ورود ژل های تقلبی بوتاکس به مطب ها

۱۳۹۴/۱۰/۲۲ - ۲۳:۰۴:۳۳
کد خبر: ۳۶۰۵۰۰
ورود ژل های تقلبی بوتاکس به مطب ها
رئیس مرکز آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو از آلودگی و غیرمجاز بودن صددرصد آلوچه ها و لواشک های عرضه شده در تفرجگاه های تهران خبر داد و گفت: این محصولات خانگی بوده و در مراکز غیرمجاز تولید شده است.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، دکتر حسین رستگار در نشست خبری همایش کشوری آزمایشگاه های برتر در سازمان غذا و دارو افزود: اخیرا نمونه های آلوچه و لواشک های فله ای در تفرجگاه های تهران را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جمع آوری کردیم که مشخص شد همه آنها دارای رنگ های غیرمجاز بودند.

وی تصریح کرد: حتی برخی از این محصولات دارای رنگ صنعتی تارتارازین داشتند که سرطان زا است؛ 50 درصد این محصولات نیز آلودگی میکروبی داشتند.

وی یادآور شد: به زودی این محصولات جمع آوری خواهند شد.

** ایجاد سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات آزمایشگاهی در سال 95

رئیس مرکز آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات آزمایشگاهی در سال 95 اجرایی می شود.

رستگار افزود: مردم از طریق این سیستم می توانند بفهمند کدام کالای سلامت در آزمایشگاه ها تایید یا رد شده است.

وی تصریح کرد: روز به روز تقلبات در محصولات سلامت محور بیشتر می شود، بنابراین نظارت ها در این زمینه نیز باید بیشتر شود.

** مکمل های ورزشی کبد یک جوان 24 ساله را از بین برد

رئیس مرکز آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه طی چند روز گذشته جوان 24 ساله ای به مقدار زیاد از مکمل های ورزشی استفاده کرده و بعد از مصرف کبد او کاملا از بین رفته و او اکنون در بیمارستان بستری است.

رستگار افزود: حتی اگر مکمل های ورزشی مجوز داشته باشند، تجویز و مصرف غیرمنطقی آنها موجب عوارضی خواهد شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه مشکل تجویز غیرمنطقی این مکمل ها را در باشگاه های ورزشی داریم.

وی با اشاره به قاچاق مکمل ها گفت: بسیاری از مکمل ها به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و گاهی می توانند حاوی مواد مخدر و روانگردان باشند که مواردی از این دست وجود داشته است.

رئیس مرکز آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو به مردم توصیه کرد: مکمل ها را از داروخانه ها تهیه کنند.

** تهدیدات داروهای ماهواره ای

رئیس مرکز آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: اگر پس از مصرف داروهای ماهواره ای و قاچاق برای مصرف کننده اتفاقی بیفتد، این مساله قابل پیگیری نخواهد بود زیرا منبع تولید و توزیع آن مشخص نیست.

رستگار افزود: بعضی از این داروهای ماهواره ای ماده موثری ندارند و در آنها از مواد نامرغوب یا مواد مرغوب تاریخ گذشته استفاده شده است.

وی ادامه داد: بیشترین قاچاق در کالاهای سلامت مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی است و کمترین قاچاق در دارو است، بنابراین بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق از سوی دستفروش ها به فروش می رسد.

وی ادامه داد: افرادی لوازم آرایشی و بهداشتی تاریخ گذشته را به یک دهم قیمت از کارخانه های برند خریداری کرده و تاریخ انقضای آن را دستکاری می کنند و در کشور به فروش می رسانند.

** هشدار در زمینه ژل های تقلبی بوتاکس

رئیس مرکز آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو درخصوص ژل های تقلبی بوتاکس هشدار داد و گفت: گاهی این ژل ها به صورت تلفنی به مطب ها آورده شده و آنجا تزریق می شوند که عوارض جدی را ایجاد کرده است.

رستگار افزود: حتی برخی آرایشگاه ها اقدام به فروش ژل های بوتاکس می کنند و بوتاکس را انجام می دهند، در حالی که آرایشگاه ها مجاز به این کار نیستند و پزشکان نیز طبق شرایط خاص بوتاکس را تزریق می کنند، بنابراین این مساله باید جدی گرفته شود.

** افتتاح نخستین آزمایشگاه جامع تجهیزات پزشکی در کشور

رئیس مرکز آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: نخستین آزمایشگاه جامع تجهیزات پزشکی در آزمایشگاه مرجع ایجاد شده و به زودی افتتاحیه رسمی آن را خواهیم داشت.

رستگار افزود: این آزمایشگاه تقلبات و مشکلات تجهیزات پزشکی را شناسایی و پایش می کند تا با آنها برخورد شود.

وی با اشاره به کاهش شدید قیمت تجهیزات پزشکی گفت: این برنامه همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: در حال ایجاد آزمایشگاه آلاینده ها و تقلبات مواد غذایی هستیم تا بتوانیم به طور کامل 500 سم موجود را شناسایی کنیم.

منبع: ایرنا

نظر شما