ارتباط قدرت بویایی و زمان مرگ!

۱۳۹۵/۱۱/۲۷ - ۰۶:۰۱:۰۲
کد خبر: ۵۲۱۱۰۱
کاهش قدرت بویایی در سالمندان میتواند زنگ خطری برای احتمال مرگ در طی 5 سال آینده باشد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ یکی از مشکلات شایعی که در دوران سالمندی اتفاق می افتد کاهش قدرت بویایی است که منجر به تغییر در حس چشاییافراد میشود و همین عاملی برای بی اشتهایی سالمندان است. قدرت بویایی یکی از مهم ترین الطاف خداوند است که کاهش  آن در سالمندی خبر از رسیدن روزهای پایان عمر میدهد.

کاهش قدرت بویایی در اکثر مواقع باعث از بین رفتن حساسیت به مزه نیز می شود. گاهی اوقات این مشکل موقت و در برخی مواقع دیگر دائمی است. از دست دادن حس بویایی به ندرت بطور کامل اتفاق می افتد، اما حتی از دست دادن بخشی از قدرت بویایی نیز می تواند برای فرد نگرانی به همراه داشته باشد. این شرایط با وجودی که زندگی فرد را تهدید نمی کند، می تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی وی داشته باشد. اما نتایج یک تحقیق نشان داد که کاهش قدرت بویایی در سالمندان زنگ خطری است  که احتمال نزدیک بودن مرگ را هشدار میدهد.

کاهش قدرت بویایی در سالمندان بیش از هر عامل دیگری از احتمال مرگ آن ها در پنج سال آینده خبر می دهد.

متخصصان دانشگاه شیکاگو در تحقیقی که روی 3000 فرد 57 تا 85 ساله انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که کاهش قدرت بویایی از احتمال مرگ افراد در پنج سال آینده خبر می دهد.

در این پژوهش، محققان پنج بوی نعنا، ماهی، پرتقال، گل سرخ و چرم را در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند تا قدرت بویایی افراد را بسنجند. پنج سال بعد، 39 درصد کسانی که در این تست بویایی سنجی پایین ترین نمره را گرفته بودند، زنده نبودند. از این بین تنها 10 درصد کسانی که بویایی سالمی داشتند، زنده نبودند.

پژوهشگران معتقدند ضعف بویایی، از دست دادن اشتها، استعمال دخانیات، ابتلا به سرطان، ضعف عمومی و مشکلات قلبی ، نزدیک شدن زمان مرگ را آشکار می کند.

 

منبع : ایسنا 


 

 

نظر شما