جام جهانی جانی‌ها

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۸:۳۷:۱۴
کد خبر: ۷۱۸۹۸۰
جام جهانی جانی‌ها
میلیون‌ها چشم روز پنجشنبه به عربستان دوخته شد‌، زمانی که تیم این کشور در بازی افتتاحیه جام جهانی 2018 فوتبال در مسکو به میدان ‌رفت. محمد بن سلمان، شاهزاده جوان سعودی که عملا رشته امور را در عربستان به عهده دارد، مهمان ویژه مراسم افتتاحیه و نخستین بازی جام ‌جهانی بود که میان عربستان و کشور میزبان یعنی روسیه برگزار می‌شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ دوربین‌های تلویزیونی قبل از شروع دیدار، بن سلمان را نشان می‌دادند که کنار رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین نشسته بود و با تبسمی بر لب در انتظار شروع بازی بود، شاید در این فکر که تیم فوتبال پرخرجی که مسئولان تحت امرش آماده کرده‌اند خواهد توانست نمایش آبرومندی به نمایش بگذارد.

اما شانس با شاهزاده جوان یار نبود. عربستان با نمایشی که از سوی مفسران یکی از ضعیف ترین نمایش‌ها در تاریخ جام جهانی برشمرده شد، نتیجه را 5بر صفر واگذار کرد. نمایش ناامید‌کننده تیم عربستان خیلی زود بحث داغ رسانه‌های اجتماعی شد و کاربران تصاویر نگاه‌های نومیدانه شاهزاده سعودی به پوتین و ابراز همدردی رئیس‌جمهور روس با وی را به اشتراک می‌گذاشتند. اما همزمان با افتتاح جام جهانی و بازی تیم سعودی در استادیوم لوژینکی مسکو، چند هزار کیلومتر آن طرف تر در یمن نظامیان سعودی بتازگی یک عملیات را برای تصرف منطقه الحدیده در غرب یمن شروع کرده بودند. در حالی که جام جهانی در سایه شادی و هیاهوی طرفداران فوتبال افتتاح می‌شد، بازی دیگری در فقیرترین کشور جهان عرب به صحنه گردانی بن‌سلمان و با حمایت کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا در حال انجام بود، بازی‌ای که نتیجه آن به خاک و خون کشیدن کودکان و زنان بی‌گناه بود.

مردم در روسیه و یمن هر دو شاهد آتش بازی بودند، یکی به مناسبت شروع مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان بعد از المپیک و دیگری به مناسبت آغاز یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های ارتش سعودی از زمان شروع جنگ یمن در سال 2015.

تاکتیک اسرائیلی

جام جهانی برای مردم جهان یادآور شادی و هیجان است، اما برای مردم بعضی از کشورهای منطقه این مسابقات یادآور ترس و وحشت است، چون رژیم صهیونیستی همواره از دلمشغولی افکار عمومی جهان به رویدادهای بزرگ ورزشی از جمله جام جهانی برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود استفاده کرده است.

همزمانی شروع عملیات سعودی با شروع جام جهانی نشان می‌داد سعودی‌ها به استفاده از تاکتیکی روی آورده‌اند که صهیونیست‌ها به استفاده از آن برای کاهش هزینه اخلاقی جنایات خود شهره هستند.

برای مثال آریل شارون قصاب صبرا و شتیلا با استفاده از تب و تاب جام جهانی 1982 فجیع‌ترین جنایت‌ها را در جنوب لبنان انجام داد. البته این تاکتیک توسط جنایتکاران دیگری هم مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله استفاده نظامیان صرب از فرصت جام ملت‌های اروپا در سال 1992 برای نسل کشی مسلمانان بوسنیایی در سربرنیتسا.

اهداف بلندپروازانه

مقامات سعودی و اماراتی اعلام کرده‌اند هدف عملیات آنها که از چهارشنبه آغاز شد تصرف بندر استراتژیک حدیده است، با این امید که تشدید فشارها بر نیروهای حوثی آنها را وادار به تسلیم شدن و پذیرفتن راهکار سیاسی مورد نظر عربستان می‌کند.

نخستین هدف عملیات فرودگاه حدیده است که در ده کیلومتری شهر قرار دارد. طبق اعلام سعودی‌ها بعد از تصرف آن باید شاهد حمله به تاسیسات بندری شهر باشیم. سرهنگ ترکی المالکی، یک سخنگوی ائتلاف سعودی اعلام کرده که هدف آخر آنها تصرف جاده حدیده -صنعا است. المالکی همچنین گفته آنها قصد تصرف شهر حدیده و درگیر شدن در جنگ شهری را ندارند و امیدوار هستند که خیلی سریع پیروزی را به دست آورند.

اما سازمان‌های کمک رسان نگران هستند سعودی‌ها نتوانند پیروزی سریعی که از آن سخن می‌گویند را در منطقه پیچیده و شلوغ حدیده که 600هزار نفر در آن سکونت دارند محقق کنند و تنها نتیجه این عملیات تشدید وضع ناگوار مردم یمن باشد. ناظران بین‌المللی نیز هشدار می‌دهند این حمله می‌تواند خونین ترین نبرد در جریان بحران یمن باشد و به مرگ هزاران نفر و ایجاد یک بحران انسانی دهشتناک در فقیرترین کشور جهان عرب منجر شود، زیرا بندر حدیده جایی است که حدود 80درصد غذا، دارو، سوخت و دیگر کمک‌های مورد نیاز مردم یمن از آنجا وارد این کشور می‌شود.

استیصال سعودی‌ها و توسل به جنگ روانی

در حالی که سعودی‌ها از کسب پیروزی برق‌آسا در نبرد سخن گفته‌اند، حوثی‌ها تاکنون مقاومت سرسختانه‌ای از خود نشان داده‌اند و از به بن بست رسیدن ائتلاف سعودی سخن می‌گویند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارا... روز شنبه در مصاحبه با شبکه یمنی «المسیره» گفت که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن راهبرد سنجیده‌ای برای تضعیف دشمن در ساحل غربی دارند و حملات ائتلاف عربی در درگیری‌های ساحل غربی یمن به بن‌بست رسیده و این ائتلاف به اهداف خود دست نیافته است.

در حالی که منابع یمنی از موفقیت‌های درخشان خبر می‌دادند، رویترز روز شنبه به نقل از کسانی که آنها را ساکنان الحدیده نامید، مدعی سیطره مزدوران ائتلاف سعودی بر فرودگاه الحدیده شد. این در حالی است که ابراهیم العبیدی از رهبران جنبش انصارا... در مصاحبه با شبکه العالم اخبار منتشر شده درباره سیطره نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن بر فرودگاه الحدیده را تکذیب کرد و گفت نبرد الحدیده یک جنگ فرسایشی است و برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد یافت.

داستان روسیه در یمن هم تکرار می‌شود؟

شکست مفتضحانه سعودی‌ها در بازی افتتاحیه جام جهانی عملا شانس بسیار کمی برای صعود عربستان به مرحله بعد باقی گذاشت و خشم مقامات عربستانی را در پی داشت.

وزیر ورزش سعودی، شاهزاده ترکی الشیخ در یک ویدئو که در توییتر خود منتشر کرد از شاهزاده بن سلمان معذرت خواهی کرد و ابراز ناراحتی کرد که بازیکنان عربستانی 5 درصد چیزی که از آنها انتظار می‌رفت را هم محقق نکردند.

ترکی الشیخ در حالی که آثار ناراحتی در چهره اش هویدا بود ادامه داد: «ما هر کاری که می‌توانستیم برای بازیکنان تیم ملی کردیم، اما آنها من را روسیاه کردند. ما برای سه سال تمام هزینه‌های آنها را پرداختیم. ما بهترین تیم مربیگری و یک سرمربی در کلاس جهانی را برای آنها استخدام کردیم. اما آنها حتی 5 درصد چیزی که از آنها می‌خواستیم را نیز محقق
نکردند.»

نتیجه بازی در زمین روسیه خیلی زود مشخص شد: سعودی‌ها توسط روس‌ها منکوب شدند. اما باید منتظر بود و دید نتیجه بازی سعودی‌ها در زمین یمن چه می‌شود. آیا ماشین جنگی گران قیمت سعودی که توسط آمریکا و انگلیس روغنکاری می‌شود سرنوشتی مشابه تیم فوتبال پرهزینه عربستان خواهد داشت؟

منبع:جام جم آنلاین

 

نظر شما