فارین پالیسی : نتانیاهو در صدد حمله به ایران بود

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۹:۲۱:۵۰
کد خبر: ۷۰۶۹۶۰
روزنامه آمریکائی"فارین پالیسی" در گزارشی اعلام کرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شکلی جدی در صدد حمله نظامی به ایران بود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از العالم؛ این مجله تصریح کرد: بنیامین نتانیاهو ده سال پیش زمان آغاز دور دوم نخست وزیری خود، به شکل جدی در صدد حمله به تاسیسات هسته ای ایران بود اما باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای جلوگیری ازاین اقدام،فشارهای زیادی بر وی آورد.

این در حالی است که فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی نیز با طرح های وی برای آماده باش کامل مخالف بودند.

فارین افزود: این اطلاعات اخیرا در زندگی نامه نتانیاهو مطرح شده است .

این مجله افزود: نتانیاهو زمانی که در مارس 2009 به نخست وزیری رسید مئیر داگان رئیس موساد و یوفال دیسکن رییس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسراییل موسوم به "شاباک " از سوی آریل شارون نخست وزیر اسبق، تعیین شده بودند وهردو نیز تنفرعمیق شارون از نتانیاهو را به یادگار گرفته بودند.

این مجله افزود:داگان نیزمانند شارون از چهره نتانیاهو بسیار تنفر داشت ونزد دوستانش حتی خبرنگاران نسبت به بدگویی درباره نتانیاهو تردید نمی کرد و تنها فردی بود که آشکارا مخالفت خود را با نتانیاهو اعلام می کرد و در نشست های هفتگی نیز عملیات خارجی بسیار حساس را تصویب می کرد تا مسئولیت آن را بر عهده نتانیاهو بیاندازد تا دستورات دقیقی صادر کند.

این مجله افزود: داگان روزی در محل سکونت نخست وزیر، گزارشی از وضعیت ارائه می داد  که ساره همسر نتانیاهو وارد شد نتانیاهو نیزاز وی خواست به سخنانش ادامه دهد زیرا ساره از همه رازهایش آگاه است اما داگان به وی پاسخ داد همسر نتانیاهو اجازه رسمی از سازمان اطلاعات اسرائیل شین بت ندارد، وی نیز سریعا محل را ترک کرد.

این مجله افزود: داگان نیز مانند نتانیاهو معتقد بود ایران خطر کشنده ای برای رژیم صهیونیستی است و در دفتر خود در ریاست موساد، عکس یک یهودی متدین را که در برابر سربازان نازی به زانو افتاده بود را آویزان کرده بود، این عکس برای وی  نماد پدربزرگش چندین لحظه پیش از ترورش بود.

وی می گفت: روزانه به این عکس نگاه می کند و با خود عهد می بندد مساله هولوکاست بار دیگر مطرح نشود.اما اعتقاد داشت جنگ پنهانی که سال 2002 به ریاست موساد آغاز شد تنها راه جنگ ضد ایران است اما حمله نظامی بعید است و به عنوان گزینه آخر باید بدان مراجعه کرد.

فارین افزود: این ژنرال و یوفال دیسکن رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل درباره  حمله نظامی به ایران و نتانیاهو همان اعتقاد را داشتند.

این مجله افزود: همه فرماندهان ارتش اسرائیل با داگان و دیسکن در خصوص مخالفت با حمله نظامی به ایران موافق نبودند اما این دو، یک هم پیمان مهمی مانند  ژنرال گابی اشکنازی در ریاست ستاد ارتش داشتند که ازنتانیاهو و ایهود باراک نخست وزیر اسبق تنفر داشت.

اشکنازی مسئول آماده کردن ارتش برای حمله نظامی به ایران بود و در عین حال نیز در راس پایان دادن به این حمله بود.

وی در سال 2010 نقش اصلی در ممانعت از حمله به ایران داشت.

باراک دستور آمادگی حمله را برای ارتش صادر کرد، اشکنازی نیزبر اساس تجربه  حرفه ای اش، ازعدم آمادگی اطلاعاتی و لوجستیکی مناسب ارتش خبر داد.

گفتنی است باراک اختلافاتی  با اشکنازی داشت اما چاره ای جز به تاخیر انداختن حمله نداشت ودستور آماده کردن تجهیزات ضروری در سریع ترین زمان ممکن را صادر کرد.

چندین ماه بعد، اشکنازی نیز به جبهه مخالفان داگان و دیسکن علیه باراک و نتانیاهو پیوست که شدیدترین اختلاف میان ارتش اسرائیل و مسئولان سیاسی از جنگ های شش روزه  سال 1967 به شمار می رفت ، زمانی که  ژنرال ها از نخست وزیر آن زمان لیوی اشکول خواستند دستور حمله به مصر و سوریه را صادر کند اما در خصوص اشکنازی و هم پیمانانش معادله برعکس شد و ژنرالها، سیاستمداران را مهار می کردند.

 

 

نظر شما