گناهانی که باعث عذاب قبر می شوند

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۵:۰۱:۲۴
کد خبر: ۶۴۴۴۵۲
گناهانی که باعث عذاب قبر می شوند
براساس احادیث اسلامی، عذاب قبر یا عذاب برزخ سختی‌ها و فشارهایی است که انسان پس از مرگ و وارد شدن به عالَم بَرزخ با آنها مواجه می‌شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ کیفیت و چگونگی فشار قبر تا حد زیادی بر ما پوشیده است؛ برخی آن را فشار بر جسم دفن‌شده در خاک می‌دانند و برخی بر روح و بدن برزخی. عذاب قبر اقسام مختلفی دارد که یکی از آنها فشار قبر است. آیات قرآن و روایات اهل بیت بخشی از این حقایق را بازگو کرده‌اند.

تهران- الکوثر:   هر چند همه گناهان در عذاب قبر و یا افزایش آن مؤثرند. اما دربرخی روایات از تاثیر گناهانی خاص که برخی از آنها حتی از کبائر هم محسوب نمی شوند، سخن به میان آمده است که عبارتند از:

1- سخن چینی.

2- اجتناب ننمودن از نجاسات.

3- کناره گیری مرد از زن.

حضرت امیر علیه السلام این سه گناه را در حدیث ذیل ذکر کرده است:

عَذابُ الْقَبْرِ یکونُ مِنْ النَّمیمَةِ وَ الْبَوْلِ وَ عَزَبِ الرَّجُلِ عَنْ اهْلِه.[1]

4- زنا.

حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید:

مَنْ زَنی بِامرَئَةٍ مُسْلِمَةٍ اوْ یهودیةٍ او نَصْرانِیةٍ او مجوسِیةٍ حُرَّةٍ اوْ امَةٍ، ثمَّ لَمْ یتُبْ مِنْهُ و مات مُصِرّاً علیه، فَتَحَ اللّهُ لَهُ فِی قَبْرِهِ ثلاثَ مِئَةِ بابٍ تَخْرُجُ مِنّها حَیاتٌ وَ عَقارِبُ وَ ثُعْبانُ النّارِ فَهُوَ یحْتَرِقُ الی یوْمِ القِیامَةِ، فَاذا بُعِثَ مِنْ قَبْرِهِ تَأَذَّی النّاسُ مِنْ نَتْنِ ریحِهِ فَیعْرَفُ بِذلِک وَ بِما کانَ یعْمَلُ فی دارِ الدُّنْیا، حتّی یؤمَرَ بِه الی النّارِ الا وَ انَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ حَرَّمَ الْحَرام وَ حَدَّ الْحُدودَ فَمْا احَدٌ اغْیرَ مِن اللّه تعالی وَ مِن غَیرَتِهِ حَرَّمَ الْفَواحِشَ.[2]

کسی که مرتکب زنا با زنی کنیز یا آزاده از مسلمانان یا اهل کتاب شود و از عملش توبه نکند و بر آن اصرار ورزد، خداوند سیصد در بر قبرش می گشاید که مارها و عقربها و افعی های آتش بر او وارد شده و او تا روز قیامت می سوزد. او چون در قیامت از قبر برمی خیزد، مردم ازبوی بدش اذیت می شوند و همه از این حالتش، به کردار او در دنیا واقف می گردند، و او با همین حال به سوی آتش مامور می شود. بدانید که خداوند متعال حرامها را ممنوع نموده و حدها را تعیین فرموده است و هیچ کس غیرت دارتر از او نیست و از غیرت اوست که فحشاها را ممنوع نموده است.

5- القاب بد

کسی پدرش را در خواب دید و از وی پرسید: عذاب ارواح و عقوبت برزخ و سختی های آن چگونه است؟ پدرش در جواب این سؤال گفت: آنچه برای تو که در دنیا هستی می شود بیان کرد این است که اطرافت کوههای مرتفع و غیر قابل صعود باشند و با این حال کسی تو را تعقیب کند.

نیز پرسید: آیا خیرات به شما می رسد؟ چگونه از آنها بهره مند می شوید؟ پدرش در جواب گفت: مانند حمام پرجمعیتی که نفس کشیدن در آن مشکل باشد و ناگاه نسیمی از لای در بوزد.

 

6- رنجش دیگران.

 

پی نوشت ها

[1] وسایل الشیعه، ج 1، ص 339.

[2] من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 11.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز