشار عیش‌آباد، مدرسه دقیقی شرفخانه، مسجد میرپنج، مسجد یادگارشاه، کلیسای سهرقه (سهرل)، کلیسای موجومبار یا سنت هریپ سیمه، کول‌تپه زین‌آباد، تپه درویش بقال، تپه ساربانقلی، مقبره شیخ محمود شبستری، تپه پیر موسی، تپه چهرگان، حمام قدیمی بنیس، خانه اربابی روستای دیزج خلیل و مقبره شیخ اسماعیل سیسی همه آثار تاریخی شهرستان شبستر است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش تسنیم، با وجود اینکه حتی کلیسای آن در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است، شبستر اداره میراث فرهنگی ندارد و به نظر می‌رسد این موضوع باعث شده تا برخی آثار تاریخی این شهرستان بدون صاحب رها شده و حتی به جولانگاه معتادان تبدیل شود.

حمام تاریخی شبستر که از ده سال پیش شهرداری و شورای شهر آن را برای ایجاد موزه از صاحبش خریداری کردند و در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گذاشتند، متأسفانه با بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی استان، در حال تخریب است.

همسایگان این اثر تاریخی هم با اعلام نارضایتی از مجاورت با این اثر، به خبرنگار تسنیم در شبستر گفتند: چندین سال است که این اثر به حال خود رها شده و علاوه بر گرد و خاک و وجود حیوانات موذی، معتادان امان ما را بریدند و از این لحاظ، خانواده‌ها احساس امنیت ندارند.

سابقه تاریخی شبستر باعث می‌شود ضرورت ایجاد یک موزه از آثار تاریخی شهرستان احساس شود، ولی تخریب به‌مرور زمان حمام تاریخی که یکی از آثار تاریخی قابل اتکا در این شهرستان است، می‌تواند یکی از نکات منفی در کارنامه میراث فرهنگی استان باشد که باید هرچه زودتر برای مرمت و بازسازی آن تلاش کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز