زوایای پنهان دیدار محمود عباس و محمد بن سلمان

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۱۲:۰۳:۳۳
کد خبر: ۶۴۸۸۵۷
یک پایگاه خبری آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که ولیعهد عربستان قصد دارد کنترل کرانه باختری را نیز به اسرائیلی‌ها تقدیم کند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ پایگاه خبری محافظه کاران آمریکا(American Conservative)  در گزارشی نوشت؛ اعلامیه دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس حتی از بیانیه بالفور که حق تشکیل دولت یهودی را به رسمیت شناخته بود نیز مهمتر است.

اما طبق چیزهایی که به تازگی فاش شده این اعلامیه می‌تواند بخشی از یک طرح بزرگتر باشد که به اسرائیل کمک می‌کند تا کنترل قدس، همینطور کرانه باختری را از چنگ فلسطینی‌ها خارج سازد و اعراب را تنها با دولتی کوچک در غزه تنها بگذارد.

 این گزارش افزود؛ مقامات تشکیلات خودگردان فلطسطین در جریان این طرح بزرگتر قرار گرفته‌اند و جزئیات مربوطه طی دیدار محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در دیدار آنها در ریاض به اطلاع آنها رسیده است.

براساسا این گزارش، محمد عباس 82 ساله در روز 6 نوامبر توسط محمد بن سلمان 32 ساله به همین منظور به ریاض فراخوانده شده بود.

به گفته یک منبع آگاه، محمد بن سلمان در این دیدار رویکرد تهاجمی و عصبانی داشته و به محمود عباس گفته است که ابتکار صلح عربی مرده است.

به نوشته این پایگاه خبری، محمد بن سلمان به محمود عباس گفته است که اکنون زمان اجرای طرح B و تشکیل یک دولت فلسطینی در نوار غزه است.

وقتی که «محمود عباس وحشت زده» از بن سلمان سوال کرده است که پس جایگاه کرانه باختری و شرق بیت المقدس در این طرح چیست؟ بن سلمان پاسخ داده است که می‌توانیم درباره آن مذاکره کنیم.

عباس در همین دیدار به بن سلمان فشار آورده است که مسائلی نظیر شهرک سازیها در کرانه باختری، بیت المقدس و مناطق B و C چه می‌شود؟ 

ولیعهد عربستان گفته است که اینها مسائلی هستند که باید درباره آن مذاکره شود و ما به شما کمک می‌کنیم.

این منبع آگاه می‌گوید که محمد بن سلمان در ازای این پیشنهادات تلخ، پیشنهاد کمک 10 میلیارد دلاری را به عباس ارائه کرده است تا اندکی از بار سنگین این مسائل بکاهد.

این منبع آگاه همچنین تاکید کرده است که محمود عباس نمی‌تواند به عربستان نه بگوید، اما در این مورد بله هم نمی‌تواند بگوید.

این گزارش اضافه می‌کند که محمد بن سلمان اخیرا نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو نوشته است و در آن تاکید کرده است که عربستان، در کنار آمریکا و مصر، به تامین امنیت رژیم صهیونیستی براساس معاهده کمپ دیوید متعهد است.

تصمیم بن سلمان درباره دولت فلسطین و نامه وی به نتانیاهو این مساله را ثابت می‌کند که عربستان سعودی آماده است با اسرائیل بدون اینکه هیچ امتیاز خاصی از آنها مطالبه کند تعامل کند.

 

نظر شما