تاثیر ضربان قلب بر تصمیم گیری

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ - ۱۰:۰۸:۲۲
کد خبر: ۳۹۰۱۳۳
تاثیر ضربان قلب بر تصمیم گیری
محققان دانشگاه واترلو کانادا دریافتند که تغییرات ضربان قلب، تاثیر مستقیمی بر استدلال منطقی دارد و افرادی که تغییرات ضربان قلب آن ها بیشتر است، عاقلانه تر تصمیم گیری می کنند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از ساینس، به طور کلی عقلانیت به عنوان بهره مندی از معرفت و تجربه و توانایی قضاوت صحیح تعریف می شود. اغلب دانشمندان، متخصصان علوم شناختی و فیلسوفان معتقدند که قضاوت عاقلانه، محدوده دانش شخص را در زمینه های مختلف زندگی و تحولات آن ها در طول زمان، دیدگاه سایر افراد و نحوه تعامل با دیدگاه های مخالف، تعیین می کند.

با وجود این که عموما تصور می شود این توانایی ها صرفا عملکردهای شناختی هستند، محققان دانشگاه واترلو معتقدند قلب نیز در میزان عقلانیت افراد، موثر است.

محققان برای آزمایش این دیدگاه 150 داوطلب از دانشجویان دانشگاه سیدنی غربی را با میانگین سنی 25 سال مورد مطالعه قرار دادند.

داوطلبان در مجموعه ای از فعالیت ها از جمله استدلال اجتماعی و قضاوت بر اساس مستندات، شرکت کردند و از آن ها خواسته شد دیدگاه خود را درباره موضوعات اجتماعی مهم از نقطه نظر اول شخص و سوم شخص بیان کنند. در جریان انجام این فعالیت ها ضربان قلب داوطلبان با استفاده از دستگاه نوار قلب اندازه گیری شد.

در هنگام پرسش درباره دیدگاه داوطلبان در زمینه مسائل اجتماعی از نقطه نظر سوم شخص، افرادی که تغییرات ضربان قلب آن ها بیشتر بود، در مقایسه با سایرین، استدلال عاقلانه تر و بدون جهت گیری داشتند. اما در اعلام دیدگاه ها از نقطه نظر اول شخص، ارتباطی بین ضربان قلب و قضاوت عاقلانه، یافت نشد.

این تحقیقان نشان می دهد که استدلال عاقلانه، صرفا یک عملکرد شناختی مغز نیست. در این تحقیقات معلوم شد افرادی که دارای تغییرات بیشتر در ضربان قلب هستند و توانایی تحلیل مشکلات را از نقطه نظر شخص ثالث دارند، ظرفیت بالاتری برای استدلال عاقلانه دارند.

پیش از این مشخص شده بود افرادی که دارای تغییرات ضربان قلب بیشتر هستند در مقایسه با سایرین، عملکردهای اجرایی بهتری از جمله در زمینه استفاده از حافظه دارند.

البته به اعتقاد محققان، یافته های این تحقیقات بدین معنی نیست که افراد دارای تغییرات ضربان قلب بیشتر، لزوما عاقل تر از سایرین هستند. بلکه این افراد برای قضاوت عاقلانه تر باید مسائل را از دیدگاه شخص ثالث، تحلیل کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Frontiers in Behavioral Neuroscience منتشر شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز