شجونی:

کاش صدای آیت‌الله جنتی را تقلید نمی‌کردم

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۱۹:۵۰:۴۱
کد خبر: ۳۶۳۶۱۲
کاش صدای آیت‌الله جنتی را تقلید نمی‌کردم
حجت‌الاسلام جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز، از ردصلاحیت‌ها که برخی چهره‌های اصولگرا را هم در بر گرفته گلایه کرد، اما گفت که نمی‌تواند به آسانی از شورای نگهبان دل بکند و خواهان آن شد که این شورا در رد صلاحیت‌ها تجدیدنظر کند. شجونی درباره ماجرای شوخی‌اش با آیت‌الله جنتی نیز توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، آنچه در زیر می‌خوانید، گفت‌وگوی روزنامه آرمان با این روحانی اصولگراست:

حاج آقا از ائتلاف اصولگرایان چه خبر؟ ظاهرا اصولگرایان در حال حرکت به سمت وحدت هستند.

راستش من دو سفر به تبریز و بروجرد داشتم. به همین علت از اینکه آقایان در حال چه کاری هستند خبر دقیقی ندارم. اما امروز (سه‌شنبه) جلسه‌ای داریم که باید دید به کجا رسیده‌ایم و وحدت در چه مرحله‌ای است. ما امیدواریم که اکثریت مجلس دست اصولگرایان باشد.

قرار بود که آقایان لاریجانی و قالیباف نماینده‌ای به جلسه شورای اصولگرایان بفرستند. این اتفاق افتاده است؟

از آن نیز خبری ندارم. اما همه اصولگرایان به دنبال وحدت و اجماع کامل هستند.

نتیجه بررسی هیات‌های نظارت هم اعلام شد و شاهد رد صلاحیت گسترده‌ای بودیم که در همین دو روزی که از اعلام نتایج گذشته است سبب گلایه‌هایی شده است. شما انتظار این میزان از رد صلاحیت‌ها را داشتید؟

والله نه. من بسیاری از آدم‌های محترم و متدین در آستارا و فومن که خودم متعلق به همان خطه هستم و همین طور تبریز که رد صلاحیت شده‌اند را می‌شناسم. در واقع این رد صلاحیت‌ها باعث دلخوری ما شده است. من امیدوارم که شورای نگهبان تجدیدنظری کند. البته هر صندلی مجلس 43 نفر مشتری دارد و معلوم نیست که اصلا اینها وقت کرده باشند صلاحیت همه این 12 هزار نفر را موبه مو بررسی کرده باشند یا نه. باید از آقایان سوال کرد که چطور در این وقت کم این کار را کرده‌اند. بنده هم از این رد صلاحیت‌ها ناراحت هستم. بعضی از افراد خوشنام که عزت و احترام بین مردم دارند، زیر آبشان زده شده است!‌ ظاهرا بعضی درباره آدم‌ها اطلاعات غلط داده‌اند. در شهرستان‌ها این کار صورت گرفته است. من واقعا دلم می‌خواهد شورای نگهبان تجدید نظری داشته باشد.

همان روزی که اعلام شد قرار است تحقیقات محلی صورت گیرد، خیلی‌ها از این مساله انتقاد کردند.

این رد صلاحیت‌ها نه به نفع شورای نگهبان است و نه به نفع دیگران. بهتر است در تصمیم‌گیری‌ها تجدید نظر شود.

به نظر شما این تجدید نظر شامل حال اصلاح‌طلبان هم می‌شود؟

اصلاح‌طلبان جایگاهی در انقلاب ندارند. مثل جبهه ملی و نهضت آزادی. اصلاح‌طلبان فرقی با آنها نمی‌کنند. آنها نه ترور شده‌اند، نه شهید داده‌اند، نه جبهه رفته‌اند، نه برای انقلاب کاری انجام داده‌اند. اصلاح‌طلبان در مجلس ششم خودشان را لو دادند. آنها از حاکمیت بیرون رفته‌اند. اتاق فکر لندن تشکیل دادند. اینها چه گلی به سر مملکت زده‌اند که حالا می‌خواهند کاندیدا شوند؟! اصلاح‌طلبان می‌خواهند از ضعف روحانی استفاده کنند.

