در زمان حمله هسته ای چه کاری باید انجام داد؟

۱۳۹۶/۱۰/۲۹ - ۰۷:۰۷:۴۱
کد خبر: ۶۶۴۵۸۶
در زمان حمله هسته ای چه کاری باید انجام داد؟
دولت آمریکا از طریق مراکز مختلف از جمله مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و وزارت امنیت داخلی دستورالعملی را برای استفاده در حملات هسته‌ای در اختیار عموم قرار داده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ روز شنبه گذشته پیغام اعلام خطر حمله هسته‌ای به اشتباه از طریق تلفن همراه برای تمامی ساکنان هاوایی ارسال شد که این امر موجی از وحشت را در میان ساکنان این منطقه به دنبال داشت. متن پیام ارسالی به ساکنان هاوایی به این صورت بود: "خطر حمله موشکی بالستیک به هاوایی. فورا به پناهگاه بروید. این یک مانور نظامی نیست."

همین پیام با جزئیات بیشتر بر صفحه تلویزیون در هاوایی نیز نمایش داده شد. متن پیام به این صورت بود: "اگر در داخل خانه هستید، همانجا بمانید. اگر در فضای باز هستید، فورا خود را به یک سرپناه درون ساختمان برسانید. در داخل خانه از پنجره ها فاصله بگیرید. اگر در حال رانندگی هستید، ماشین را در کنار جاده متوقف کنید و به دورن نزدیک‌ترین ساختمان بروید یا روی زمین دراز بکشید".

هر چند این هشدار به سرعت از صفحه تلویزیون حذف شد، اما کنجکاوی فراگیر درباره چگونگی افزایش شانس زنده ماندن در صورت وقوع حمله هسته‌ای همچنان پابرجاست.

به همین خاطر، تروی جونز، مالک سایت Nukepills که شغل آن فروش تجهیزات اورژانسی برای مقابله با مواد رادیواکتیو است، با عجله به محل کار خود رفت و روز یکشنبه با سه تن از کارکنان خود تماس گرفت. موج سفارشات برای قرص‌های یدید پتاسیم، ماسک‌های ضد ذرات بسیار ریز و دستمال در حال افزایش بود. جونز گفت: این حجم از سفارشات شگفت‌انگیز است.

دولت آمریکا پیش از این با توجه به افزایش تنش‌ها با کره شمالی، از طریق مراکز مختلف از جمله مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها ووزارت امنیت داخلی دستورالعملی را برای استفاده در حملات هسته‌ای در اختیار عموم قرار داده است.

طبق این دستورالعمل، در صورت بروز حمله هسته‌ای می توان اقدامات زیر را انجام داد:

1- به زیرزمین بروید. در چنین شرایطی زیرزمین‌ها امکان محافظت بیشتری را در برابر ذرات آلوده هسته‌ای نسبت به طبقات دیگر ساختمان برای شما فراهم می‌کنند. پنجره‌ها و دریچه شومینه را ببندید. سیستم‌های گرمایش و سرمایش را خاموش کنید. در این زمان هر چه ضخامت دیوارها بیشتر باشد بهتر است.

2- مواد جامد حتی کتاب‌ها به عنوان محافظ می‌توانند به کار روند. به همین خاطر بود که برخی از افراد در هاوایی با اعلام وقوع حمله هسته‌ای قصد داشتند با برداشتن درپوش فاضلاب به درون مجرای فاضلاب بروند!

3- پیش از وقوع حمله هسته‌ای، یک جعبه لوازم اورژانسی تهیه کنید. سازمان مدیریت بحران فدرال یک چک لیست از لوازم مورد نیاز برای پر کردن این جعبه ارائه کرده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها نیز لیست مربوط به خود را در این زمینه دارد. این فهرست شامل موارد زیادی می شود. بسیاری از موارد از جمله لوازم کمک‌های اولیه، رادیو و چراغ قوه مشخص هستند. دیگر موارد شامل در بازکن دستی، دستمال مرطوب بچه و یک سوت برای درخواست کمک می‌شوند.

4- از قبل برنامه‌ریزی کنید که در صورت وقوع چنین اتفاقی چگونه با خانواده و دوستان خود تماس بگیرید و پس از وقوع فاجعه همدیگر را پیدا کنید.

5- از مقامات محلی درباره مکان پناهگاه‌های تعیین شده در حوالی محل سکونت خود سوال کنید. اگر در نزدیکی شما پناهگاهی در نظر گرفته نشده است، پناهگاه‌های موقت مانند زیرزمین، مترو و یا تونل‌ها را مد نظر داشته باشید.

6- حداقل تا 24 ساعت پس از وقوع حمله هسته‌ای در داخل پناهگاه بمانید. در نواحی که بارش رادیو اکتیو سنگینی رخ داده است، شاید لازم باشد که تا بیش از یک ماه در جایی پناه بگیرید.

7- اگر در زمان وقوع حمله هسته‌ای در فضای باز هستید، به گلوله‌های انفجاری نگاه نکنید. این کارممکن است موجب نابینایی شما شود. روی زمین دراز بکشید و سر خود را با چیزی بپوشانید. اگر انفجار از شما دور است، در حدود 30 ثانیه یا بیشتر زمان می‌برد تا امواج انفجار به شما برسند.

8- در سریعترین زمان ممکن خود را به پناهگاه برسانید. لباس‌های خود را از تن خارج کنید تا از پخش شدن ذرات رادیواکتیو جلوگیری کنید. این کار به تنهایی می‌تواند تا بیش از 90 درصد از آلودگی با مواد رادیواکتیو را از بین ببرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

 

نظر شما
پرونده ویژه