مصرف برنج باقی مانده از وعده های قبلی سلامت شما را به خطر می اندازد

۱۳۹۶/۰۱/۱۳ - ۱۰:۱۳:۳۵
کد خبر: ۵۳۸۹۹۲
مصرف برنج باقی مانده از وعده های قبلی سلامت شما را به خطر می اندازد
در برخی از فرهنگ های غذایی در سراسر جهان، برنج وعده اصلی غذای روزانه افراد را تشکیل می دهد که در غذاهای چینی بشترین استفاده را دارد. از آنجایی که بسیاری از وعده های غذای لذیذ و پر طرفدار ایرانی از برنج تشکیل شده همواره باید چگونگی نگهداری آن در نظر گرفته شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ اصطلاح بسیار رایجی در میان ما ایرانی ها وجود دارد که گفته می شود زنان ایرانی برای درست کردن غذا عمدتا دست شان به کم نمی رود و همیشه اندکی بیشتر از میزان مورد نیاز خانواده غذا درست می کنند. البته در بسیاری از مواقع نیز این غذای باقی مانده در وعده های بعدی یا برای ناهار روز بعد اعضای خانواده در محل کار یا مدرسه مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که برنج یکی از اصلی ترین مواد غذایی در سبد کالای ما ایرانیان است بهتر است با اخیرترین پژوهش های علمی انجام شده در مورد این ماده خوراکی آشنا شده و آن را به کار گیریم.

همان طور که اشاره شد در بسیاری از مواقع پیش می آید که پس از مصرف یک وعده برنج مقداری از آن باقی می ماند و در دفعات بعدی و با گرم کردن مجدد آن مورد استفاده قرار می گیرد. «نشنال هلث سرویس» اخیرا در مورد سمی بودن این برنج خبر می دهد و دلیل آن را حرارت دادن دوباره برنج نمی داند.

علت اصلی ایجاد چنین سمومی چگونگی نگهداری برنج پس از نخستین بار پخت آن است. برنجی که هنوز پخته نشده، مستعد تولید باکتری هایی است که می تواند منجر به سموم غذایی شود. این باکتری می تواند در نوع پخته برنج نیز باقی بماند.

زمانی که برنج پخته و در دمای اتاق باقی گذاشته می شود، هاگ های موجود در آن به باکتری تبدیل می شود که در نهایت منجر به تولید مواد سمی شده و می تواند حالت تهوع و شکم روش را در افراد به وجود آورد.

2

هر چقدر برنج پخته شده بیشتر در معرض دمای هوای اتاق قرار گیرد باکتری ها فرصت بیشتری برای تولید پیدا خواهند کرد بنابراین بهتر است بعد از پخت اولیه برنج و در صورت باقی ماندن مقداری از آن، هر چه سریع تر در داخل یخچال گذاشته شود.

بهترین راهکارهایی که می توانید از عدم ایجاد چنین باکتری هایی مطمئن شوید، این است که بلافاصله بعد از پخت برنج آن را میل کنید و در سریع ترین زمان ممکن، باقی مانده آن را برای استفاده در وعده های بعدی در داخل یخچال قرار دهید.

زمانی که «نشنال هلث سرویس» برای انجام این کار توصیه می کند، حدود یک ساعت است. زمانی که برنج باقی مانده را در داخل یخچال قرار می دهید بهتر است باقی مانده آن را تنها یک روز نگهداری، دوباره گرم کرده و مصرف کنید.

حتما این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که مابقی برنج نباید بیشتر از یک بار دیگر حرارت ببیند.

منبع: روزیاتو

 

نظر شما