به این دلایل مهم نباید هر روز دوش بگیرید

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۰۴:۳۶:۱۶
کد خبر: ۴۴۹۳۱۲
به این دلایل مهم نباید هر روز دوش بگیرید
دوش گرفتن یا حمام رفتن روزانه واقعا به پوست و سلامت عمومی‌مان آسیب می‌رساند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، بسیاری از آدم‌ها از کودکی یاد گرفته‌اند که باید تقریبا هر روز دوش بگیرند یا به حمام بروند؛ ولی آیا واقعا شستشوی بدن‌مان به این میزان لازم است؟ صنایع زیبایی و بهداشت سالانه با صرف میلیاردها تلاش می‌کنند محصولاتی را به ما بفروشند که فکر می‌کنیم برای بهداشتی و پاکیزه ماندن به آنها نیاز داریم؛ و متاسفانه، بسیاری از روش‌های بازاریابی‌شان به این صورت با موفقیت همراه می‌شود. این‌گونه فریب خورده‌ایم و فکر می‌کنیم شستشوی روزانه باعث می‌شود پاکیزه‌تر و سالم‌تر، و در نگاه دیگران دوست‌داشتنی‌تر و جذاب‌تر ‌شویم، ولی دوش گرفتن یا حمام رفتن روزانه واقعا به پوست و سلامت عمومی‌مان آسیب می‌رساند.

نباید دوش بگیرید

با این‌که دوش گرفتن می‌تواند بعد از یک روز طولانی، احساس آرامش یا شادابی بدهد و بعد از یک جلسه تمرین شدید ورزشی باعث پاکیزگی‌تان شود، واقعا بیش‌تر از هفته‌ای یک یا دو بار نیازی به دوش گرفتن ندارید؛ و شستشوی سریع روزانه در دستشویی برای شادابی کافی است. شگفت‌زده شُدید؟ ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید تا دقیقا بفهمید چرا از لحاظ علمی، دوش گرفتن روزانه اصلا فکر خوبی نیست.

چرا باید از دوش گرفتن روزانه دست بردارید

طبق گفته‌‌های دکتر رانلا هرش، متخصص پوست، در مقاله‌ای که در وب‌گاه اِسِنس منتشر شد، دوش گرفتن روزانه تاثیر خوب و مطلوبی روی بدن ندارد. دوش گرفتن نه تنها حجم عظیمی از آب را هدر می‌دهد، بلکه باکتری‌های مفید را از روی پوست پاک می‌کند، پوست، ناخن، و موها را خشک می‌کند، و دستگاه ایمنی بدن‌تان را نیز ضعیف می‌کند.

دکتر هرش می‌گوید: “‌ما معمولا بیش از حد حمام می‌رویم. واقعا باید این نکته‌ی مهم را درک کنیم. دلیل عمده‌ی ما برای انجام این کار هنجارهای اجتماعی هستند.‌”

۱. آن‌قدر که فکر می‌کنید کثیف نیستید

اگر هر روز ورزش نمی‌کنید یا کار بدنی ندارید که مجبور شوید ساعت‌های زیاد عرق بریزید، پس قطعا به دوش گرفتن یا حمام رفتن روزانه نیاز ندارید. طبق گفته‌‌های دکتر کِیسی کارلوس، استادیار پزشکی بخش پوست در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، که طی مقاله‌ای در وب‌گاه تودی منتشر شد، بسیاری از صابون‌ها باعث خشکی پوست می‌شوند زیرا چربی‌های ارزشمند روی پوست را پاک می‌کنند. به علاوه، بیش‌تر آدم‌ها در شرایطی از صابون استفاده می‌کنند که در حقیقت نیازی به استفاده از آن وجود ندارد. به گفته‌‌ی کارلوس، پوست واقعا به خوبی می‌تواند خود را تمیز نگه دارد؛ به همین دلیل قطعا نباید این چنین به دفعات زیاد به فکر شستشوی خودمان باشیم.

اگر بخواهیم کمی به این مسئله فکر کنیم، باید به دورانی باز گردیم که در طبیعت زندگی می‌کردیم؛ در آن شرایط بدون استفاده از هیچ‌گونه صابون یا مواد شستشوی مضر، فقط خودمان را در رودخانه‌ یا نهر می‌شستیم. بنابراین، چرا امروزه فکر می‌کنیم بدن‌مان واقعا به این‌گونه محصولات نیازمند است؟

۲. باکتری‌های مفید را از بدن پاک می‌کند

دو متخصص پوست در مصاحبه‌ای با وب‌گاه بازفید، این حقیقت را اعلام کردند که شستشوی روزانه‌ی پوست دقیقا باعث می‌شود باکتری‌ها مفیدی که برای سلامتی‌مان ضروری هستند، از روی پوست پاک شوند. به علاوه، دوش گرفتن مکرر باعث ایجاد ترک‌های بسیار کوچکی روی پوست می‌شود، و بدن‌تان را در معرض عفونت‌ها قرار می‌دهد (به ویژه هنگامی که باکتری‌های مفید نیز روی پوست وجود نداشته باشند).

۳. موهای‌تان را خشک می‌کند

درست مثل پوست، چربی‌های طبیعی موجود در موها نیز با شستشوی روزانه از بین می‌روند؛ و این ترتیب موهای‌تان خشک، آسیب‌دیده، و وز می‌شوند. به گفته‌ی آندرا ال. هِیدن، مدیر انجمن بین‌المللی تریکولوژیست‌ها، نباید موهای‌تان را بیش از یک یا دو بار در هفته بشویید (و این شامل خیس گردن موهای‌تان نیز می‌شود). با این‌که نیازی نیست هر روز موهای‌تان را بشویید، ولی هم‌چنان می‌توانید برای مرطوب نگه داشتن موها از حالت‌دهنده‌ها استفاده کنید.

۴. پوست‌تان را خشک می‌کند

دوش گرفتن مکرر با آب داغ می‌تواند پوست‌تان را خشک کند، و باعث ایجاد ترک و پوسته‌پوسته‌ روی سطح پوست‌تان شود. بار دیگر لازم به ذکر است، شستشوی زیاد بدن، صرف‌نظر از کدام بخش، رطوبت و چربی را از سطح پوست می‌گیرد و باعث خشک شدن آن می‌شود. وب‌گاه وب‌ام‌دی توصیه می‌کند اگر مجبور هستید هر روز دوش بگیرید، سعی کنید طول مدت آن بیش از ۱۰ دقیقه نشود، و هم‌چنین از آب سرد استفاده کنید که پوست‌تان دچار خشکی نشود.

۵. ناخن‌های‌تان آسیب می‌بینند

آب داغ ناخن‌ها را منبسط می‌کند، و باعث ورقه‌ورقه شدن و ترک خوردن‌شان می‌شود. بار دیگر باید بگوییم، ناخن‌ها با شستشوی زیاد، رطوبت و چربی‌شان را از دست می‌دهند، و خشک و پوسته‌پوسته می‌شوند.

۶. آب هدر می‌رود

بر اساس سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، به طور میانگین یک خانواده‌ی چهار نفره، روزانه ۱۵۱۴ لیتر آب مصرف می‌کند! اگر هر یک از اعضای خانواده بخواهد هر روز دوش بگیرد، آب بسیار زیادی هدر می‌شود، زیرا یک حمام ۱۰ دقیقه‌ای به اندازه‌ی ۶۰ لیتر آب مصرف می‌کند. شاید فکر کنید حمام کردن در وان نسبت به دوش گرفتن آب کم‌تری مصرف می‌کند زیرا در آن حالت شیر آب دائما باز نیست، ولی طبق گزارشی از دانشگاه استنفورد، حمام کردن در وان سه برابر دوش گرفتن آب مصرف می‌کند.

منبع: سلامت

 

 

 

 

نظر شما