نقاشی در میان غم‌های سرپل‌ذهاب

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۱۴:۳۹:۵۶
کد خبر: ۷۰۶۳۵۶
نقاشی در میان غم‌های سرپل‌ذهاب
دلیلم برای کشیدن این پرده این بود که بالاخره در این همه ناامیدی، شکست،غم و درد بالاخره روزی بهار می آید.
به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، بهنام نوروزی متولد استان کهگیلویه و بویراحمد و ساکن تهران  است. 40 فیلم مستندساخته  و دردوره‌ای با مرحوم حسین پناهی هم استانی‌اش دستی در تئاتر داشته است.

نوروزی بعد از وقوع زلزله کرمانشاه به مدت یک ماه و نیم در سرپل ذهاب حضور داشت و اثری هنری را از درد و رنجی که بر مردم زلزله زده گذشته، خلق کرده است که در نوع خود کاری خلاقانه و جالب است.

وی با عکاسی از اصل اثر خود مجموعه ای را در سی و یکمین نمایشگاه کتاب  تهران به  نمایش گذاشته و آنچه که در ذیل می خوانید گفت وگوی ما با این هنرمند کشورمان است:

*انگیزه تان از سفر به سرپل ذهاب چه بود؟ فکر می‌کنید در آن زمان هنر می توانست التیامی بر دردهای زلزله زدگان باشد؟

وقتی خبر زلزله کرمانشاه را شنیدم فکر کردم تنها چیزی که می تواند من را آرام کند و کمک من را با بقیه متفاوت کند همین زبان هنر بود .

 فکر کردم دراین همه ناامیدی ودرد و شکست و استرس و فشار و بهم ریختگی هنر نیز می تواند التیامی باشد بر دردها و اتفاقا در هر روستایی که برای کشیدن پرده ها میرفتم بسیار مورد استقبال قرار می گرفتم ومردم زلزله زده حین کار با من صحبت می کردند و درد دل هایشان را می گفتند، برخی نیز فقط نظاره گر کار بودند و بهت و با سکوت دردشان را می گفتند.

در یکی از روستاها هرروز زنی می آمد و بدون اینکه حرفی بزند فقط از پشت چادر کار را تماشا می کرد برایم جالب بود که این زن با این همه دردی که در چهره دارد کار من تا چه اندازه برایش جالب است که هر روز ساعت‌ها وقتش را برای دیدن نقاشی من می گذارد، یکروز مجالی دست داد و از او پرسیدم که چرا به اینجا می آید اوبا بغض و اشکی که صورتش را پوشانده بود گفت  نقاشی دخترم را می کشید؟ دخترم 8 سالش بود و زیر آوار مرد به اوقول دادم و این کار را نیز انجام دادم، پرده مرگ باکره در برج 8 را با الهام از داستان این زن و دختر هشت ساله اش کشیدم. وقتی پرده را کشیدم وبه او نشان دادم لبخندی زد و گفت می شود در چادرم آن را داشته باشم.

*توضیحاتی در مورد اصل اثر و ویژگی های آن بفرمایید؟

اصل اثر تابلوی  است که 18 متر طول و دومتر و 10 سانتیمترعرض دارد تابلواز 7 پرده  تشکیل شده است واتفاقا من تا زمانی که پرده آخر را نکشیدم متوجه این موضوع که این اثرشامل 7 پرده است نشدم چرا که  مجبور بودم کل تابلورا جمع کنم ودر هر روستایی به اندازه پرده‌ای که میخواستم بشکم باز کنم. این را زمانی فهمیدم که پرده آخر را کار می کردم و یکی از زلزله زدگانی که بالای سرم بود با زبان کردی تعداد پرده ها را شمرد و گفت 7 پرده شده است و آن موقع متوجه تعداد پرده ها.

بعد از اینکه 7پرده شد ازاین پرده ها عکاسی کردم و برای هرکدام از پرده ها اسمی گذاشتم. پرده اول دردکاری آبی های سیاهپوش دردالاهو ،پرده دوم چسباندن تکه های شکسته آدمها با خون و دل ،پرده سوم نفرین زمین با اماو اگر ،پرده چهارم عکس سلفی با زلزله یهوی سرپل ذهاب ،پرده پنجم ناله تنبورها ،پرده ششم مرگ باکره در برج هشت ،پرده هفت نیز نقش بهاربر آب است.

*پرده هفت  نقش بهار بر آب است و آیا این معنای خاصی دارد؟

دلیلم برای کشیدن این پرده این بود که بالاخره در این همه ناامیدی، شکست،غم و درد بالاخره روزی بهار می آید  اما می دانستم که برای کسانی که داغ عزیزترین هایش را دیده اند شاید هیچوقت بهاری نیاید و به همین دلیل نام تابلو را نقش بهار بر آب گذاشتم.

*ارائه آثار در نمایشگاه به چه صورت است؟

اصل کار را عکاسی کردیم که در کارت پستال در دو سایزکوچک و بزرگ و بروی فوم بورگ به اندازه a3 , a4 به اندازه کوچک و بزرگ ، بروی مخمل به اندازه 50 در 70 و بروی شاسی به اندازه 50 در 70 ،روی پارچه نقاشی و ساتن کار کردیم که به نوعی تنوع داشته باشد .

*فکر می کنید با این آثار تا چه اندازه درد مردم زلزله زده را برای مخاطبان به تصویر کشده اید؟

برای مردم مجموعه آثار بسیار جالب بود و اتفاقا دراین میان جوانان استقبال خوبی از کارها داشتند و برداشت هایشان نیز به نوع خود جالب بود .هدفم این است که با برپایی نمایشگاه در برخی کشورها و همچنین سایر استانها ،هم کرمانشاه را معرفی کنم وهم بخشی از  حجم اندوه مردم زلزله زده را به نمایش بگذرام و اینکه با فروش آثار کمکی به مردم زلزله زده داشته باشم.

البته فیلمی حین ساخت این تابلو فیلمبرداری کرده ام که تقریبا 20 الی 30 ساعت است و قرار است یک مستند بلند از این فیلم تهیه شود و در نمایشگاهی که قرار است به زودی از اصل اثر برپا میشود به نمایش گذاشته شود  که مردم اطلاعی از شناسامه تابلو کسب کنند و بعد از نمایش فیلم نیز بازدیدی از اصل  اثر داشته باشند.

*آیا اصل اثر را در خود مناطق زلزله زده و استان کرمانشاه به نمایش گذاشتید؟

بله اصل اثر را در نمایشگاهی در کرمانشاه به نمایش گذاشتم و اتفاقا چون در آنجا مورد استقبال قرار گرفت وحسم از سلفی های مردم با اصل اثراین بود که آنها به نوعی میخواستند بخشی از اثر را با خودشان داشته باشند و همین  باعث شد که ما از پرده ها عکاسی کنیم  تا به این طریق هرکسی تمایل داشت یادگاری از آن داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز