دلایل استعفای وزیر خارجه انگلیس

۱۳۹۷/۰۴/۱۸ - ۱۸:۱۱:۰۰
کد خبر: ۷۲۷۲۱۲
دلایل استعفای وزیر خارجه انگلیس
بوریس جانسون سومین عضو بلندپایه دولت انگلیس است که امروز در اعتراض به طرح ترزا مِی برای ادامه ارتباط با اتحادیه اروپا پس از برگزیت، استعفا کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس که بر سر نحوه رفتار کشورش با اتحادیه اروپا در روزهای پس از خروج انگلیس از اتحادیه، اختلافی جدی با «ترزا مِی» نخست‌وزیر انگلیس داشت، بالاخره استعفا کرد.

امروز صبح هم «دیوید دیویس» وزیر امور «برگزیت» (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و معاون او، «استیو بیکر» (که رئیس «وزراتخانه خروج از اتحادیه اروپا» است) در اعتراض به طرح مِی برای ادامه ارتباط لندن با اروپا استعفا کرده بودند.

طرحی که کابینه نخست‌وزیر «ترزا می‌» هفته گذشته بر سر آن با وزرایش به توافق رسیده بود مورد انتقاد برخی از حامیان سرسخت «برگزیت» در دولت انگلیس قرار گرفت که قطع تمامی پیوندهای لندن با نهادهای اروپایی و بازتعریف را می‌خواهند. 

این در حالی است که «ترزا می» هفته گذشته گفته بود طرح مورد توافق، ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا را شامل می‌شود و این به معنای ماندن انگلیس در اتحادیه گمرکی اروپا با تعریفی جدید است؛ در این صورت، کالاهای اروپایی برای ورود به انگلیس، نیازی به پرداخت حقوق گمرکی نخواهند داشت و کالاهایی که قصد ورود به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، می‌توانند از انگلیس وارد این قلمرو گمرکی 28 کشوری شوند.

اگر این توافق تجارت آزاد میان انگلیس و اتحادیه اروپا منعقد شود، فقط مسئله عبور و مرور اتباع اتحادیه به انگلیس است که باید بررسی شود؛ البته این مسئله هم اختلاف چندانی با روزهای قبل از برگزیت نخواهد داشت زیرا در حال حاضر هم انگلیس عضو پیمان «شنگن» نیست و هم اعضای برجسته اتحادیه، توافق دوجانبه لغو روادید با لندن دارند.

همه این موارد به اعتراض موافقان خروج واقعی انگلیس از اتحادیه با طرح ترزا مِی منجر شده است.

نخست‌وزیر انگلیس اما برای اجرایی کردن طرح خود مصمم بنظر می‌رسد و شاید یکی از نشانه‌هایش این باشد که دقائقی پس از انتشار خبر استعفای جانسون، وی با این استعفا موافقت کرد.

زمزمه‌هایی از طرح ترزا مِی برای ایجاد تغییری عمده در ساختار دولت به گوش می‌رسد.

منبع:فارس

 

نظر شما