موهای کم پشت نشانه کمبود این ویتامین است

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۱۷:۲۹:۰۰
کد خبر: ۷۴۹۰۳۹
عوامل تغذیه ای از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامتی موها است که در این میان انواع ویتامین ها تأثیر بیشتری بر موها می گذارند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ عماد معصومی، متخصص تغذیه ، با بیان اینکه موهای نازک و کم پشت نشانه کمبود ویتامین و برخی از مواد معدنی است تأکید کرد: ویتامین های B، E، A و C به ترتیب از مهمترین ویتامین های تأثیرگذار در سلامتی و شادابی موها هستند.

وی با اشاره به اینکه غلات سبوس دار، گوشت، شیر، میوه های تازه، ماهی و تخم مرغ مهمترین منابع غنی ویتامین B هستند، یادآور شد، در واقع این گروه از ویتامین ها موجب افزایش جریان خون در پوست سر شده و از این طریق به شادابی و سلامتی موها کمک می کند.

* عناصر معدنی برای رویش و سلامتی موها بسیار مفید هستند

سجاد محمدزاده، متخصص تغذیه در ادامه گفت:‌ عناصر و مواد معدنی یکی از ریزمغزی های تأثیرگذار در وضعیت سلامتی بدن است و کمبود آن ها در بیشتر موارد موجب بروز بیماری یا نارسایی در بدن می شود.

وی، با بیان اینکه روی، منیزیم و مس سه عنصر اصلی در سلامتی پوست و موها است، افزود: این عناصر برای رویش و سلامتی موها بسیار مفید بوده و برای جلوگیری از نازک شدن و حتی کم پشتی موها نیز مفید هستند.

محمدزاده، اظهار داشت: مس یک ترکیب بسیار مهم در رنگدانه های پوست مو به نام ملانین است و در پیشگیری از سفید شدن زودرس موها بسیار تأثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: گوشت، تخم مرغ، غلات، حبوبات، جگر، ماهی، گردو، سویا، گندم، برنج، کنجد و برخی از میوه ها مانند موز از مهمترین منابع غنی عناصر معدنی به ویژه روی، منیزیم و مس هستند.

*عوامل ژنتیکی و هورمونی نقش مهمی در طاسی سر دارند

در ادامه پیمان عزیز محمدی فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه ریزش مو و طاسی سر دلایل فراوانی دارد افزود: بیشتر مطالعات نشان می دهند که عوامل ژنتیکی و هورمونی نقش مهمی در طاسی سر دارند.

وی با بیان طاسی یک نوع مهم ریزش مو بوده که در مردان و زنان به صورت های متفاوتی بروز می کند تصریح کرد: این نوع ریزش مو در مردان در سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی و در زنان در سنین بالای ۴۰ سالگی بیشتر رخ می دهد که عوامل ارثی و هورمونی خطر بروز این مشکل را افزایش می دهد.

عزیزمحمدی در مورد عوامل هورمونی ریزش مو و طاسی سر گفت: حساسیت بیش از اندازه پیاز مو به هورمون های مردانه به ویژه در زنان موجب طاسی می شود به طوریکه با کاهش این هورمون ها ریزش مو نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: طاسی سر در مردان در پیشانی و گیجگاه بیشتر دیده می شود در حالیکه در زنان این مشکل از ناحیه فرق سر شروع شده و به تدریج به دیگر نقاط سر سرایت می کند.

*کمبود پروتئین موجب خشکی و تغییر رنگ موها می شود

سپهر کامیاب متخصص پوست و مو در ادامه گفت: خشکی و تغییر رنگ موها یکی از مشکلات شایع در بین مردم است که در نتیجه آن وضعیت ظاهری انسان بسیار نامناسب شده و فرد مبتلا دچار مشکلات روحی و روانی زیادی می شود.

وی با اشاره به اینکه کمبود برخی از مواد مغذی به ویژه پروتئین ها موجب خشکی و تغییر رنگ موها می شود خاطرنشان کرد: کمبود ویتامین ها به ویژه نوع A آن نیز می تواند در بلند مدت و حتی کوتاه مدت موجب کاهش شفافیت موها شود.

