نظر حاج‌آقا محسن قرائتی درباره تعدد زوجات

۱۳۹۵/۰۳/۲۸ - ۱۲:۲۰:۱۸
کد خبر: ۴۱۸۶۲۴
نظر حاج‌آقا محسن قرائتی درباره تعدد زوجات
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در حرم رضوی گفت:‌ از مشکلاتی که همه دولت های دنیا از جمله دولت خودمان را با آن مواجه ساخته، زندگی زنان سرپرست خانوار می‌باشد که تنها راه حل کاهش فساد در جامعه تعدد زوجات مردان، مشروط به عدالت است.
به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور همزمان با شب وفات حضرت خدیجه(س) در برنامه درس هایی از قرآن کریم در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: پیامبر(ص) پس از وفات حضرت خدیجه(س) تعدد ازدواج داشتند البته همیشه خطاب به دیگران همسرانش می فرمود که خدیجه(س) از همه شما بهتر بود، روزی عایشه به ایشان گفت خداوند بهتر از خدیجه را به تو داده است و پیامبر(ص) در جواب فرمودند، هیچ کس مانند خدیجه(س) نمی شود.

وی تصریح کرد: وجود فضاهای مجازی، حقیقی، دوست، شهوت و شبهه ایجاب می کند نکته ای را در این جا متذکر شوم زیرا همه این ها دست به دست هم می دهند تا جوانی را منحرف و از دین دور سازند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پاسخ به این سؤال که چرا رسول خدا(ص) چندین همسر داشتند، بیان کرد: بنا به دلایل زیادی علت ازدواج های متعدد پیامبر(ص) مسأله شهوت نبود؛ حضرت محمد(ص) تا 52 سالگی تنها یک همسر داشتند، از 53 سالگی تا 63 سالگی یعنی در ده سال آخر عمر خویش سه همسر داشتند.

وی تصریح کرد: اگر مسأله شهوت باشد، اوج تحریک پذیری شهوت قبل از 50 سالگی است، اگر هدف ازدواج مجدد پیامبر(ص) شهوت باشد به طور قطع همسران بعدی باید زیباتر و جوان تر باشند در حالی که همسران بعدی ایشان مسن تر می شدند و همچنین همگی سرپرست خانواده بودند.

سامان بخشیدن زنان سرپرست خانوار

رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: یکی از مشکلاتی که همه دولت های دنیا از جمله دولت خودمان چاره ای برای آن نیافته است، زندگی زنان سرپرست خانواده و بیوه است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: در تمام تاریخ و در اکثر کشورهای دنیا آمار مرگ و میر مردان بیشتر از زنان است البته عوامل متعددی از جمله شهید شدن در جبهه، سفرهای کاری، تصادف یا حوادث محل کار دلیل این آمار است.

وی با اشاره به زندگی زنان بیوه و سرپرست خانوار ابراز کرد: هیچ وجدان سالمی اجازه نمی دهد نسبت به زندگی بیوه زنان بی تفاوت بود، از طرفی هیچ پسری حاضر به ازدواج با بیوه زن ها نیست، فرض بر این که همه زنان بیوه همچون حضرت معصومه(س) و مریم(س) پاک دامان و طاهر بمانند در حالی که با شرایط امروز این امکان پذیر نیست، بنابراین تنها علت سروسامان بخشیدن زنان بیوه، تعدد ازدواج مردان مشروط به عدالت است.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: یکی از تفکرات غلط امروزی ها درباره معیار ازدواج است، که آن را در ثروت، تحصیلات، سن، محله زندگی و امثالهم می دانند و هم شأن بودن را در موقعیت مالی، جایگاه اجتماعی، سطح تحصیلات و محل زندگی همدیگر تعریف می کنند.

هم کفو بودن، هم فکر بودن

وی با اشاره به حیات حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه، ابراز کرد: منظور از هم کفو بودن، هم فکر بودن است نه هم سطح بودن، حضرت خدیجه(س) ثابت کرد هم کفو بودن ربطی به سن و ثروت ندارد، پیامبر(ص) هم یتیم و هم فقیر بود، هم این که از حضرت خدیجه(س) با اختلاف قریب به 20 سن جوان تر بود، ولی با هم ازدواج کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه با تأکید بر پرداخت خمس و زکات به چند روایت در این باره اشاره و عنوان کرد: امام جواد(ع) فرمودند: «به شیعیان ما بگویید خمس بدهید و من ضمانت می کنم از اموالتان چیزی کاسته نشود»، هم چنین امام کاظم(ع) در این باره فرموده اند: «اگر پول حقی را ندهید، خداوند کاری با زندگی شما می کند که دوبرابر آن، خرج باطل کنید.»

وی تصریح کرد: هیچ مالی در دریا و خشکی از بین نمی رود، مگر این که زکاتش پرداخت شود بنابراین هر مالی در دریا یا خشکی تلف شود علتش پرداخت نکردن زکات است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: به فرموده امام رضا(ع) ما برای کسی که خمس مالش را ندهد دعا نمی کنیم، بنابراین برای دو فلس خود را از دعای ما محروم نکنید.

حضرت خدیجه؛ نمونه زهد

رییس ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: خداوند می فرماید: برای این که جزء ابرار باشید بخشی از اموالتان را ببخشید همچنین علامت مؤمن این است که نه کم و نه زیاد به فقیران کمک کند، طبق بیان قرآن کریم بخشی از اموالتان را انفاق کنید ولی درباره دین می گوید تمام اموالت را ببخش.

وی با اشاره به این که زهد به معنای نداشتن ثروتی نیست، بلکه به معنای وابسته نبودن به دنیا و دل کندن آسان از آن است، عنوان کرد: حضرت خدیجه(س) ثابت کرد زن می تواند مالک باشد و با دادن تمام اموالش در راه خدای متعال و نشر اسلام ثابت کرد انسان می تواند سرمایه دار باشد بدون این که دلبسته آن باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: امام سجاد(ع) در یک سخنرانی خود اشاره می کند که جدّه من خدیجه است و به ایشان افتخار می کرد، حضرت خدیجه(س) زنی است که در دعای ندبه خطاب به حضرت مهدی(عج) می گوییم، تو پسر خدیجه هستی.

گفتنی است، برنامه درس هایی از قرآن از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی ویژه ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22 در صحن جامع رضوی اجرا می شود.

منبع:شبستان

خبرگزاری برنا: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

 

نظر شما