این ویتامین نقش مهمی در یادگیری و حافظه کودکان دارد

۱۳۹۵/۰۸/۲۲ - ۰۴:۳۲:۱۴
کد خبر: ۴۸۱۲۱۹
این ویتامین نقش مهمی در یادگیری و حافظه کودکان دارد
یک کارشناس ارشد دانشکده تغذیه و علوم غذایی با بیان اینکه در بین ویتامین ها، ویتامین های گروه B نقش مهمی در رشد مغزی کودکان دارند؛ ادامه داد: کمبود این گروه از ویتامین ها می تواند منجر به مسایل یادگیری، تمرکز و حافظه شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، یاسمین فتحی کارشناس ارشد دانشکده تغذیه و علوم غذایی گفت:  کودکان مبتلا به اختلال توجه و ناتوانی در یادگیری، هنگامی که از غذاهای سرشار از مواد مغذی استفاده می کنند توجه آنها افزایش یافته و رفتار بهتری در مدرسه از خود نشان می دهند؛ در مقابل، کودکانی که غذاهای شیرین، شور و سرخ کردنی بیشتری مصرف می کنند، از چنین توانمندی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه در بین ویتامین ها، ویتامین های گروه B نقش مهمی در رشد مغزی کودکان دارند؛ ادامه داد: کمبود این گروه از ویتامین ها می تواند منجر به مسایل یادگیری، تمرکز و حافظه شود، کمبود فولات(B9) در دوران کودکی می تواند بر روی عملکرد مغز در بزرگسالی هم تاثیر بگذارد و یا کمبود تیامین(B1) باعث بی حس شدن اعصاب مغز می شود؛ کمبود ریبوفلاوین(B2) نیز می تواند منجر به اختلال عملکرد مغز شود و یا کمبودنیاسین(B3) منجر به از دست دادن حافظه می شود.  

یاسمین فتحی افزود: در بین املاح مختلف، آهن به دلیل اینکه وجود آن برای عملکرد شناختی و رشد مغزی ضروری به حساب می‌آید، از اهمیت خاصی برای دانش‌آموزان برخوردار است.

او با اشاره به انجام پژوهش هایی در این زمینه، گفت: مطالعات مختلف نشان داده‌اند که کمبود آهن باعث کاهش ضریب هوشی (IQ) در کودکان و کاهش تمرکز و اختلال در توانایی‌های حل مساله آنان می‌شود؛ کمبود آهن، حتی اگر در سطح آنمی نباشد، با ضعف در حافظه و اختلال در مهارت‌های فکری مرتبط است.

این کارشناس ارشد تغذیه، از جمله منابع سرشار از آهن  به گوشت قرمز، غذاهای دریایی، سبزی‌های برگ سبز، مغزها و دانه ها، حبوبات و انواع موادغذایی غنی شده با آهن مانند ماکارونی یا نان اشاره کرد و گفت: مطالعات علمی نشان داده اند که کمبود یُد هم می تواند ضریب هوشی را در کودکان بین 12 تا 14 نمره پایین‌تر ‌آورد، بنابراین استفاده از مکمل‌ها در کودکان مبتلا به کمبود یُد و آهن، اثرات ناشی از کمبود آن‌ها را جبران می‌کند.

فتحی اضافه کرد: ماده دیگری که از اهمیت خاصی در تمرکز دانش‌آموزان برخوردار است، اسیدهای چرب امگا۳نام دارد و بدن انسان قادر به تولید این ماده نیست، پس باید این ماده مهم را به رژیم غذایی اضافه کرد.

 از ماهی‌های چرب، گردو، سویا، بذرکتان و شاهدانه را به عنوان بهترین منابع دارای امگا۳ نام برد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز