دویچه وله گزارش داد:

طرح محمد بن سلمان برای تبدیل عربستان سعودی به عربستان سلمانی

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۱۶:۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۶۱۴۶۲
دویچه وله در گزارشی نوشت بازداشت شاهزادگان سعودی، طرح محمد بن سلمان برای تبدیل کشورش به عربستان سلمانی است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ دویچه وله در گزارشی با اشاره به تحولات اخیر در عربستان اعلام کرد بازداشت شاهزادگان سعودی در راستای تبدیل عربستان سعودی به عربستان سلمانی است.

دویچه وله در گزارش خود آورده است: به تازگی در عربستان سعودی این سخن شنیده می شود که ولیعهد بر روی طرحی به منظور محدود کردن قدرت به حلقه ای تنگ و بسته میان خاندان حاکم کار می کند. رسانه های سعودی از جمله روزنامه عکاظ و پایگاه «سبق» اعلام کرده اند که مقامات سعودی روز شنبه 11 شاهزاده را که در کاخ پادشاهی «الحکم» شهر ریاض به منظور اعتراض به اقدامات ریاضتی از جمله توقف پرداخت قبوض آب و برق شاهزادگان تجمع کرده و خواستار جایگزینی پرداخت دیه به جای حکم قصاص یکی از عموزادگان خود شده بودند، بازداشت کردند.

رسانه های سعودی هیچ جزئیاتی در خصوص هویت این شاهزادگان ارائه ندادند؛ اما تنها اعلام کردند سردستگی این گروه به دست شاهزاده (س.ع.س بن محمد بن فیصل بن ترکی) بوده است.

دویچه وله در ادامه گزارش خود اعلام کرد: ولیعهد سعودی، محمد بن سلمان 33 ساله طرحی را در دست دارد تا قدرت و حکومت را در دستان یکی از نوادگان عبدالعزیز بن سعود، بنیانگذار دولت سعودی سوم (ملک عبدالعزیز، بنیانگذار عربستان سعودی جدید) محدود کند. رسانه های آلمانی شمار شاهزادگان سعودی را مابین 5 هزار تا 7 هزار نفر برآورد می کنند. طبق گزارشی که روزنامه النهار لبنان در 24 ژانویه 2015 منتشر کرد، شمار افراد خاندان حاکم در عربستان به 25 هزار نفر می رسد و شمار افراد تأثیرگذار در سیاست به 200 نفر محدود می شود. روزنامه ایندیپندنت انگلیس در ژانویه سال 2012 به نقل از شاهدخت «بسمه بنت سعود بن عبدالعزیز» اعلام کرد شمار افراد خاندان حاکم 15 نفر است که دو هزار نفر از آنها بر قدرت و ثروت تسلط دارند.

دویچه وله در ادامه تصریح کرد: در طول ده های گذشته در کنار هر پادشاه سعودی، یک یا دو نفر از برادران یا فرزندان یا برادرزادگان وی اقدام به ارائه مشورت می کردند و به نوعی در حکومت نقش داشتند؛ اما پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان، بسیاری از اختیارات در دست فرزندش محمد متمرکز شد؛ کسی که علاوه بر ولیعهدی سمت معاون نخست وزیر، وزیر دفاع، رئیس مجلس امور اقتصادی و توسعه را نیز دارد. برادر 29 ساله وی، خالد نیز سفیر عربستان در واشنگتن است.

محمد بن سلمان در سال 2015 به سمت وزارت دفاع منصوب شد. وی در سال 2017 پس از کودتا علیه پسرعموی بزرگ خود محمد بن نایف به ولیعهدی رسید. محمد بن سلمان بجای اعتماد به شاهزادگان سعودی، به تیمی مشاوره ای اعتماد کرده است که برخی از آنها نیز در آمریکا یا اروپا آموزش دیده اند.

مبارزه با فساد

اما تلاش محمد بن سلمان برای در دست گرفتن قدرت به همینجا محدود نشد و از همین رو اختلافات و اعتراضاتی میان شاهزادگانی بوقوع پیوست که بر این باور بودند آنچه در جریان است، سلب حقوق آنها و مخالف عرف عربستان در چرخش قدرت است. ناظران بر این عقیده هستند که بازداشت ده ها شاهزاده و تجار تأثیرگذار و مسئولان سابق و کنونی عربستان با ادعای مبارزه با فساد با هدف تسلط بن سلمان بر قدرت و دریافت دارایی های آنان است.

پس از انجام بازداشت های جدید شماری از شاهزادگان، گفته شد این افراد در اعتراض به توقف پرداخت قبوض آب و برق در کاخ الحکم ریاض تحصن کرده اند؛ این در حالی است که «عبدالله بن سعود بن محمد» یکی از افراد خاندان حاکم با رد این ادعاها، با انتشار پیامی صوتی در پیام رسان واتس آپ گفت: تمامی بازداشت شدگان توانایی مالی خوبی دارند که آنها را از مشکلات مالی بی نیاز می کند. چگونه ممکن است این شاهزادگان در پرداخت قبوض آب و برق مشکل داشته باشند؟

گفتنی است طبق باور ناظران، بن سلمان این تصمیمات را بدین علت علیه افراد خاندان حاکم اتخاذ کرد که متوجه شد شماری از نزدیکانش بیش از آنچه تصور می کرده، مخالف پادشاهی او هستند.

 

 

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
0
0
باز این بن شیطان ملعون دوز دارو هایش را زیاد کرده و هزیان می گوید وی خواهد نام کشورش زا بگذارد تبدیل عربستان به شیطان واقعا هم لیاقت نامی را دارد با وجود شیطانها و اشباه رجالی همانند مفتیان وهابی و حشی هار بی سواد مخ تعطیل