تفاوت های آنفولانزا با سرماخوردگی چیست؟

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۸:۳۴:۰۲
کد خبر: ۴۸۵۶۳۳
تفاوت های آنفولانزا با سرماخوردگی چیست؟
احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا و شیوع آن به ویژه در کودکان و سالمندان با فرا رسیدن فصل پاییز افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، آنفولانزا و سرماخوردگی به دلیل شباهت هایی که دارند با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند اما علائم و درمان آنفولانزا با سرماخوردگی متفاوت است به نوعی که آنفولانزا شدت بیشتری دارد.

 
متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص ریه در این باره گفت: بیماری آنفلوآنزا یک عفونت حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که در صورت سالم و فعال بودن سیستم ایمنی فرد مبتلا، عوارض بیماری بعد از طی دوره چند روزه تخفیف می یابد و بهبودی حاصل می‌شود اما در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و نقص ایمنی و در موارد همه‌گیری، عوارض بیماری شدیدتر و حتی مرگ و میر به همراه دارد.
 
ساسان توانا افزود: آنفولانزا توسط ویروسی بنام A یا B ایجاد می شود و معمولا در فصول سرد سال به خصوص دی و بهمن به دلیل ازدحام بیشتر شیوع آن افزایش می یابد.
 
وی با بیان اینکه این بیماری بعد از یک دوره نهفته یک الی دو روزه ظاهر می شود ادامه داد: آنفولانزا اغلب با علائمی چون تب های بالای 40 درجه، سردرد، دردهای عضلانی، ضعف شدید همراه با سرفه، درد سینه، درد مفاصل و بی‌اشتهایی همراه است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: البته علائم گوارشی هم گاهی اوقات در بیماران مبتلا به آنفولانزا گزارش شده که این علائم در کودکان بیشتر است.
 
توانا با اشاره به اینکه دوره بیماری آنفلونزا 3 تا 5 روز است افزود: بعد از طی این مدت ممکن است برخی بیماران بهبودی کامل پیدا کنند چراکه آنفولانزا همانطور که گفتیم ویروسی است و مانند بیماری باکتریال درمان اختصاصی ندارد، اما در بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند ممکن است بهبودی تا 10 روز نیز طول بکشد و حتی تا هشت هفته سرفه های خشک نیز ادامه داشته باشد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علائم سرما خوردگی نیز گفت: عامل بیماری سرماخوردگی نیز یک نوع ویروس است و علائم آن عطسه های شدید و پشت سر هم، آبریزش بینی وگلو درد است که در برخی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می کند. 
 
توانا ادامه داد: بنابراین در سرما خوردگی دردهای شدید عضلانی و تب های بالا همچنین سر درد های شدید و سرفه و کوفتگی عضلات بر خلاف آنفولانزا بسیار کمتر دیده می شود، اما آنچه در زمینه انتقال این دو بیماری ویروسی حایز اهمیت است انتقال از طریق قطرات تنفسی است.
 
وی تاکید کرد: بنابراین اگر با شخصی که دچار آنفولانزا شده است برخورد دارید حداقل فاصله دو متر را به منظور جلوگیری از سرایت بیماری رعایت کنید.
 
توانا در پایان درباره راه های پیشگیری از بیماری های ویروسی دستگاه تنفسی گفت: رعایت بهداشت فردی و عمومی، شست‌وشوی مکرر دست و صورت با آب و صابون قبل از خوردن غذا و همچنین استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری هاست، همچنین بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا اواخر شهریور و اوایل مهر است، تزریق واکسن آنفولانزا در خارج از این بازه زمانی ایمنی به همراه ندارد.
 
در طول مدت بیماری آنفولانزا استفاده از مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند به بیمار کمک شایانی می کند تا بهبودی خود را هر چه زودتر باز یابد.
 
 
منبع: سلامت نیوز

 

نظر شما