گیاه داعشی، باعث اعلام حالت فوق‌العاده در عراق شد

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۰۴:۲۹:۳۹
کد خبر: ۴۵۸۸۱۴
گیاه داعشی، باعث اعلام حالت فوق‌العاده در عراق شد
گیاه 'سنبل آبی' که وزیر منابع آبی عراق آن را 'گیاه داعشی' نامیده است، باعث شد تا در استان واسط ، استان عراقی هم مرز ایران حالت فوق العاده اعلام شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، استاندار واسط به دلیل انتشار این گیاه در آب های این استان مرزی شرقی عراق در مجاورت مرزهای جمهوری اسلامی ایران، اعلام حالت فوق العاده کرد و خواستار ایجاد بسیج مردمی برای ریشه کنی گیاه سنبل آبی شد.


'مالک خلف الوادی' گفته است که این گیاه به دلیل انتشار در رودخانه دجله در این استان، به یک تهدید جدی تبدیل شده و وی به همین خاطر، تمامی امکانات استان را برای نابودی این گیاه بکار گرفته و حالت فوق العاده اعلام کرده است.

از طرفی 'عادل الدخیلی' استاندار ذیقار که مرکز اصلی آلودگی به این گیاه در عراق است، اعلام کرد که گیاه سنبل آبی 36 کیلومتر مربع از مجموع 118 کیلومتر مربع تالاب 'ابوزرک' را در این استان آلوده کرده است.

وی گفت که این استان تمامی امکانات لازم از جمله ماشین آلات ها و منابع انسانی را برای ریشه کنی این گیاه وحشی از تالاب های آبی ذیقار به کار گرفته است.

وی میزان موفقیت کار را 65 درصد اعلام کرده و گفته است که تا اوایل هفته آینده پاکسازی بخش شمالی تالاب ابوزرک به اتمام می رسد تا از نفوذ این گیاه به تالاب های 'الجبایش' و 'الحمار' جلوگیری به عمل آید.

در همین حال، موضوع گیاه داعشی در روزهای اخیر آنقدر جذابیت پیدا کرده که مقتدا صدر رهبر جریان صدری ها نیز که بیشترین توجه اش را بر حوزه سیاسی و امنیتی متمرکز کرده است، وی در پاسخ جمعی از هوادارانش که درباره میزان جدی بودن این گیاه در عراق از او سوال کرده اند، گفت که با اهتمام زیادی این قضیه را دنبال می کند و معتقد است که باید همه در کنار هم علیه این گیاه به مبارزه برخیزند.

وی خواستار همکاری مردمی با وزارت منابع آب عراق برای ریشه کنی این گیاه شده و در عین حال گفته است که این عمل در چارچوب طرح اصلاحی است که او منادی آن در عراق است.

گیاه سنبل آبی، یک گیاه زینتی است که طبق گزارش های وزارت کشاورزی عراق، رژیم سابق بعث در اواخر دهه هشتاد قرن گذشته برای تزیین حوضچه های کاخ های ریاست جمهوری آن را از مصر وارد عراق کرد و بعد از مدت کوتاهی این گیاه توانست کانال های آبی بغداد و دیاله را آلوده کند.

به اعتقاد کارشناسان عراق، افزایش درجه دمای هوا در سال های اخیر بطور چشمگیری بر رشد سریع این گیاه اثرگذار بوده و به دلیل تبخیر مقادیر زیاد آب از طریق برگ های پهن این گیاه، از آن به عنوان یک گیاه نابود کننده منابع آبی در عراق یاد شده است.

این گیاه همچنین با سرعت رشدی که دارد سطح آب های راکد را می پوشاند و به دلیل مصرف اکسیژن آب، بعد از مدتی باعث تغییر طعم آب می شود و بر همین اساس دولت عراق اخیرا خرید و فروش این گیاه زینتی را در این کشور ممنوع اعلام کرده است.

تالاب های عراق معروف به 'اهوار' که 17 درصد اراضی این کشور را تشکیل می دهند، جزو مهمترین منابع آبی با تاثیرات زیست محیطی در منطقه خاورمیانه به شمار می روند که بخشی از این تالاب ها به داخل اراضی جمهوری اسلامی ایران نیز کشیده شده است.

در حال حاضر تالاب ابوزرک در استان ذیقار مهمترین حوزچه آبی طبیعی است که بیشترین آلودگی را به گیاه سنبل آبی شاهد بوده است.

نابودی منابع آبی در عراق توسط سنبل آبی یا همان گیاه داعشی، احتمالا تغییرات زیست محیطی را در پی خشک شدن تالاب های عراق سرعت خواهد بخشید و به تبع آن تشدید پدیده طوفان های شنی و گرد وغبار در منطقه که اراضی وسیعی از ایران را نیز متاثر می سازد، به دنبال خواهد داشت.

منبع:خبر انلاین

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز