اتحادیه اروپا و روسیه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران چگونه پاسخ خواهند داد؟

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۱:۰۰:۰۱
کد خبر: ۷۳۸۴۶۴
اتحادیه اروپا و روسیه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران چگونه پاسخ خواهند داد؟
شبکه الجزیره در گزارشی به تشریح واکنش‌های اتحادیه اروپا و روسیه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ شبکه الجزیره با تشریح واکنش‌های اتحادیه اروپا و روسیه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گزارش داد در مقابل لحن دفاعی اتحادیه اروپا از شرکت‌های خود، روسیه نیز با ارسال پیام‌هایی بر خارج کردن ایران از تحریم‌ها تاکید دارد و این نشان از طرح جدید مقابله روسیه با آمریکاست.

اتحادیه اروپا از ابراز ناراحتی درباره تحریم‌ها علیه ایران فراتر رفت و از حمایت خود از شرکت های اروپایی در برابر تاثیر این تحریم ها خبر داد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر منزوی کردن طرف هایی که با ایران تعامل دارند، گفت اروپا این حق را دارد که خود طرف هایی را تعیین کند که می خواهد با آنها تعامل داشته باشد.

از سوی دیگر، روسیه ضمن محکوم کردن این تحریم ها، ابراز تاسف کرد؛ اما گفت برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی با ایران، درصدد یافتن راه حل های مشترک است.

 گزارشگر این شبکه گزارش داد: کشورهای اتحادیه اروپا اظهارات رئیس جمهور آمریکا و تهدیدهای وی درباره تعاملات تجاری با ایران را این گونه تعبیر و تفسیر کردند: «یا ایران یا آمریکا»

اتحادیه اروپا عرصه بخش گسترده‌ای از منازعات ایران و آمریکاست. اتحادیه اروپا که تلاش هایش بر پایبندی به توافق هسته‌ای ایران و یافتن حل و فصل های لازم برای حمایت از آن متمرکز شده است، به علت بسته شدیدتر تحریم های آمریکا که قرار است نوامبر آینده اعلام شود، اکنون درصدد کاستن از زیان ها و مقابله با آثار احتمالی تحریم ها بر شرکت های اروپایی است.

فدریکا موگرینی گفت: «در اتحادیه اروپا، قانون تحریم ها را تجدید کردیم. همان طور که می دانید این قوانین از طرح های شرکت های اروپایی در برابر تاثیر سالیانه تحریم های آمریکا حمایت می کند. بر این باوریم که اروپا خود تعیین می کند با چه طرف هایی تعامل تجاری داشته باشد. در اینجا بر لزوم حمایت از این حاکمیت تاکید می‌کنم.»

گزارشگر این شبکه در ادامه گفت: کمیساریای اتحادیه اروپا ماه مه، پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای، برای جلوگیری از تاثیر تحریم‌های آمریکا بر شرکت های اروپایی که قصد دارند در ایران سرمایه گذاری کنند، قانون موسوم به «قانون خنثی سازی» را احیا کرد.

از سوی دیگر، روسیه با پیام های دیگری واکنش نشان داد. مسکو که درباره تحریم های آمریکا علیه ایران به شدت ابراز تاسف و آن را رد کرد، گفت برای حمایت از توافق هسته ای هر کاری انجام خواهد داد و به منظور توسعه همکاری های بین المللی با ایران، برای یافتن راه حل های مشترک، به همراه دیگر کشورهای امضاکننده توافق هسته ای تلاش خواهد کرد.

در مقابل لحن اروپا برای حمایت از منافع خود، به نظر می رسد پیام های مسکو که بر تمایل آن به خارج کردن ایران از تحریم‌ها تاکید می کند، آغازی برای سناریوهای جدید مقابله با واشنگتن باشد؛ سناریوهایی که به علت در هم تنیده شدن منافع مشترک آمریکا و روسیه در مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، عرصه ها، ابزارها و نتایج آن مشخص نیست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز