اگر زیاد خواب می بینید بخوانید!

۱۳۹۶/۰۶/۰۳ - ۰۴:۳۰:۱۰
کد خبر: ۶۰۴۴۲۱
اگر زیاد خواب می بینید بخوانید!
تازه ترین مطالعات نشان می‌دهد افرادی که زیاد خواب می‌بینند، کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ در پی تحقیقاتی که به مدت 12 سال توسط محققان آمریکایی در دانشگاه بوستون انجام گرفت، مشخص شد حرکات سریع چشم، ارتباط نزدیکی با خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی صعب‌العلاج دارد.

در این تحقیقات ابتدا الگوی خواب 321 داوطلب بالای 60 سال مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و سپس در یک بازه 12 ساله وضعیت سلامت این داوطلبان پیگیری شد تا میزان خطر ابتلا به زوال عقل در بین آن‌ها مشخص شود. بر اساس این تحقیقات به ازای یک درصد کاهش زمانی که در خواب صرف حرکت سریع چشم‌ها می‌شود، احتمال ابتلا به زوال عقل 9 درصد افزایش می‌یابد.

حرکت سریع چشم مرحله‌ای از خواب است که در آن خواب دیدن اتفاق می‌افتد و فعالیت مغز، دمای بدن، سرعت تنفس و ضربان قلب افزایش می‌یابد.پیش از این ارتباط زوال عقل با اختلال خواب به اثبات رسیده است، اما هنوز محققان نمی‌دانند که کدام یک از این عوامل موجب بروز دیگری می‌شود.

به گفته این محققان، مراحل مختلف خواب تاثیرات متفاوتی بر ویژگی‌های اصلی آلزایمر برجای می‌گذارند و نتایج این تحقیقات مکانیزم حرکت سریع چشم را به عنوان ابزاری برای پیش‌بینی زوال عقل شناسایی می‌کند.این محققان اوایل سال جاری میلادی دریافتند در یک بازه زمانی 10 ساله خطر ابتلای افرادی که بیش از 9 ساعت خواب مستمر شبانه دارند به زوال عقل در مقایسه با سایرین دو برابر است.

بر اساس آمار رسمی انجمن آلزایمر انگلیس، احتمال ابتلای افراد بالای 65 سال به آلزایمر یک به 14 است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Neurology منتشر شده است.

 

 منبع: ایرنا

 

نظر شما