چرخیدن توربین انرژی‌های تجدید پذیر با حرکت دانشگاه آزاد اسلامی

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۱۱:۴۲:۵۵
کد خبر: ۴۷۷۶۱۱
چرخیدن توربین انرژی‌های تجدید پذیر با حرکت دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخلی می‌توانند نقش مهمی در انتقال تکنولوژی مدرن انرژی‌های تجدیدپذیر به کشور داشته باشند.در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی در گسترش و توسعه انرژی های تجدید پذیراقدامات بسیار گسترده ای داشته است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، ایسکانیوز نوشت: انرژی تجدیدپذیر، که انرژی برگشت‌پذیر نیز نامیده می‌شود، به انواعی از انرژی می‌گویند که منبع تولید آن نوع انرژی، بر خلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر (فسیلی)، قابلیت آن را دارد که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجدداً به وجود آمده یا به عبارتی تجدید شود.

موردتوجه قرار گرفتن منابع تجدیدپذیر در دنیا

در سال‌های اخیر با توجه به این که منابع انرژی تجدید ناپذیر رو به اتمام هستند این منابع مورد توجه قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۸٪ از انرژی مصرفی جهانی از راه انرژی‌های تجدید پذیر بدست آمد. سهم زیست‌توده به‌طور سنتی حدود ۱۳٪، که بیشتر جهت حرارت دهی و ۳٪ انرژی آبی بود.۲/۴٪ باقی‌مانده شامل نیروگاهای آبی کوچک، زیست توده مدرن، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین‌گرمایی و سوختهای زیستی می‌باشد که به سرعت در حال گسترش هستند.

بزرگترین نیروگاه زمین گرمایی دنیا در کالیفرنیا با نام نیروگاه گیسرز با ظرفیت ۷۵۰ مگاوات در حال فعالیت می‌باشد. برزیل یکی از کشورهایی است که پروژه‌های بزرگی برای استفاده از انرژی‌های نو (انرژی‌های تجدیدپذیر) انجام می‌دهد. ۱۸٪ از کل مصرف سوخت اتوموبیل‌های برزیل از طریق سوخت اتانولی که از ساقهٔ نیشکر به‌دست می‌آید تأمین می‌شود. سوخت اتانولی به‌صورت گسترده در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگرانی دربارهٔ تغییرات زیست محیطی در کنار افزایش قیمت روزافزان نفت و اوج تولید نفت و حمایت دولت‌ها، باعث رشد روزافزون وضع قوانینی می‌شود که بهره‌برداری و تجاری سازی این منابع سرشار تجدیدپذیر را تشویق می‌کنند.

نقش انرژی های تجدید پذیر در اقتصاد کشور

توسعه و گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر باعث کمک به تحقق اهداف توسعه‏ اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی کشور می‌شود که از عوامل اساسی در رسیدن به توسعه پایدار در هر کشوری هستند.

استفاده از انرژی‌های نو می‏تواند باعث کاهش وابستگی به منابع فسیلی، کاهش انتشار گازهای آلاینده از بخش‏های تولید و مصرف منابع انرژی و همچنین باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که تاثیر اساسی بر گرمایش جهانی دارند، ‌شود.

انرژی‌های تجدیدپذیر ساختار انرژی متفاوتی نسبت به تکنولوژی‌های تولید انرژی متعارف دارند، چرا که فرآیند توسعه در انرژی‌های تجدیدپذیر دارای هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه بالایی بوده و در مقابل هزینه تعمیر و نگهداری در آنها پایین است، ولی در روش‌های تولید انرژی از منابع متعارف، هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه پایین است. مزایای متفاوتی برای توسعه کاربرد انواع انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور می‌توان متصور بود که عموما وابسته به شرایط محلی، ویژگی منابع جایگزین و نگرانی‌های اجتماعی است. از مزایای کاربرد انرژی تجدیدپذیر می‌توان به این موارد اشاره کرد.

افزایش امنیت عرضه انرژی،کاهش میزان گرمایش جهانی،تحریک رشد اقتصادی،ایجاد اشتغال،افزایش میزان در‏آمد سرانه،افزایش عدالت اجتماعی وحفاظت محیط زیست در تمام زمینه‌ها.بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر همچنین باعث افزایش دسترسی به منابع انرژی پایدار و مطمئن برای مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته می‌شوند. لذا در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، لازم است بیشتر به دیدگاه توسعه‌ای این انرژی‌ها توجه کرد نه با دیدگاه‌های اقتصادی محض. انرژی‌های تجدیدپذیر، تمیز (پاک)، فراوان و قابل اعتماد بوده و در صورتی که به‌طور صحیح توسعه پیدا کنند می‌توانند به عنوان منابع انرژی پایدار نقش مهمی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار کشورها بازی کنند.

کاربردهای انرژی‌های تجدیدپذیر به 2 گروه اصلی تقسیم می‌شود که شامل کاربردهای نیروگاهی برای تولید برق، کاربردهای غیر نیروگاهی به منظور تولید حرارت و سرمایش است.

مزایای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

حفظ و ادامه شرایط فعلی زندگی در جامعه بشری در آینده بدون توجه به عرضه انرژی به قیمت مناسب امکان‌پذیر نیست. اثرات زیست محیطی وابسته به هر تولید انرژی در نرخ فعلی به سمت شرایط غیرقابل قبول پیش می‌رود و اثرات زیست محیطی زیانبار به شکل وسیعی در حال گسترش هستند. استفاده از سوخت‌های فسیلی در فرم‌های مختلفی همچون زغال سنگ، نفت و گاز، حجم قابل ملاحظه‌ای از اکسیدهای کربن و گازهای آلاینده دیگر را وارد محیط زیست می‌کند که باعث ایجاد اثرات زیانباری همانند باران‌های اسیدی، گرمایش جهانی و... می‌شود.

انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک منبع انرژی پاک و عاری از هرگونه آلودگی زیست محیطی می‌توانند نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای آلاینده همچون دی‌اکسیدکربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای بازی کنند. انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند در سیاستگذاری بخش انرژی کشور نقش مهمی ایفا کنند. انرژی‌های تجدیدپذیر دارای توانایی و مزایای زیر هستند:

1- امکان تولید انرژی الکتریکی قابل اطمینان با قیمت پایدار

2- کمک به تامین‌کنندگان برق برای متنوع سازی منابع مورد نیاز در تولید برق

3- تولید برق با حداقل آلودگی‌های زیست محیطی

4- کمک به کشور‌ها برای رسیدن به اهداف توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر

5- ایجاد فرصت‌های توسعه اقتصادی بخصوص در مناطق توسعه نیافته و دوردست روستایی

ضرورت انتقال تکنولوژی

انتقال تکنولوژی به فرآیند انتقال دانش و مهارت از گروهی از متخصصان یا سازمان‌های متخصص به سازمان یا گروهی که توانایی یا دانش مربوط یا امکان ایجاد فناوری و ابزار لازم را ندارند گفته می‌شود.

فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یک تکنولوژی نو در دنیا محسوب می‌شود، لذا انتقال این دانش و فناوری از کشورهای صاحب نام این تکنولوژی به کشورهای در حال توسعه ضروری است. این انتقال تکنولوژی می‌تواند به‌وسیله برنامه‏های آموزشی دانشگاهی، دوره‌های کوتاه مدت به‌واسطه همکاری‌های فیمابین یا مشاوران خارجی درگیر در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران به انجام برسد.

مبادله موافقت‌نامه‌های بین‌المللی تحقیق و توسعه در ارتباط با کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر بین سازمان متولی انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران و دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی کشورهای پیشرو در علم و صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند روشی موثر در انتقال تکنولوژی باشد. این موافقت‌نامه‌ها به عنوان یک مکانیسم انتقال تکنولوژی می‌تواند فناوری و دانش روز جهانی را به کارشناسان و مهندسان داخلی منتقل کند.

دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخلی می‌توانند نقش مهمی در انتقال تکنولوژی مدرن انرژی‌های تجدیدپذیر به کشور داشته باشند. متمرکز شدن بر دوره‌های تحصیلی جدید و میان رشته‌ای، یکی از چالش‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است. دوره‌های جدید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری لازم است طراحی شده تا نیروی انسانی ماهر و متخصص را برای طراحی، ساخت و اجرای سیستم‌های تجدیدپذیر هدایت کنند. این رشته‌ها و دوره‌های تحصیلی باید شامل فناوری، تجارت و سیاستگذاری در زمینه انرژی‌های نو باشند.

تقویت تحقیقات انرژی‌های نو و حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی در بومی‏سازی تکنولوژی انرژی‌های نو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

دقت در تنظیم قراردادهای خارجی برای آموزش نیروی انسانی داخلی در قالب قراردادهای توسعه نیروگاه تجدیدپذیر، تغییر ساختار متولی امور تجدیدپذیر کشور و موظف کردن آن به تشکیل گروه‌های تخصصی مورد نیاز و اخذ و کسب دانش لازم طی اجرای پروژه ضروری است.

اهمیت انرژی های تجدید پذیر

ناصر خدابخشی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و شورای پژوهشی دانشکده برق در گفتگوی اختصاصی با ایسکانیوز درباره انرژی های تجدید پذیر می گوید :در ایران نیز همچون کشورهای دیگر به دلیل روند افزایشی استفاده از این انرزی ها در دنیا و به دلیل اجتناب از استفاده مکرر انرژی های تمام شدنی فصیلی ، کم کم به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر کشیده شده است .

او افزود :همچنین امنیت استفاده از انرژی ها و سوخت های فسیلی به دلیل نوسان قیمتش در دنیا پایین است و ایجاد آلودگی حاصله از آنکه بسیار حائز اهمیت است .در حال حاضر دنیا با شتاب زیادی به سمت این پدیده حرکت می کند اما متاسفانه در ایران این حرکت با شتاب کندتری انجام می شود و این شتاب به نظر من به دلیل محدود بودن منابع انرژی از نظر من حدود 30 تا 40 درصد است .این در حالیست که در کشوری همچون آلمان 70 هزار مگاوات انرزی اش را از طریق باد تامین می کند.یعنی تقریبا انرژی ای که ما روزانه در ساعات پیک خود استفاده می کنیم را این کشور از طریق باد تامین می کند .ویا کشورهای اسکاندیناوی این انرزی را از طریق آب تامین می کند .

خدابخشی دانشگاه آزاد را در گسترش و توسعه انرژی های تجدید پذیر بسیار موثر دانست و گفت :دانشگاه آزاد به خاطر دارا بودن وسعت و افراد زیاد با پتانسیل های بالا ، این مقوله در آن به صورت جدی دنبال می شود ، از آنجا که روند تحقیقاتی کل دنیا به سمت استفاده از این انرژی هاست، ما نیز به عنوان جزیی از این خانواده تحقیقاتی ، قسمتی از بار تحقیقاتمان با توجه به نیاز کشور، بر روی انرزی نو یا تجدید پذیر است.

او با اشاره به طرحی وزارت نیرو برای سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت :اخیرا طرحی وزارت نیرو داشت که انرزی های نو یا تجدید پذیر را با قیمت تضمینی خریداری می کرد، بنابراین بخش خصوصی و کسانی که می خواستند سرمایه گذاری کنند به این سمت کشیده می شدند.

سهم ۳۰-۴۰درصدی برای انرژی های تجدیدپذیر

آرمودلی مدیر عامل سابق سانا نیز به اهمیت این نوع انرژی ها اشاره کرده و گفته است: باید سهم ۳۰-۴۰درصدی برای انرژی های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور هدف گذاری و عملیاتی گردد.

تشکیل شوراهایی برای عملیاتی شدن استفاده از انرژی های تجدیدپذیر

سیزدهمین جلسه شورای عالی همفکری ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی با حضور اعضای شورای ستاد تشکیل شد که در این جلسه به بررسی چالش‌های سوخت‌های زیستی در کشور پرداختند. اعضای شورای عالی همفکری ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر درخصوص هم‌افزایی بین دستگاهی به منظور رفع این موانع و ایجاد بسترهای مناسب توسعه سوخت‌های زیستی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سپس حسین امیری خامکاری عضو شورای همفکری ستاد و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به عدم توجه به مسئله سوخت تجدیدپذیر در برنامه ششم توسعه اشاره و بیان کرد در این برنامه فقط مسئله تولید برق از منابع تجدیدپذیر مورد توجه قرار گرفته است. در پایان به پیشنهاد سیروس وطنخواه مقدم ، دبیر ستاد مقرر شد باتوجه به فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه در کشور، توانمندی فناوری و نیروی انسانی موجود پیشنهادی برای اصلاح اسناد پشتیبان برنامه ششم به مجلس ارائه شود.

فعالیت شرکت های دانش بنیان در این راستا

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس به منظور حمایت از توسعه تعاملات بین‌المللی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کشور از برپایی غرفه یکپارچه در نمایشگاه بین‌المللی CHTF در شهر شنزن چین و بازدید از شرکت های فناور چین توسط شرکت مدیریت صادرات فناوری ایرانیان حمایت نموده است.

این نمایشگاه شامل تبادل دستآوردها، نمایش محصولات، فروم¬های سطح بالا، مطرح شدن پروژه ها و همکاری ها و تمرکز بر فناوری های پیشرفته در زمینه های انرژی، حفاظت محیط زیست، تجهیزات های تک انرژی های نو، مواد نوظهور، فناوری اطلاعات، بیولوژی و غیره می شود.

به همین منظور پاویون جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه به‌منظور ارایه محصولات و فناوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، با هدف توسعه صادرات و انتقال فناوری تدارک دیده شده و در بخش بین‌المللی در کنار سایر کشورها قرار گرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز