وکیل داشتن ممنوع حتی برای شما کودک بی پناه!

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۱۱:۲۳:۳۵
کد خبر: ۶۷۰۶۱۷
وکیل داشتن ممنوع حتی برای شما کودک بی پناه!
کودکان مهاجری که به همراه والدین خود به صورت غیر قانونی به آمریکا می روند، بر اساس حکم دادگاه فدرال آمریکا که دیروز (دوشنبه) منتشر شد، از حق قانونی برای داشتن وکیل مدافعی که توسط دادگاه تعیین می شود در طول فرایند بررسی مهاجرت برخوردار نیستند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ دادگاه استیناف نهم آمریکا (از مجموع 12 دادگاه استیناف کل آمریکا) مستقر در سانفرانسیسکو، حکم اخراج یک کودک هندوراسی که به همراه مادرش از دست گروه های تبهکار به آمریکا فرار کرده و بدون وکیل در دادگاه حاضر شده بود را تایید کرد.

به نوشته رویترز؛ این حکم در حالی صادر شده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تغییر در فرایند دادگاه های مربوط به مهاجرت را خواستار شده تا به روند اخراج مهاجران سرعت دهد.

متهمان جنایی در دادگاه های آمریکا حق دارند که از وکیل مدافع تعیین شده توسط دادگاه با هزینه دولت استفاده کنند. با این حال، مهاجرانی که برای جلوگیری از اخراج در آمریکا تلاش می کنند، معمولا از چنین حق قانونی برخوردار نیستند.

طرفداران حقوق مهاجران از دولت آمریکا به خاطر حکم اخراج کودکان خردسال بدون داشتن حق وکیل برای پیگیری فرایند مهاجرت  انتقاد می کنند.

با این حال سه قاضی دادگاه استیناف نهم آمریکا روز دوشنبه حکم دادند که کنگره آمریکا حق داشتن مشاور رایگان برای اقلیت هایی چون نوجوان هندوراسی که در سال 2014 زمانی که تنها 13 داشت به آمریکا گریخته بود را تمدید نکرده است.  

آهیلان آرولانانتام(1)،  مدیر حقوقی «اتحادیه آزادی های شهروندی آمریکا»(2) در کالیفرنیای جنوبی که از این نوجوان دفاع می کند گفت که آنها خواستار بازبینی این تصمیم دادگاه خواهند شد. او همچنین ابراز نگرانی کرد که این تصمیم دادگاه به دولت اجازه خواهد داد «از دادستان های خبره  ضد کودکانی که از آزار و شکنجه فرار کرده اند استفاده کند.»

آرولانانتام همچنین گفت که «اگر چنین حکمی پابرجا باقی بماند، باعث اخراج و بازگرداندن هزاران کودک آسیب پذیر به یکی از خطرناک ترین مناطق دنیا خواهد شد.»

قاضی جان اوونز(3)، در اینباره می گوید که حکم دادگاه «محدود» است و مشخص نکرده است که آیا اقلیت هایی که به صورت انفرادی و بدون همراهی والدین خود به آمریکا مهاجرت می کنند از حق داشتن وکیل مدافع تعیین شده توسط دادگاه با هزینه دولت برخوردار خواهند بود یا خیر و البته «این سوال متفاوتی است که پاسخ متفاوتی هم خواهد داشت».

مقامات وزارت دادگستری آمریکا دراین باره هنوز اظهارنظری نکرده اند.

 

نظر شما