موضع موگرینی در باره برجام پس از دیدار با وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۲۲:۱۹:۳۳
کد خبر: ۷۰۷۷۵۱
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس تاکید کرده که تلاش این نهاد بر حفظ توافق هسته ای با ایران است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ فدریکا موگرینی روز سه شنبه خاطرنشان کرده، این مذاکرات درباره اقدامات در سطح اروپایی و بین المللی برای حفاظت از سرمایه گذاری های این کشورها در ایران بوده است.
وی گفته، پس از تبادل نظر با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس که برای اولین بار بعد از خروج آمریکا از برجام صورت گرفته، با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که امروز (سه شنبه) پس از سفر به مسکو و پکن وارد بروکسل شده است، درباره اقدامات مورد نیاز برای حفظ توافق هسته ای و ادامه اجرای آن ملاقات خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرده، امروز صبح شخصا با ظریف ملاقات کرده که سازنده بوده است و پیش بینی کرد که ملاقات کاری نیز صورت بگیرد.
موگرینی تصریح کرده، اقداماتی را بررسی می کنیم که می توانیم اجرای آن را آغاز کنیم و محتوای آنها را بررسی خواهیم کرد. با اطمینان کامل و قاطع می گویم که اتحادیه اروپا مصمم به حفظ این پیمان است که برای امنیت ما و منطقه خاورمیانه از اهمیت زیادی برخوردار است.
به گفته وی، برجام بخش مهمی از ساختار جهانی منع گسترش تسلیحات به شمار می رود و آنچه اهمیت دارد این است که دستکم توافقی را که قبلا مفید و موثر بوده، نابود نکنیم.

ترامپ روز سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 ( 8 مه) خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.
به دنبال خروج آمریکا از برجام، بلافاصله فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر مخالفت با این اقدام ترامپ و همکاری اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای تاکید کرد و انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.

محمدجواد ظریف نیز که رایزنی های بین المللی خود درباره توافق هسته ای را از شنبه شب آغاز کرده ، ابتدا به چین و روسیه رفت و سپس وارد بروکسل شد. 

 

نظر شما