خوردن این غذا در سحری ممنوع!

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۱۳:۱۲:۱۷
کد خبر: ۷۱۱۵۷۱
اگر می خواهید به راحتی روزه بگیرید باید بتوانید غذاهای مقوی در وعده سحر داشته باشید. بهتر است هرگز این غذا را در سحری نخورید. ادامه مطلب را بخوانید متوجه موضوع خواهید شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ خرما میوه ای کوچک است که حاوی قند، فیبر و مواد مغذی بوده و به علت انرژی زیادی که دارد مصرف آن به هنگام سحر در ماه رمضان بسیار توصیه شده است. حضرت محمد ( ص ) نیز فرموده اند : خرما بهترین بهترین ماده ی غذا  یی به هنگام سحر می باشد.

خوردن موز و سایر میوه ها یی که غنی از کربوهیدرات های و فیبر می باشند بسیار توصیه می شود. موز همچنین منبع خوبی از پتاسیم و سایر مواد مغذی ضروری است.

خوردن غذا  هایی با فیبر بالا مانند غلات، حبوبات، انجیر، سبوس ، گندم سبوس دار ، سیب زمینی ، سبزیجات و تقریبا تمام میوه ها(به خصوص زردآلو و آلو ) به علت آنکه باعث می شود که هضم غذا   به آرامی انجام پذیرد توصیه می شود.

 
این غذا ها در سحری ممنوع!

از خوردن غذاهای سرخ کردنی وغذاهای چرب و سرخ شده به هنگام سحراجتناب کنید ، چرا که خوردن این جور غذاها احساس بی حالی و شل شدن و پف کردن را به بدن می دهد و بهتر است از غذاهای آب پز بیشتر استفاده شود.

از خوردن نوشیدنی های کافئین دار به هنگام سحر اجتناب کنید چرا که یک ماده غذایی ادرارآور می باشد که باعث از دست دادن سریع آب بدن شده و در نهایت منجر به کم آبی بدن می شود.

از خوردن انواع شیرینی ها مانند کیک، بیسکویت، شکلات و ...اجتناب کنید چرا که این مواد غذا  یی باعث می شود که کربوهیدراتهای تولید شده در بدن بسیار سریع سوخت شوند. خوردن یک وعده سحری  در ماه رمضان که عمدتا از کربوهیدارت ها (غلات، نان، شیرینی، آب میوه، مواد قندی از جمله چای شیرین) تشکیل شده است باعث نوسان در قندخون شده و احتمالاً موجب سرگیجه، خستگی، سردرد و بدخلقی و بالاخص گرسنگی زیاد از میانه روز به بعد می شود.

 
نکات مهم سحری

1- وعده سحری، معادل ناهاری است که در روزهای عادی می‌‌خوردید؛ یعنی انواع غذاهای برنجی را می‌توانید در این وعده بگنجانید.

2.می‌توانید 10 تا 12 قاشق غذا خوری برنج پخته (البته کمی ‌چرب‌شده با روغن زیتون یا روغن کانولا) را همراه انواع خورش‌های سنتی در این وعده میل کنید.

3.خوردن سالاد در این وعده، بخشی از آب مورد نیاز بدنتان را تامین خواهد کرد و البته بهتر است که چاشنی آن، آبلیموی تازه یا سرکه بالزامیک و روغن زیتون باشد.

4.اگر جزو آنهایی هستید که در این وعده اشتهای کمی دارند، بهتر است حجم مختصری از غذا  های پرکالری و البته مغذی را برای این وعده انتخاب کنید؛ مانند حلیمی ‌که با کمی ‌کره و دارچین طعم‌دار شده است.

5.خوردن مخلوط میوه‌های فصل با لبنیاتی مانند شیر و ماست یکی از گزینه‌های مناسب برای شروع این وعده است تا اشتهایتان برای خوردن سحری بیشتر شود.

6.مصرف نوشابه‌های گازدار و غذاهای شور و پرادویه‌ای مانند انواع فست‌فودها را در این وعده به کلی فراموش کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

7.بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روز‌های روزه‌داری، آب است که البته می‌توانید آن را با کمی ‌آبلیموی تازه طعم‌دار کنید.

8.از مصرف سیر، پیاز و حتی سبزی خوردن در این وعده بپرهیزید تا بوی دهانتان برای اطرافیان، آزاردهنده نباشد.

 
برترین کار در ماه رمضان

امام علی(ع) نیز درباره این‌که برترین کار در ماه مبارک رمضان چیست؟ فرمودند: "روزی رسول خدا(ص) برای ما خطبه‌‌ای ایراد کرد و فرمود: ای مردم! همانا ماه با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است. این ماه نزد خدا برترین ماه است و روزهایش برترین روزها و شب‌هایش برترین شب‌ها و ساعت‌هایش برترین ساعات. در این ماه شما به میهمانی خدا دعوت شده‌‌اید و در زمره بهره‌‌مندان از کرامت خداوند قرار گرفته‌‌اید. در این ماه نفس‌های شما تسبیح خداست و خواب شما عبادت است و اعمال شما پذیرفته و دعایتان به اجابت می‌‌رسد... من برخاستم و عرض کردم: ای رسول خدا! برترین کارها در این ماه چیست؟ پیامبر فرمود: ای اباالحسن! برترین کارها در این ماه خویشتنداری از حرام‌های خداوند عز و جل است.

 

نظر شما