"نفس گرم" و نگاه منتقدان/ سریالی متوسط با نگاه به ازدواج موقت

۱۳۹۴/۰۹/۲۵ - ۰۹:۰۲:۲۵
کد خبر: ۳۴۹۸۸۶
نفس گرم و نگاه منتقدان/ سریالی متوسط با نگاه به ازدواج موقت
یک منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به سریال هایی که از شبکه های سیما پخش می شوند بیان کرد که تلویزیون با کمبود بازیگر حرفه‌ای و فیلمنامه‌های خوب مواجه است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، شاهین شجری کهن منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال «نفس گرم» که به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور از شبکه یک سیما پخش می شد، گفت: «نفس گرم» سریالی متوسط و معمولی است و از نظر ساختاری و نوع اجرا ویژگی خاصی ندارد که مورد چالش قرار بگیرد.

وی افزود: ما در چشم انداز سریال سازی آثاری همچون «معمای شاه» داریم که آنقدر دست انداز دارند که می توان به راحتی درباره نقاط ضعف آنها سخن گفت یا سریالی مثل «شهرزاد» ویژگی های مردم پسندی دارد که می توان درباره این ویژگی ها گفتگو کرد اما سریال «نفس گرم» معیارها و ویژگی های ساختاری برای نقد ندارد و خود کارگردان هم ادعایی ندارد که اثر بحث‌برانگیزی ساخته است. مهمترین ویژگی این سریال در نگاه اول موضوع و محتوای آن است که می تواند چالش برانگیز باشد.

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به ویژگی های سریال «نفس گرم» عنوان کرد: سریال «نفس گرم» در مقایسه با سایر آثاری که در تلویزیون ساخته می شود اثری متوسط است و با توجه به روایت داستانی، شخصیت پردازی، موسیقی، صحنه آرایی و دیگر موارد ویژگی برجسته ای ندارد و تنها می توان درباره موضوع آن در قبال یک پدیده اجتماعی بحث کرد.

نوع نگاه به ازدواج مجدد در سریال «نفس گرم»

شجری کهن با اشاره به موضوع این سریال گفت: بحث ازدواج مجدد و یا ازدواج موقت فارغ از دیدگاه های حقوقی و شرعی که دارد، غالبا مورد چالش خانواده ها بوده و همیشه عده ای موافق و مخالف داشته است بنابراین مخاطبان سریال نسبت به این بحث جهت گیری های عرفی، اخلاقی و شخصی دارند. البته عسگرپور این موضوع را از خاستگاه و زاویه دید خود بررسی کرده است. صیغه یا ازدواج مجدد در این سریال یک راهکار اجتماعی، ضروری و مثبت ارزیابی می شود و زن‌هایی که درگیر یک زندگی مشترک هستند به جای تکاپو برای بدست آوردن سهم انفرادی خود به نوعی اشتراک دوستانه و صلح آمیز می رسند، سریال این مساله را تایید می کند و به عنوان یک راهکار پیش روی مردم جامعه قرار می دهد.

این روزنامه نگار و منتقد با اشاره به چالشی بودن چنین موضوعی در سریال «نفس گرم» تصریح کرد: «نفس گرم» را تنها کسی مثل عسگرپور می توانست بسازد. ساخت این سریال نوعی امتیاز است که ناشی از خودی بودن عسگرپور است. او از قصه ای سرراست و زنانه استفاده کرده است و تم سریال باعث شده که واکنش هایی را به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شخصیت پردازی و قصه این اثر عنوان کرد: ما در شرایطی سریال می سازیم و انتظار هم داریم مردم آثار ما را انتخاب کنند که اقتدار و تسلط شبکه های ماهواره ای در جذب مخاطب تبدیل به یک برد قطعی و سه امتیازی در خانه حریف شده است. خارجی ها با همین سریال های عقب افتاده سه امتیاز از ما جلوتر هستند بنابراین در چنین شرایطی به نظرم «نفس گرم» با همه ضعف هایی که دارد اثری متوسط است.

پرداخت کارگردان نسبت به روند داستان محافظه کارانه بود

شجری کهن اضافه کرد: بر اساس آموزه هایی که در نقد یک اثر هنری ملاک سنجش قرار می گیرند نه تنها سریال «نفس گرم» که آثار دیگری چون «شهرزاد»، «معمای شاه»، «کیمیا» و... نیز ضعیف و زیر خط استاندارد هستند اما سریال «نفس گرم» در مقایسه با آنچه که در این سال ها داشته ایم و آنچه که پخش و تولید شده است و همچنین در مقایسه با ملاک هایی چون بودجه، لوکیشن های تصویربرداری و عناصری چون بازیگری اثری متوسط به شمار می آید و نباید نگاهی ایده آلیستی به آن داشت.

به گزارش برنا این منتقد سینما و تلویزیون که با خبرگزاری مهر گفتگو کرده است از بحران های موجود در حوزه سینما و تلویزیون یاد کرد و گفت: ما هم اکنون با بحران بازیگر خوب و حرفه ای در حوزه تلویزیون مواجه هستیم، بحران ستاره هایی که مخاطبان را به خود جذب کنند. همچنین در حوزه کارگردانی سینما یا تلویزیون نیز کمتر افراد مولف و درجه یک وجود دارند. ما متن های خوبی نداریم و فیلمنامه نویس ها عمدتا بدترین فیلمنامه های خود را برای ساخت به تلویزیون ارائه می دهند. بنابراین در این شرایط «نفس گرم» یکی از ده ها سریالی است که بازتابی از بضاعت موجود است و جای عسگرپور هر شخص دیگری هم باشد اوضاع به همین ترتیب است چراکه این رشته صدها گره دارد و هر قسمت آن را بخواهید باز کنید باز هم به بن بست می خورید.

شجری کهن در پایان درباره روند پرداخت داستانی «نفس گرم» نیز بیان کرد: نوع پرداخت عسگرپور در این سریال به شدت محافظه کارانه بود و نتوانست کمی ساختارشکنی و گره افکنی داشته باشد. روایت این داستان به شکل خطی به سمت سوژه مورد نظر رفته است و روایتی متوسط ارائه کرده است. شخصیت های داستان همانطور که گفته شد منفعل هستند و واکنشی عمل می کنند، آنها دایم در انتظار هستند تا اتفاقی رخ دهد و بعد دست به عمل بزنند.

نظر شما
نظرات
باران
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
0
0
با ساخت چنین سریال هایی نه تنها پول کشور رو هدر می رود انتظار هم دارید با شبکه های ماهواره ای رقابت کنید متاسفم برای برای کسانی که اینچنین فیلمنامه هایی می نویسند وکارگردان هایی که این فیلم ها رو تهیه می کنند
مریم
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
0
0
اتفاقا سریال خوبی بود