کاربرد جالب و عجیب عسل برای سلامتی که نمی‌دانستید!

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۶:۴۸:۳۶
کد خبر: ۷۴۹۴۹۷
کاربرد جالب و عجیب عسل برای سلامتی که نمی‌دانستید!
عسل از خواص درمانی متعددی برخوردار است ،خواصی که علاوه بر خوراکی فواید درمانی نیز دارد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ تقریبا همه می‌دانیم که یکی از بهترین جایگزین‌های قند و شکر برای شیرین کردن غذاها یا نوشیدنی‌ها، عسل است. یا مثلا برای سفت کردن کیک یا کوکی از عسل استفاده می‌شود.

اما آیا می‌دانستید در مصر باستان از عسل به عنوان دارو برای درمان بیماری‌های گوناگون استفاده می‌شده؟ 

۱- از عسل می‌توانید به عنوان شربت ضدسرفه استفاده کنید

خواص عسل برای زیبایی و سلامت

عسل برای تسکین گلو درد و از بین بردن سرفه بسیار عالیست. اگر می‌خواهید از درمان‌های طبیعی به جای شربت‌های شیمیایی استفاده کنید، از معجزه عسل کمک بگیرید. می‌توانید کمی عسل طبیعی را درون آب ولرم ریخته و با چند قطره لیموترش تازه مخلوط کنید و بنوشید. این شربت سرفه را درمان می‌کند.

۲- از عسل به عنوان لایه‌بردار طبیعی صورت استفاده کنید

 

خواص عسل برای زیبایی و سلامت

آیا می‌دانستید که عسل یک لایه‌بردار طبیعی برای پاکسازی صورت است و به‌طور همزمان، پوست را آبرسانی هم می‌کند؟

برخلاف بسیاری از اسکراب‌های شیمیایی، عسل خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد و سلول‌های مرده و سیاه، باکتری و ناخالصی‌های پوست را پاک کرده و از بین می‌برد.

شما می‌توانید در خانه ماسک عسل و روغن نارگیل یا اسکراب جو دوسر و عسل درست کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید. عسل و روغن نارگیل را در یک کاسه با هم مخلوط کنید. سپس خمیر بدست آمده را با انگشت روی صورت بمالید. پس از ۱۵ دقیقه، آن را با آب ولرم شسته و پاک کنید.

۳- عسل را به عنوان آنتی‌بیوتیک استفاده کنید

خواص عسل برای زیبایی و سلامت

عسل را روی زخم بمالید تا از انتشار و رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و همانند آنتی‌بیوتیک عمل کند. جالب است بدانید که عسل حتی باکتری‌هایی همانند E. coli  و استافیلوکوک را نیز از بین می‌برد. به خاطر داشته باشید هر چه عسل تیره‌تر باشد، خاصیت آنتی‌باکتریال آن بیشتر خواهد بود.

۴- از عسل به عنوان مکمل رژیم غذایی استفاده کنید

خواص عسل برای زیبایی و سلامت

یکی از کاربردهای غیرمنتظره عسل، سرعت بخشیدن به روند سوخت و ساز بدن است. این برای کسانی که قصد دارند لاغر شوند خبر خوبی بشمار خواهد رفت. چای سبز متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و اگر آن را با عسل مخلوط کرده و میل کنید، اثر دو برابری خواهد داشت.

۵- عسل بی‌خوابی را درمان می‌کند

کسانی که با مشکلات بی‌خوابی دست و پنجه نرم می‌کنند باید پیش از رفتن به رختخواب، مقداری عسل میل کنند. شکر موجود در عسل، تولید سروتونین را افزایش می‌دهد. این ماده مسئولیت حالت‌های روحی خوب انسان را به عهده دارد و بدن سروتونین را به ملاتونین تبدیل می‌کند؛ ماده‌ای که برای خواب به آن نیاز دارید.

۶-  عسل جای زخم و اسکار را برطرف می‌کند

اگر جای جوش و اکنه‌های صورت آزارتان می‌دهد، برای اینکه کمتر دیده شوند مخلوطی از عسل و روغن زیتون یا روغن نارگیل روی صورت بمالید. برای ساخت این مخلوط باید به اندازه واحد روغن و عسل را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را ۱۵ دقیقه روی جای زخم یا جای اکنه بگذارید تا رنگ آن روشن شده و کمتر دیده شود.

همچنین می‌توانید عسل را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی صورت خود بگذارید تا هم به عنوان ماده ضد باکتری عمل کند و هم التهاب جای جوش را از بین ببرد.

۷- عسل سبب تقویت بینایی می‌شود

خواص عسل برای زیبایی و سلامت

اگر چشم‌ها را با مخلوط آب و عسل بشویید، همه آلودگی‌های آن از بین خواهند رفت. همچنین مصرف روزانه عسل به تقویت بینایی کمک می‌کند. ترکیب عسل با آب‌هویج برای درمان خستگی چشم، ورم ملتحمه و آب‌سیاه بسیار مفید است و خستگی ناشی از کار با کامپیوتر را از بین می‌برد.

۸- عسل نفس بد بو را درمان می‌کند

برخی از آدم‌ها نفس بدبویی دارند و هنگامی که با بقیه حرف می‌زنند، موجب ناراحتی آنها می‌شوند. برای از بین بردن این مشکل می‌توانید از خواص معجزه‌آسای عسل بهره بگیرد. برای تهیه دهان‌شویه با عسل به روش زیر عمل کنید:

  • ۱ قاشق غذاخوری عسل عسل
  • ۱/۸ قاشق غذاخوری دارچین
  • نصف پیمانه آب

مواد بالا را با هم مخلوط کنید. سپس آن را میل کنید تا نفستان بوی دارچین به خود بگیرد.

۹- عسل، درمان قطعی خشکی پوست است

خواص عسل برای زیبایی و سلامت

میلیون‌ها انسان در سراسر جهان از خشکی پوست رنج می‌برند. اگر کرم‌ها و لوسیون‌های شیمیایی خشکی پوستتان را برطرف نکرده، توصیه می‌کنیم از ترکیب عسل و ماست کمک بگیرید. این دو ماده خوراکی را با هم مخلوط کنید سپس آن را روی زانو، آرنج یا دیگر قسمت‌های خشک پوست بمالید. اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

۱۰- عسل یک ردبول طبیعی است

از آنجا که عسل حاوی گلوکز و فروکتوز است و این مواد با سرعت بالا در جریان خون جذب می‌شوند، می‌توان از آن به عنوان یک ماده انرژی‌زا موقتی استفاده کرد. بسیاری از ورزشکاران و دونده‌های رشته ماراتون در طول تمرینات و مسابقات خود عسل میل می‌کنند.

۱۱- از عسل به عنوان ماده نگهدارنده میوه‌ها استفاده کنید

خواص عسل

میوه‌های تابستانی همانند تمشک یا بلوبری را می‌توانید در مخلوط آب و عسل تا چندین ماه تازه نگهدارید. برای این منظور باید به نسبت یک به ۱۰، عسل و آب را با هم مخلوط کنید. میوه‌ها را درون شیشیه بریزید و این مخلوط را روی آن بریزید.

۱۲- از عسل به‌عنوان چرب‌کننده لب استفاده کنید

خواص عسل

در طول روزهای سرد زمستانی بسیاری از مردم لب‌هایشان ترک می‌خورد و باید آنها را چرب نگه دارند. برای اینکه خودتان یک چرب‌کننده طبیعی در خانه بسازید، توصیه می‌کنیم روغن نارگیل، ویتامین E، روغن زیتون و عسل را با هم مخلوط کنید و ترکیب بدست آمده را روی لب‌ها بمالید.

۱۳- عسل شوره سر را از بین می‌برد

برای برطرف کردن شوره سر کافیست ترکیب ۹ به یک عسل و آب ولرم را با هم مخلوط کرده و روی سر بگذارید. سه ساعت بعد سرتان را بشویید. پس از آن خارش کمتری حس خواهید کرد و شوره کمتری نیز تولید خواهد شد. این روند را تا چندین هفته ادامه دهید.

۱۴- از عسل به عنوان کرم مو‌بر استفاده کنید

آب داغ و عسل را با هم مخلوط کنید. آن را روی موهای زائد بدن بگذارید و سپس با چوب بستنی یا کاردک پاک کنید.

منبع: روزیاتو

 

نظر شما