زنان این بیماری را جدی بگیرند

۱۳۹۶/۰۳/۱۸ - ۱۱:۳۶:۲۵
کد خبر: ۵۶۹۴۳۴
زنان این بیماری را جدی بگیرند
یک متخصص جراحی عمومی گفت: خانم‌ها مراقب و پیگیر کیست‌های تخمدان باشند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ دکتر منوچهر امامی درباره کیست‌های تخمدانی که شروع به رشد کرده و در مواردی حتی تا چند کیلوگرم هم پیش می‌روند، اظهار کرد: در تخمدان‌های پلی‌کیستیک احتمال رشد این‌گونه کیست‌ها بیشتر است. 
 
وی تصریح کرد: زمانی‌که کیست‌ها شروع به رشد می‌کنند و اندازه آنها بزرگ می‌شود، علائمی را از خود بروز می‌دهند که متاسفانه بیشتر خانم‌ها آن را جدی نمی‌گیرند یا به دلایلی مانند ترس از بدخیم بودن آن از مراجعه به پزشک امتناع می‌کنند. 
 
 امامی عنوان کرد: دردهای شکمی، اسپاسم داخل شکم و لگن، اختلال در ادرار، بزرگ شدن شکم و احساس چیزی شبیه توپ در شکم که حرکت می‌کند از مهم‌ترین علائم بزرگ شدن کیست‌های تخمدان است. 
 
این جراح عمومی به نقش ارث در تشکیل بیماری کیست‌های تخمدان اشاره و خاطرنشان کرد: خانم‌هایی که مادر یا فامیل‌های نزدیک‌شان سابقه کیست تخمدان دارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند. 
 
وی با بیان اینکه خطر رشد کیست تخمدان در خانم‌هایی که تخمدان پلی‌کیستیک یا سابقه تشکیل کیست داشته‌اند، بیشتر است، اعلام کرد: انجام سونوگرافی ساده و پیگیری دوره‌ای کیست‌های کوچک تخمدان به پیشگیری از رشد و بزرگ شدن این کیست‌ها کمک شایانی می‌کند. 
 
امامی با اشاره به اینکه در بیشتر موارد این کیست‌های بزرگ شده، خوش‌خیم است و با جراحی از بدن خارج می‌شوند، خاطرنشان کرد: در موارد اندکی نیز امکان بدخیم بودن کیست‌ها وجود دارد. 
 
وی با بیان اینکه شایع‌ترین سنین ابتلای خانم‌ها به بزرگی کیست تخمدان، سنین میانسالی است، گفت: کیست‌های تخمدان زمانی‌که به 5 و 6 سانتی‌متر می‌رسند، احتمال پارگی و پیچ خوردگی‌شان وجود دارد. بنابراین اگر مراجعه بهنگام و به دنبال آن تشخیص بیماری انجام شود، می‌توان در مراحل اولیه کیست را از تخمدان جدا کرد. 
 
امامی با اشاره به اینکه در مواردی‌که کیست تخمدان دچار پارگی می‌شود، فرد دچار خونریزی شده و دچار شوک می‌شود، به خانم‌ها توصیه کرد: هر گونه بزرگ شدن شکم به ویژه همراه با درد را به حساب بارداری و چاقی نگذارید. همچنین در صورتی‌که علائم ابتلا به کیست را در خود مشاهده می‌کنید حتما به پزشک مراجعه کنید. 
 
منبع:ایسنا 
 

 

نظر شما