*ضعف ریشه مو با کم خونی بدن در ارتباط است

در ادامه ابوالفضل وفایی نژاد متخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد: ضعف ریشه موها یکی از مشکلات بسیار شایع در بین مردم است که می تواند موجب ریزش زودرس موها شود.

وی با بیان اینکه ضعف ریشه موها در بیشتر موارد به دلیل اختلال درونی و برخی از بیماری های زمینه ای ایجاد می شود یادآور شد: کم خونی بدن می تواند موجب ضعف ریشه موها شود که البته این مشکل با مصرف مواد غذایی حاوی آهن به ویژه گوشت و ماهی و رعایت برخی از نکات که توسط پزشک تجویز می شود تا حد زیادی برطر می شود.

*کمبود ملانین عامل سفیدی موها است

مهرداد افشاریان متخصص پوست و مو در ادامه گفت: فرآیند سفید شدن موهای سر در روزنه های عمیق پوست سر که فولیکول نام دارند صورت می گیرد که این حالت در سنین پس از ۳۵ سالگی بیشتر اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: ملانین یک ماده مهم دربدن است و سلول های رنگدانه ای مو برای ساخت این ماده به آنزیم های خاصی نیاز دارند.

افشاریان با بیان اینکه کمبود ملانین عامل سفیدی موها است تاکید کرد: سفیدی موها همیشه به دلیل افزایش سن ایجاد نمی شود بلکه عوامل دیگری مانند استعمال سیگار، رژیم غذایی سخت، افزایش گلبول های سفید و کم خونی با اختلال در عملکرد آنزیم های تولید کننده ملانین، موجب سفیدی زودرس موها می شوند.

افشاریان خاطرنشان کرد: هرچند که سفیدی زودرس موها می تواند به دلیل عوامل ژنتیکی و برخی از اختلالات غیر قابل پیشگیری ایجاد شود اما با تغذیه مناسب از جمله مصرف با پوست میوه هایی همچون سیب، گلابی و هلو و همچنین مصرف غذاهای حاوی عناصر معدنی مانند مس، روی، منگنز و آهن و پرهیز از استعمال سیگار می توان تا حد زیادی از سفیدی زودرس موها پیشگیری کرد.

*رادیکال های آزاد سلامت موها را به خطر می اندازد

اعظم قاجانی متخصص پوست و مو در ادامه تاکید کرد: التهاب سلول ها و اختلالات هورمونی در برخی از موارد موجب ایجاد رادیکال های آزاد درسطح و درون پوست می شود که این رادیکال های آزاد در بیشتر موارد مضر بوده و سلامت عمومی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه رادیکال های آزاد سلامت موها را به خطر می اندازد افزود: رژیم غذایی نامناسب و فاقد اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶، استعمال سیگار و آلودگی هوا از مهمترین دلایل فعال شدن رادیکال های آزاد و به خطر افتادن سلامت موها است.

*لوازم آرایشی گران قیمت بهترین راه زیبایی موها نیست

در ادامه حمیدرضا خیاطی متخصص پوست و مو گفت: متاسفانه استفاده از لوازم و مواد آرایشی در کشورمان به ویژه در بین جوانان به یک عادت تبدیل شده است اما بسیاری از استفاده کنندگان این مواد از عوارض جانبی لوازم و مواد آرایشی آگاه نیستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم برای حالت دادن به موها از انواع محصولات آرایشی و به اصطلاح بهداشتی مانند انواع واکس، کرم مو، ژل و سایر مواد نفتی مانند پارافین و روغن های مضر استفاده می کنند افزود: بر خلاف بسیاری از تصورات لوازم آرایشی و بهداشتی گران قیمت بهترین راه زیبایی و حالت دادن به موها نیست چراکه این مواد و لوازم می توانند موجب آسیب موها از جمله ضعف ریشه مو و ریزش موها شود.

خیاطی با بیان اینکه تغذیه مناسب و رعایت بهداشت فردی تاثیر بیشتری بر روی زیبایی موها دارند تاکید کرد: برای زیبایی و حالت دادن به موها بهتر است از روغن های گیاهی حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند امگا۳ استفاده کرد چراکه این روغن ها به سلامتی پوست و موها کمک بزرگی می کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز