پیشنهادی برای برگزاری مناظره‌ای در شأن مردم

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۸:۳۲:۰۵
کد خبر: ۵۵۱۶۹۷
مردم ایران از مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری خاطره خوشی ندارند. در سال ۸۸ یکی از افراد مناظره‌کننده تا توانست به رقبای خود اهانت کرد، دروغ گفت، غیبت کرد و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را نیز زیر سؤال برد و متأسفانه با او برخوردی نشد و بعد از آن اقدامات خلاف، به مدت چهار سال دیگر بر این کشور حکومت کرد و شد آنچه نباید می‌شد...

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ در ادامه سرمقاله روزنامه «جمهوری اسلامی»، پس از این مقدمه آمده است: مناظره‌ای که روز جمعه گذشته میان شش نامزد ریاست جمهوری صورت گرفت، هر چند تفاوت‌های اساسی با مناظره‌های سال ۸۸ داشت ولی باز هم نشانه‌هایی از رفتارها و گفتارهای خلاف شأن نظام جمهوری اسلامی در آن دیده و شنیده شد که مایه تأسف عموم گردید. به همین دلیل، این مناظره نیز در شأن نظام جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی و انقلابی نبوده و باید تلاش شود مناظره‌ها به صورتی انجام شوند که مناسب این نظام و این ملت بزرگوار باشند.

مناظره اسلامی و مبتنی بر اخلاق و کرامت انسانی آنست که هر یک از نامزدها به دیگری بگوید شما دارای شایستگی‌های زیادی هستید و خدمات خوبی ارائه داده‌اید و من از شما به سهم خودم تشکر می‌کنم و ضمناً این موارد را هم پیشنهاد می‌کنم و از شما می‌خواهم برای بهتر شدن وضعیت جامعه و رشد و ارتقاء سطح خدماتتان به این پیشنهادات و انتقادات خیرخواهانه هم توجه کنید. طرف مقابل یا مخاطب نیز از گوینده این سخنان تشکر کند و از انتقادهای وی استقبال کند و به او بگوید از شما به خاطر پیشنهادهایتان تشکر می‌کنم و تلاش خواهم کرد به آنها عمل کنم.

این روش، می‌تواند الگوی مناسبی برای عموم مردم کشور باشد و به آنها درس چگونه سخن گفتن با دیگران را بیاموزد و جامعه را به طرف صلاح و سداد ببرد. انتظار از رجال سیاسی کشوری که هم انقلابی است و هم اسلامی این است که چنین باشند و با حفظ حرمت همدیگر، نقدها و پیشنهادهای خود را در کنار بیان نقاط مثبت ارائه کند. چنین روشی، هم مؤثر است، هم فرهنگ‌ساز است و هم به سلامت جامعه و انتخابات و آشنا شدن مردم با نامزدهای ریاست جمهوری کمک می‌کند.

متأسفانه درحال حاضر با اینکه ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی گذشته، حتی بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری کشور ما، که به عنوان داوطلبان بالاترین مقام اجرایی کشور باید الگوی اخلاق و تعامل صحیح با همدیگر باشند، چنین نیستند بطوری که مناظره‌های آنان به یک جنگ لفظی خلاف مصالح نظام و آزاردهنده برای مردم تبدیل می‌شود. باید عقلای قوم درصدد بررسی علل این وضعیت غیرقابل قبول برآیند و برای آن چاره‌جویی کنند تا چنین صحنه‌هایی تکرار نشود و شأن نظام جمهوری اسلامی و مردم انقلابی رعایت شود، ضمن اینکه خود مناظره از نظر شیوه برگزاری و سؤالات مطرح شده در آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد و سطح و محتوای آن ارتقا یابد.

قطعاً یکی از عواملی که می‌تواند این مشکل را حل کند، وجود احزاب واقعی و ریشه‌دار است، احزابی که به صورت مقطعی و فصلی و فقط برای حضور در انتخابات به وجود نیامده باشند. احزاب ریشه‌دار و هدفمند می‌توانند با بررسی نیازهای واقعی جامعه به برنامه‌ریزی درازمدت بپردازند و با تربیت نیروهای قوی، آنها را همراه با برنامه‌های جامع و ناظر به نیازهای واقعی جامعه به صحنه اجرایی کشور وارد کنند. اگر نامزدهای ریاست جمهوری با چنین پشتوانه‌ای به صحنه بیایند، نیازی به پرخاش، تهمت، دروغگویی، نسبت‌های ناروا و رفتارهای عوام‌فریبانه نخواهند داشت. آنها با ارائه برنامه‌های خود می‌توانند نظر مردم را جلب کنند و رأی بیاورند و زمام امور اجرایی کشور را به دست بگیرند.

امید آنکه بزرگان جامعه اسلامی و انقلابی ما از هم‌اکنون درصدد بررسی ریشه‌های وضعیت نابسامان مناظره‌ها برآیند و با همت بلند برای رفع نواقص بکوشند و فرهنگ مناظره را به سوی اسلامی شدن هدایت کنند تا در آینده‌ای نزدیک مردم ما شاهد مناظره‌هایی در شأن نظام جمهوری اسلامی باشند و بتوانند به انتخاب اصلح دست یابند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز