آیا می دانید نقطه طول عمر در کجای بدن قرار دارد؟

۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۰۶:۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۵۳۷۴۸
آیا درباره نقطه طول عمر چیزی شنیده اید؟ در این نوشتار با ما همراه باشید تا هم به شما بگوییم نقطه طول عمر کجای بدن تان قرار دارد و هم اینکه چگونه آن را فعال کنید و به کمک آن چگونه بدن تان را درمان کنید.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ تحریک نقاط فشار، چه با ماساژ (طب فشار) یا به وسیله‌ی سوزن‌های ظریف (طب سوزنی) تلفیقی از هنر و علم است، و به عهد باستان خاور دور برمی‌گردد. طب باستانی چین (TCM) هزاران سال از نقاط فشار استفاده کرده است و طبیبان و بیماران نتایج شگفت‌انگیز آن را تایید می‌کنند.

ماساژ دادن یا سوزن زدن به نقاط فشار بر اساس دیدگاهی کل‌نگر نسبت به طب است، که در آن تمام بدن و اندام‌ها و سیستم‌های آن با یکدیگر در ارتباط هستند، و یک ناحیه با نواحی دیگر همکاری می‌کند. ادامه این نوشتار را بخوانید تا بفهمید چطور این نقطه فشار جادویی یعنی نقطه طول عمر (زو سان لی) را ماساژ دهید و با این کار چه اتفاقی برای بدن‌تان خواهد افتاد.

اصول اولیه نقطه فشار

صدها نقطه فشار در جاهای مختلف بدن‌مان وجود دارد، و این نقاط بر روی ۱۲ کانال یا خط انرژی قرار دارند.

هر کانال انرژی (meridian) عملکرد سیستم‌های جسمانی خاصی را کنترل می‌کند و به هر نقطه‌ی فشار، اندام‌ها و قسمت‌های خاصی از بدن مرتبط است.

با تحریک این نقاط فشار به روش‌هایی خاص، می‌توانیم بی‌تعادلی انرژی (qi) را در بدن‌مان اصلاح کنیم و این انرژی‌های جسمانی را از رکود خارج و به جریان بیندازیم.

طب سوزنی و طب فشاری

طب سوزنی و طب فشاری دو روش تحریک نقاط فشار از طریق ماساژ یا فرو کردن سوزن‌های فوق‌العاده نازک به نقاط فشار روی کانال‌های انرژی هستند که در گذر زمان خود را ثابت کرده‌اند.

در حالی که هردو روش تحریک نقاط فشار مستلزم سال‌ها مطالعه و تمرین است، افراد عادی هم می‌توانند در منزل و با ماساژ (طب فشاری) این نقاط فشار، آن‌ها را تحریک کنند.

زو سان لی

زو سان لی، که متخصص چینی طب سوزنی، وانگ لتینگ، به آن ”نقطه‌ی طول عمر“ و هم‌چنین ”نقطه‌ی صد بیماری“ می‌گوید، نقطه‌ی فشاری است که درست زیر (کشکک زانو) و بین دو استخوان ساق پا قرار دارد. روی زمین بنشینید و پاهایتان را مستقیم روبه‌روی خود دراز کنید طوری که پاشنه‌های آن‌ها روی زمین و پنجه‌ها رو به عقب و بدن‌تان خم شده باشد. بعد کف دست‌تان را روی کشکک زانویتان بگذارید. این نقطه بین انگشت حلقه و انگشت کوچک‌تان قرار می‌گیرد. باید یک فرورفتگی کوچک را زیر زانو و بین استخوان‌ها پیدا کنید ـ این همان نقطه‌ی فشار معجزه‌آسا به نام زو سان لی است.

این نقطه می‌تواند جریان انرژی را در بخش‌های بی شماری از بدن کنترل کند، و بسیاری از اختلالات را می‌توان فقط با تحریک زو سان لی (یا همراه با تحریک سایر نقاط فشار) درمان کرد.

 

نقطه طول عمر یا همان زو سان لی چه چیزی را می‌تواند درمان کند؟

اندام‌های تحت تاثیر زو سان لی تقریبا بی‌شمار هستند، به همین خاطر آن را ” نقطه ۱۰۰ بیماری“ می‌نامند! بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از اختلالاتی که می‌تواند با تحریک این نقطه‌ی فشار خارق‌العاده درمان کرد.

عملکرد کبد:

ماساژ نقطه‌ی فشار زو سان لی می‌تواند با کمک به تنظیم تولید مایع صفرا و بهبود توانایی این اندام را برای تصفیه‌ی سموم وارد شده به بدن، عملکرد کبد را بهبود دهد.

عملکرد کلیه:

کلیه‌ها نیز می‌توانند از تحریک زو سان لی بهره ببرند، زیرا از عفونت‌های کلیه جلوگیری کرده و عملکرد آن را در بهترین وضعیت حفظ می‌کند.

عملکرد متابولیک:

زو سان لی با بهبود عملکرد متابولیک هم در ارتباط است، و برخی بیماران طب فشاری می‌گویند با تحریک منظم این نقطه‌ی فشار، کاهش وزن منظم را تجربه کرده‌اند. با تحریک این نقطه از بدن می‌توان به یبوست هم پایان داد.

عملکرد قلبی:

عملکرد قلب را می‌توان با ماساژ زو سان لی بهبود داد، زیرا منجر به بهبود جریان خون، آریتمی (ضربان قلب نامنظم)، تپش قلب، و سلامت کلی آن می‌شود.

تنظیم فشار خون:

وقتی فشار خون خیلی بالا یا خیلی کم باشد، تحریک نقطه‌ی زو سان لی می‌تواند به متعادل کردن کی (qi) کمک کند که فشار خون را کنترل می‌کند.

 

دیابت و تنظیم قند خون

بهبود اختلال متابولیسم انسولین و سطح نامنظم قند خون ـ مانند آن‌چه افراد دیابتی تجربه می‌کنند ـ  با ماساژ یا فرو کردن سوزن در نقطه‌ی طول عمر هم گزارش شده است.

تحقیق درباره‌ی زو سان لی

مطالعات تحقیقاتی زیادی در ژورنال طب سنتی چین منتشر شده است که نشان می‌دهد درمان با زو سان لی، گرفتگی‌های شکم را در بیمارانی که تحت آزمایش گاستروسکوپی فیبر نوری قرار داشتند، تسکین داد.

در مطالعه‌ی دیگری بیماران سرطانی تحت شیمی‌درمانی توانستند با تحریک همزمان نقاط فشار زو سان لی و نیگوآن، اثرات جانبی ناخوشایند شیمی‌درمانی را کاهش یا حتی از بین ببرند.

هم چنین برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد فعال کردن زو سان لی، حساسیت به انسولین و جریان خون مغزی (اثر ایجاد شده به واسطه‌ی نیتریک اسید) را بهبود دهد، در حالی که فعالیت عصب سمپاتیک و فشار خون سرخرگی را کاهش می‌دهد.

 

چگونه نقطه طول عمر (زو سان لی ) را ماساژ دهیم؟

برای آن که خودتان از فواید گوناگون تحریک زو سان لی بهره‌مند شوید، می‌توانید این نقطه‌ی فشار را در خانه ماساژ دهید.

توصیه نمی‌شود که درست پیش از خواب این نقطه را ماساژ دهید، زیرا تحریک این نقطه‌ی فشار انرژی شما را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث بی‌خوابی شود. هر روز وقتی از خواب بیدار می‌شوید، چند دقیقه وقت‌تان را به انجام کارهای زیر اختصاص دهید:

  • در حالی که راحت نشسته‌اید نقطه‌ی فشار را پیدا کنید

  • آن ناحیه را با انگشت یا مالیدن دانه‌های خام (مانند گندم سیاه، جو، یا برنج) به آرامی و در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید

  • این کار را روی پای دیگر هم انجام دهید

برای تحریک زو سان لی، هم‌چنین می‌توانید نصف یک حبه سیر پوست‌کنده را روی این نقطه‌ی فشار قرار دهید و یک ساعت با پانسمان ببندید تا وقتی که پوست‌تان شروع به قرمز شدن می‌کند.

ماساژ روزانه‌ی زو سان لی بی‌خطر است و حتی توصیه می‌شود. آن را امتحان کنید تا ببینید حقیقت دارد یا خیر!

 

منبع: بازده

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز