سرطانی که با تمیز کردن خانه به سراغ زنان می آید!

۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۰۷:۲۴:۳۳
کد خبر: ۶۷۹۷۰۰
سرطانی که با تمیز کردن خانه به سراغ زنان می آید!
تازه ترین تحقیقات دانشمندان ثابت کرد که تمیز کردن خانه و گردگیری می تواند برای زنان مضر باشد ؛ این فعالیت روزانه خانم های خانه دار آنها را در معرض بیماری کشنده ای قرار خواهد داد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ همه ی خانم های خانه دار می دانند که تمیز کردن خانه اگر اصولی انجام نشود می تواند عوارضی برای فرد ایجاد کند اما عوارضی که ما می دانستیم بیشتر در مورد آسیب هایی بود که به استخوان ها و اسکلت بدن وارد می شد در حالیکه خطری جدی تر در کمین زنانی است که بدون رعایت نکات ایمنی دست به گردگیری و تمیزکردن خانه می زنند ، برای آگاهی بیشتر از این مسئله مهم با این بخش از سلامت نمناک همراه شوید .

مطالعات نشان داده گردگیری  منازل برای خانم ها به اندازه کشیدن یک پاکت سیگار در روز به ریه ها آسیب میزند اما استفاده از محصولات پاک کننده هیچگونه تاثیری روی ریه آقایان ندارد!محققان ریه 6،235 زن و مرد را در 22 مرکز تحقیقاتی مورد بررسی قرار داده بودند و سپس در طول بیست سال دوباره آن ها را چک کردند از آن ها پرسیده شد که آیا خانه خود را تمیز کرده اند یا خیر؟ همچنین از آن ها پرسیده شد که اغلب از محصولات پاک کننده مایع یا اسپری ها استفاده می کنند . نتایج این تحقیق نشان داد زنانی که حدودا هفته ای یکبار یا به صورت حرفه ای خانه را تمیز می کردند ، کاهش سرعت در ظرفیت ریه دارند برطبق همین اصل نویسندگان هشدار می دهند اینکار ممکن است خطری برای سلامت تنفسی زنان باشد.

محققان در دانشگاه برگن گفتند بسیاری از محرک های بالقوه برای ریه ها در محصولات خانگی یافت می شوند - از جمله سفید کننده و آمونیاک .

از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا از اسپری استفاده می کنند یا سایر عوامل پاک کننده . هیچ تفاوت قابل توجهی بین استفاده از اسپری های و مایعات تمیز کننده پیدا نشد - یک سورپرایز برای محققانی که انتظار داشتند اسپری ها تاثیر بیشتری بر ریه ها داشته باشند بود .

تمیز کردن زنان در خانه یا کار کردن به عنوان خدمتکار عملکرد ریه را کاهش داده و نشان می دهد بودن در معرض تمیز کننده ها ممکن است یک ریسک برای سلامتی آن هم با تاثیر طولانی مدت باشد .

در توضیح  پزشکی اثرات مواد شوینده بر ریه ها ، محققان گفتند که سالها التهاب سطح پایین می تواند منجر به آسیب راه های هوایی شود که نتیجه آسم است ، آن ها افزودند به خوبی مستند شده است که " راه تنفسی با عواملی مانند آمونیاک و سفید کننده آسیب می بیند( هر دو در محصولات خانگی مانند سفید کننده و پاک کننده توالت است ) باعث تغییرات در ریه می شوند.

محصولات پاک کننده ممکن است ریه ها را تحریک و درطول زمان باعث تغییرات مداوم شود ؛ دکتر سس یل از دانشگاه برگن ، که این مطالعه را انجام داد بیان کرد:" در حالی که تاثیرات کوتاه مدت مواد شیمیایی پاک کننده در آسم به طور فزاینده ای در حال مستندسازی شدن هستند ، اما از تاثیرات بلند مدت شوینده ها دانش کافی نداریم .

ما از این می ترسیم که چنین مواد شیمیایی ، به طور مداوم ،روز به روز،سال به سال باعث آسیب راه های تنفسی شود ، و میزان کاهش عملکرد ریه که با سن رخ می دهد را تسریع کند ؛ محققان پیشنهاد می کنند زنان باید کمتر از سفید کننده برای تمیز کردن استفاده کنند چرا که مصرف مداوم آنها از عوامل ابتلا به سرطان ریه است ،آب و دستمال های پارچه ای اغلب برای تمیز کردن کافی هستند .

محققان دانشگاه برگن در نروژ نتایج خود را براساس اطلاعات بدست آمده بین 6235 شرکت کننده اروپایی در بررسی سلامت عمومی جامعه بیان می کنند , شرکت کنندگان متوسط سن آن ها34 سال بود ، به مدت بیش از 20 سال پیگیر شدند .

افراد حرفه ای درتمیز کردن 57 مرد 293 زن بودند. محققان دریافتند که زنانی که منازل را با مواد شوینده تمیز می کردند و در مقایسه با دسته ای که اینکار را انجام نمی دادند بیشتر دچار آسم شدند. 

اویستین ساون ، بیان کرد که سطح تاثیر بر روی محصولات تمیز کننده در ابتدا شگفت انگیز بوده است ، او اضافه کرد :با این حال ، وقتی شما به تنفس ذرات کوچک از عوامل تمیز کننده فکر می کنید که هنگام تمیز کردن کف زمین بوجود می آید اصلا شگفت انگیزنیست که می تواند به عنوان یک عامل خطرناک محسوب شود . محققان بیان می کنند که کاهش ظرفیت ریه به این دلیل رخ می دهد که مواد شیمیایی پاک کننده ها باعث تحریک غشا مخاطی می شود ، که در طول زمان منجر به تغییرات مداوم راه های هوایی می شود .

این مطالعه همچنین نشان داد مردانی که مرتبا با مواد شوینده سروکار دارند تحت تاثیر قرار نمی گیرند  ؛ آن ها به این نتیجه رسیدند که ممکن است به این دلیل باشد که ریه مردان کم تر مستعد تاثیرات مواد شیمیایی پاک کننده هستند . تحقیقات قبلی نشان داده است که ریه مردان بیشتر در برابر آسیب های ناشی از محرک های مختلف شامل دود تنباکو و گرد و غبار چوب مقاوم هستند .

 

 

نظر شما