آقای روحانی در نشست خبری اخیرشان گفتند که از همه اختیارات ریاست‌جمهوریشان برای مساله رد صلاحیت‌ها استفاده می‌کنند. چه کاری از ایشان به عنوان رئیس‌جمهور ساخته است؟

خب ایشان رئیس‌جمهور مملکت است و در حد خودش اختیاراتی دارد. ان‌شاءالله که بتوانند رایزنی کنند و کاری صورت بدهند. رئیس‌جمهور رئیس مردم است. بالاخره می‌تواند کارهایی بکند. من هم از شورای نگهبان خواهش می‌کنم تحقیق بیشتری کند. ما هم خودمان برای رد صلاحیت‌ها عزاداریم. بهترین آدم‌ها را مثل آقای (شاپور) مرحبا در آستارا رد کرده‌اند. بهترین جوان‌هایی که تحصیلکرده هستند، مثل آقای مهندس زبردست را در فومن رد کرده‌اند. آدم‌هایی که ولایت‌مدار هستند. من پریشب در تبریز بودم. حاج سلمان (خدادادی؟!) که آدمی است که قبلا نماینده مردم در مجلس بوده است و آبروی زیادی در بین مردم آذربایجان دارد را رد کرده‌اند. خب آخر ما هم باید بفهمیم! متاسفانه دست ما کوتاه است.

اگر مردم ببینند خیلی از کاندیداهای مورد علاقه‌شان رد صلاحیت شده‌اند، مشارکت مردم کم نمی‌شود؟

مردم ما می‌فهمند که باید این نظام را نگه دارند. بعضی از اشتباهات برخی از نهاد‌ها را نباید دلیل بر عیب نظام بدانند. بنده انقلابی‌ام. اگر بگویند پسرت را زندانی کرده‌اند، من نباید اعتراض کنم. باید بروم تحقیق کنم ببینم به چه علت زندانی کرده‌اند. ما نمی‌توانیم نظام را فدای خودمان کنیم. باید رفت و انتقاد و اعتراض کرد و نامه نوشت. حالا تا چند روز دیگر همه‌چیز مشخص می‌شود.

ظاهرا قرار است آقای لاریجانی هم درباره رد صلاحیت‌ها با شورای نگهبان رایزنی کنند. به نظر شما این رایزنی‌ها تاثیری دارد؟

نمی‌دانم. باید منتظر ماند و دید.

حاج آقا روز اجرا شدن برجام هم مصادف شد با اعلام بررسی صلاحیت‌ها. به نظر شما اجرا شدن برجام می‌تواند در بهبود اقتصاد کشور اثرگذار باشد؟

ما به امید زنده‌ایم. پیامبر اکرم فرمودند: اگر امید نبود هیچ باغبانی درخت نمی‌کاشت. اگر امید نبود هیچ مادری به نوزادش شیر نمی‌داد. من پریروز در هواپیما بودم. تیتر روزنامه‌ای را دیدم که نوشته بود برجام ما را خوشحال کرد، رد صلاحیت ما را بد حال کرد. این حرف را بزرگ‌ترها باید بشنوند و رسیدگی کنند.

اگر اجرا شدن برجام به رونق اقتصادی کشور کمک کند، ممکن است در نگاهی که دارید، تجدید نظر کنید؟

امیدواریم که وضع مردم خوب شود. اما دولتی که می‌آید به مردم کلید نشان می‌دهد و می‌گوید 100 روز دیگر قفل بیکاری را باز می‌کنم و مشکل گرانی را حل می‌کنم و اتفاقی نمی‌افتد، یعنی اینکه به وعده‌اش وفا نمی‌کند. ما که با دولت دشمنی نداریم. ما می‌بینیم عملکرد چه هست.

گفته می‌شود حدود 50 نفر از نمایندگان فعلی مجلس هم نامشان در بین رد صلاحیت‌شدگان است. نظر شما چیست؟

این نماینده‌ها باید کار خودشان را انجام دهند. شورای نگهبان هم بالاخره تصمیم خودش را گرفته است. این نماینده‌ها باید کار نمایندگی خود را انجام دهند. خب این‌گونه پیش آمده است. ما باید تلاش کنیم این مساله حل شود.

آقای ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌هایی که بر اساس ماده 28 انجام شده است، گفته‌اند ممکن است برخی اعتقاد به اسلام داشته باشند اما التزام عملی نداشته باشند یا به نظام اعتقاد داشته باشند، اما در عمل این موضوع احراز نشود. شما با این استدلال موافقید؟

من نمی‌توانم به سادگی دل از شورای نگهبان بکنم. چون شش نفر از اینها از فقها هستند و شش نفر هم از حقوقدانان. باید دید که آن چهار مرجعی که درباره بررس صلاحیت اشخاص به شورای نگهبان اطلاع می‌دهند، الهی عمل کرده‌اند یا خیر؟ باید از شورای نگهبان پرسید نه از شجونی.

شما ماجرای توقف قایق نظامیان آمریکا در خلیج فارس را دنبال می‌کردید؟

بله. نظام کرامت به خرج داد که آمریکایی‌ها را رها کرد. حتما تشکیلات امنیتی ما مصلحتی دیدند که به این نتیجه رسیدند که آنها را ول کنند.

برخی این رها کردن نظامیان آمریکایی را این‌گونه تعبیر کردند که با توجه به اینکه ما در آستانه نهایی شدن برجام هم بودیم، به نوعی ممکن است بهبود روابط بین دو کشور را شاهد باشیم. شما با این تحلیل موافقید؟

این آرزو را آرزومندان به گور خواهند برد. گرگ هنوز گرگ است و به آن اعتمادی نیست. مگر اینکه میش گرگ بشود تا با هم کنار بیایند، وگرنه میش تکه پاره خواهد شد.

حمله گروهی از افراد به سفارت عربستان باعث حرف و حدیث‌ها و انتقادات بسیاری شد. شما فکر می‌کنید چه کسانی و با چه انگیزه‌ای این کار را انجام دادند؟

عده‌ای هستند که ما به آنها اصطلاحا شیعیان انگلیسی می‌گوییم. اینها شنونده حرف‌های رهبری نیستند. به میل خودشان هر کار غلطی را انجام می‌دهند. دولت باید مراقب باشد که این اتفاق‌ها نیفتد. بحث سفارت آمریکا با این قضیه فرق می‌کند. الان نباید این کار انجام می‌شد. البته قطع رابطه را هم آنها انجام دادند نه ما. ما امیدواریم به شکل مسالمت آمیز مسائل حل شود. البته عربستان خیلی بد کرده است. آن سالی که حجاج ما را در مکه کشتند، همین موردی که در منا اتفاق افتاد و جنایتی که انجام دادند. اینها می‌گویند ما خادم‌الحرمین هستیم. آدم از کسانی که مدعی خادم الحرمینی هستند انتظار دیگری دارد. یا همین حمله و بمباران و کشتار مردم یمن که قابل اغماض نیست. با این حال همه‌چیز بستگی به نظر دولت دارد که با عربستان چه رفتاری داشته باشد.

حاج آقا به عنوان سوال آخر؛ نقل قول‌هایی که شما از آیت‌الله جنتی در برنامه «دید در شب» آقای رشیدپور انجام دادید، بازتاب زیادی داشت. فکر نمی‌کنید که باعث دلخوری ایشان شده باشد؟

عرض کنم که خدا می‌داند که من چقدر آیت‌الله جنتی را دوست دارم. قبل از انقلاب در زندان با هم، هم اتاق بودیم. من فقط اشتباهی که انجام دادم این بود که مثل ایشان حرف زدم وگرنه عقیده دارم که خودش خواست جک‌هایش گفته شود. سه تا سوال کرد، من هم جواب دادم. عقیده من این است که چون خودش به جک‌ها خندید، دیگر ضد انقلاب برای او جک نخواهد ساخت. نیت من خدمت به آقای جنتی بود. ایرادی که به خودم می‌گیرم این است که‌ ای‌کاش صحیح و سالم حرف می‌زدم.

نظر شما