وقتی نقض حقوق بشر در عربستان مشروعیت پیدا می‌کند!

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۸:۳۸:۵۹
کد خبر: ۷۱۸۹۸۲
وقتی نقض حقوق بشر در عربستان مشروعیت پیدا می‌کند!
یک فعال و مخالف سعودی با اشاره به اینکه سران سعودی کاملا نهاد قضایی و امنیتی را تحت سلطه خود دارند، گفت: این نهادها مجری دیکته‌های نظام حاکم هستند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ "عبدالله الغامدی" فعال و مخالف سعودی با تاکید بر اینکه نهاد قضایی و امنیتی سعودی کاملا در قبضه نظام حاکم قرار دارند، گفت: قضات و مسئولان این نهادها فقط دیکته های نظام حاکم را اجرا می کنند.

دستگیری مادر سالخورده و دو پسرش

وی گفت: مسئولان سعودی مادرش "عایده الغامدی" را که بیش از 60 سال سن دارد و از چند بیماری مزمن رنج می برد و نیز برادرش "عادل الغامدی" را بیش از دو ماه پیش در شهر جده دستگیر کردند و از آن به بعد هیچ خبری از سرنوشت آنان در دست نیست به این معنی که نیروهای امنیتی با لباس شخصی و بدون دستور قضایی منزل شخصی ما را در دمام مورد حمله قرار داده و برادر دیگرم سلطان الغامدی را نیز دستگیر کردند.

باج خواهی از خانواده الغامدی

دو برادر و مادرم در حالی دستگیر شده اند که هیچ ارتباطی با فعالیت سیاسی و اجتماعی ندارند و دستگیری آنان باج خواهی به منظور گرفتن مبالغی پول است.

عبدالله الغامدی در اظهاراتی در مجلس عوام انگلیس به نیابت از افراد دستگیر شده و خانواده هایشان و به مناسبت گذشت 78 روز از دستگیری مادر و دو برادرش، با اشاره به موارد نقض قانون از سوی سرویس امنیتی و قضایی عربستان تاکید کرد، مسئولان سعودی تمام نهادها را تحت سلطه خود دارند و تصمیمات این نهادها چیزی جز اجرای دیکته مسئولان نیست.

جاسوسی و بدنام کردن افراد دستگیر شده

90 درصد فعالیت سرویس امنیتی عربستان در خدمت سران سعودی است نه مردم و ماموریت نیروهای امنیتی شامل جاسوسی، بازرسی، مصادره اموال و دارایی ها و نیز بدنام کردن افراد دستگیر شده به اضافه گمراه کردن افکار عمومی است.

به محض بازداشت هر فردی بدون دستور و حکم قضایی و بدون رعایت حال زنان و کودکان دیگر هیچ خبری از افراد دستگیر شده نیست و این یعنی آدم ربایی و هیچ وکیل مدافعی نیز قادر به کمک به این افراد نیست.

الغامدی ادامه داد: ابتدا یک فرد دستگیر شده و سپس سرویس امنیتی هرگونه شکنجه فیزیکی و روانی و نیز محرومیت از خدمات پزشکی را علیه او مجاز اعلام می کند، بدون اینکه هیچ نظارت قضایی وحقوقی بر زندان ها وجود داشته باشد.

بی خبری از سرنوشت دستگیر شدگان

در این میان سرویس امنیتی تعهدی برای ارجاع افراد دستگیر شده به دادگاه ندارد و در سطح گسترده ای به دنبال بدنام کردن این افراد است و علاوه بر این خانواده های آنان را تهدید می کند که اجازه دادخواهی ندارند و تمام این موارد در حالی است که آنان از هیچ مرجعی از جمله وزات کشور هیچ اطلاعاتی در مورد سرنوشت دستگیر شدگان دریافت نمی کنند.

الغامدی ادامه داد: قضات را قوه مجریه تعیین می کند و به دستور این نهاد است که آنان ارتقای شغلی می گیرند و قوه مجریه حتی اجازه برکناری و یا انتقال و دستگیری آنان را دارند که نمونه آن دستگیری برخی قضات بود که حکم برائت چند نفر از دستگیر شدگان را صادر کردند، زیرا آنچه از قضات انتظار می رود صدور احکام سختگیرانه علیه بازداشت شدگان است.

همچنین قوه مجریه حق دارد در روند مسائل دخالت کرده و به قضات در مورد صدور مجازات متهمان از جمله حبس های طولانی مدت و یا اعدام دستور خود را دیکته کند؛ بر این اساس که ماموریت قاضی در شنیدن گزارش های نهاد امنیت دولتی و ثبت اعتراف های متهم خلاصه می شود و در صورتی که متهم از پذیرش اتهام های وارده خودداری کند، قاضی اختیار آزادی او را ندارد بلکه او را برای شکنجه شدیدتر به زندان باز می گرداند.

نیروهای اختصاصی برای بدنام کردن زندانیان

بر اساس گزارش مراه الجزیره،‌در مورد روند بدنام کردن فعالان و مخالفان دستگیر شده نیز باید گفت که سران سعودی رسانه ها را به طور کامل در اختیار دارند و تعداد زیادی نیرو را به این کار اختصاص داده اند بدون اینکه به نکات اخلاقی و یا قانونی متعهد باشند و در این شرایط خانواده های آنان در بیم و بلاتکلیفی به سر می برند و از گرفتن وکیل ناتوان مانده و در برخی موارد به آنان اجازه ملاقات داده می شود اما در فضایی که توهین و شکنجه روحی برای زندانی و خانواده اش حاکم است و در برخی موارد این توهین ها تا تجاوز جنسی هنگام بازرسی اعضای خانواده پیش می رود.

الغامدی در پایان به برخورد منافقانه دولت های اروپایی و شمال آمریکا و تعدادی از کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند، اشاره کرد و گفت: آنان از یک طرف مدعی حمایت از آزادی و عدالت و استقلال نهاد قضایی هستند و از طرف دیگر با تقدیر از نظام حاکم سعودی به موارد نقض قانونی و حقوقی در عربستان مشروعیت می بخشند.

منبع:تسنیم

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز