کاربران عربستان، پادشاه سعودی را تغییر دادند

۱۳۹۷/۰۶/۱۵ - ۱۸:۰۴:۳۵
کد خبر: ۷۵۰۱۶۳
کاربران عربستان، پادشاه سعودی را تغییر دادند
این روزها خبرهایی که حکایت از گسترش دامنه اختلافات در داخل خاندان حاکمه سعودی علیه ملک سلمان دارد، بیشتر می‌شود از این رو به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد حوادث جدیدی در کاخ سلطنتی ریاض خواهیم بود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ ولیعهد ماجراجوی سعودی پس از کسب قدرت بی سابقه در این کشور، با اقدامات خود پای در راهی نهانده که نه تنها کشور را از شرایط دشوار و گرفتار در آن نجات نداده، بلکه پیش از این، دیکتاتورهای منطقه آن را آزموده اند و سرنوشت محتوم آنها سقوط بوده است. 

کاربران عربستانی در فضای مجازی در واکنش به ادامه فساد در کشورشان با ساخت هشتگ های اعتراضی از جمله #نبایع_احمد_بن_عبدالعزیز_ملکا خشم خود را به این روند نشان داده اند؛ در این هشتک کاربران خواسته اند شاهد سعودی تغییر کند. 

شهروندان عربستان معتقدند که بن سلمان به همراه برخی افراد نزدیکش، از یک سو سخن از مبارزه با فساد می زنند و از سوی دیگر به جمع آوری ثروت های غیر قانونی از محلی که به عموم مردم تعلق دارد، مشغول است.

یکی از کاربران توئیتر نوشته بود: بن سلمان دو مشاور دارد که توئیت های زیادی را منتشر می کنند. گفته می شود نفوذ یکی از این دو مشاور، فراتر از همه وزرا از جمله وزیر خارجه عربستان است. مشاور دیگر بن سلمان هم به ورزش علاقه مند است و نقش ثروتمند عربی را بازی می کند که مشتری همه چیز است.

مردم عربستان که این سالها تحت فشار افزایش قیمت ها به ویژه گرانی سوخت ، چند برابر شدن مالیات ها و در عین حال بیکاری بودند، شعار مبارزه با فساد ولیعهد را با هدف تامین کسری بودجه در جنگ یمن ارزیابی می کنند و می گویند: اگر قرار به برخورد و مبارزه با فساد در کشور باشد، ولیعهد باید این کار را از خانواده سلطنتی آغاز کند.

دولت سعودی به عنوان بازوی اجرایی دولت آمریکا در منطقه علاوه بر ایجاد تنش با همسایگان، دخالت در امور داخلی کشورهای عربی – اسلامی مانند سوریه ، عراق ، اردن ، فلسطین و قطر را در دستور کار قرار داده است .

رژیم سعودی به پشتوانه حمایت آمریکا و اسرائیل، یمن فقیرترین همسایه خود را هدف آماج حملات نظامی قرار داده و طی سال گذشته دهها نفر از مردم آن را به خاک و خون کشیده و بخش اعظمی از زیرساخت های آن را نابود کرده است .

چشم طمع به منابع نفت و گاز کویت به عنوان یکی دیگر از کشورهای همسایه دوخته و در تلاش است تا بخش دیگری از این سرزمین را به خود محلق کند، از پیشرفت 'کشوری کوچک با سیاستی بزرگ ' شاد نیست و اگرچه تلاش می کند آن را بی اهمیت نشان دهد، اما معلوم است که تمام حواسش به یافتن راهی برای سد کردن پیشرفت آن معطوف است .

خوش خیالی سعودی ها به وجود حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی آنها را گستاخ تر هم کرده است. هوای در افتادن با ایران به سرشان زده و با چشم های بسته از هر اقدام ضد ایرانی حمایت می کنند .

شاهزاده علیه شاهزاده

احمد بن عبدالعزیز شاهزاده برجسته سعودی، برادرش ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را مسئول جنگ یمن دانست و اعلام کرد: «رفتارهای ملک سلمان و محمد بن سلمان ربطی به خانواده آل سعود ندارد».

سخنان احمد بن عبدالعزیز وزیر کشور اسبق عربستان در واکنش به تظاهرات شهروندان عراقی و بحرینی در لندن صورت گرفت.

زمانی که تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی خواستار سرنگونی آل سعود شدند، احمد بن عبدالعزیز آرام و به طور غیر منتظره به آنها نزدیک شد و از آنها خواست از آل سعود انتقاد نکنند زیرا «ملک سلمان و محمد بن سلمان مسئول جنگ یمن هستند و امیدوار است این جنگ همین امروز متوقف شود»

در ویدئویی که در فضای مجازی پخش شده است، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز برادر سلمان بن عبدالعزیز در مقابل جمعی از معترضان که به سردادن شعار علیه آل سعود در برابر مقر اقامت وی در یک کشور  اروپایی می‌پرداختند، از آنها خواست به جای شعار دادن علیه خاندان آل سعود، پادشاه و ولیعهدش را مسئول دانسته و بازخواست کنند.

یکی از همراهان شاهزاده سعودی تلاش می‌کرد تا معترضان را از وی دور کند، اما وی به آنها نزدیک شد و با آنها وارد گفت‌وگو شد و خطاب به آنها گفت چرا علیه آل سعود حرف می‌زنید، این مسائل ربطی به آل سعود ندارد، از وی پرسیدند که هویت این مسئولان را اعلام کند که وی پاسخ داد : پادشاه و ولیعهدش و دیگران در این زمینه مسئول هستند.

پیشتر منابع خبری از تنش و اختلافات در روابط شاهزاده احمد و محمد بن سلمان از زمان ولیعهدی وی خبر داده بودند.

شاهزاده احمد بن عبدالعزیز در واکنش به درخواست معترضان به جنگ رژیم سعودی علیه یمن گفت من خیلی وقت است که آرزو کرده بودم جنگ در یمن متوقف شود و اینکه همین امروز جنگ تمام شود نه فردا.

معترض دیگری خواهان توقف سرکوبگری در بحرین شد که پاسخ شاهزاده سعودی این بود : ان شاء الله

حمایت مخالفان بن سلمان از پادشاهی احمدبن عبدالعزیز

چندی پیش منابع آگاه از حصول عصیان و سرپیچی در داخل خاندان آل‌سعود در عربستان سعودی خبر دادند، نخستین جرقه‌های این نافرمانی دقیقا پس از صدور فرمان ملک سلمان؛ آنجا که وی در فرمان خود شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد را از تمامی سمت‌هایش به یکباره عزل کرد، در مقابل، جانشین ولیعهد یعنی شاهزاده محمد بن سلمان (فرزند پادشاه) به عنوان ولیعهد منصوب شد.

بعد از این فرمان برنامه‌ریزی شده خانواده بن سلمان برای چنگ زدن به تاج و تخت این کشور، سرانجام «مجتهد» همان توییترنویس بنام سعودی که هرازگاهی با فاش کردن اسرار دربار ملک سلمان و پیش از وی ملک عبدالله تا حدودی برنامه‌های خاندان آل‌سعود را فاش می‌کند و احتمال هم می‌رود یکی از مخالفان خاندان سعودی و از نزدیکان به دربار باشد، در توییتری اخیرا چنین فاش کرد: «تحرکاتی گسترده در داخل خاندان آل‌سعود آغاز شده است؛ تحرکاتی که با هدف عزل و برکناری ملک سلمان بن عبدالعزیز از کرسی پادشاهی صورت می‌گیرد، هم‌اکنون بخش اعظم خاندان آل‌سعود از پادشاهی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز حمایت کرده و از وی خواسته‌اند، زمام اداره امور کشور را به دست گیرد.»

بعد از گذشت تنها چند روز از این فاش‌گویی‌های توییتری «مجتهد» پایگاه خبری موسوم بـه «الخلیج الجدید» ضمن تائید مطالب توییتری «مجتهد» مطلبی با این مضمون نوشت: «چنین فاش شده است که در داخل راهروهای خاندان آل‌سعود عریضه‌ای به صورت دست به دست می‌چرخد، این عریضه بیان‌کننده خواسته شاهزادگان «آل‌‌سعود» از ملک سلمان در اعتراض به واگذاری اداره امور کشور به فرزند سلمان است.»

در بخشی از این عریضه بصراحت چنین آمده است: «با توجه به وضعیت هوشیاری عقلی کنونی ملک سلمان پادشاه فعلی عربستان سعودی وی دیگر قادر به اداره صحیح امور کشور نیست، از این‌رو تصمیم‌های گرفته شده ازسوی وی در این مدت و ازجمله تصمیم برای ولایتعهدی فرزندش محمد بن سلمان وجاهت قانونی نداشته و ندارد.»

از این‌رو «مجتهد» توییترنویس بنام سعودی دراین باره چنین توضیح می‌دهد: «آغاز این تحرکات در داخل راهروهای کاخ سلطنتی ریاض باعث شده است، محمد بن سلمان ولیعهد کنونی به دلیل احساس خطر از شاهزاده محمد بن نایف (ولیعهد برکنار شده)، دستور دهد وی را در یکی از کاخ‌ها زیر نظر داشته باشند.»

گفتنی است در تاریخ 31 خردادماه گذشته ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی با صدور یک‌سری از فرمان‌های پادشاهی فرزند خود یعنی شاهزاده محمد بن سلمان را به‌عنوان ولیعهد منصوب کرد و شاهزاده محمد بن نایف را متقابلا از ولایتعهدی و تمام پست‌ها و سمت‌هایی که داشت، عزل کرد.

بعد از گذشت تنها چند روز از این فرمان پادشاه سعودی، خبرهایی از درون کاخ سلطنتی به بیرون درز کرد که مفاد آن از صدور فرمان بن سلمان جوان مبنی بر اقامت اجباری وکنترل شده پنج شاهزاده و شماری از افسران وزارت کشور در مکانی در این کشور بعد از حصول توافق بین آنها با بن نایف بعد از برکناری مبنی بر حمایت آنان از وی حکایت داشت.

رسانه‌های خبری داخلی سعودی به منظور تکذیب این خبرها فیلم بسیار کوتاهی پخش کردند که در آن شاهزاده بن سلمان نشان داده می‌شد که درحال بوسیدن دستان عموی بزرگش بن نایف بعد از ملاقات این عموی برکنار شده با برادرزاده برای عرض تبریک ولایتعهدی به بن سلمان بود.

این درحالی است که روزبه‌روز خبرهایی که حکایت از گسترش دامنه اختلافات در داخل خاندان حاکمه سعودی بر ضد تصمیم ملک سلمان دارد، بیشتر می‌شود.

افشاگری شاهزاده بن‌فرحان درباره بن‌سلمان

 شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود از مخالفان حکومت سعودی که مقیم آلمان است، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: به‌طور ساده باید بگویم که به‌طور کلی ما به‌واسطه یک گروه مزدورِ صهیونیست‌زده حاکم بر ملت‌های عرب خود به‌سمت مسیر نامعلوم و هولناکی در حرکت هستیم. این گروه درحال نابودی همه ملت‌های عربی و اسلامی برای بقای تاج و تخت حکومت متعفن خود است.

وی همچنین از تلاش سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و فرزندش محمد برای کسب دستاوردهای "خودخواهانه" شخصی به‌زیان فلسطینی‌ها و مسئله فلسطین سخن گفت و به "حکومت ظالمانه سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی از زمان به قدرت رسیدن در عربستان و تکروی محمد بن سلمان فرزند صهیونیست او در امور عربستان" اشاره کرد.

این شاهزاده در محکوم کردن سیاست‌های حکام عرب ادامه داد: ما از نهایت انحطاط اخلاقی در همه سطوح سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، رسانه‌ای و... رنج می‌بریم.

وی تصریح کرد: جایگاه و وجهه عربستان با دستان آنها از یک کشور اسلامی برخوردار از بزرگترین وسعت و بیشترین ثروت خدادادی در خاورمیانه به کشوری خوار و پست تبدیل شده است که به‌طور قطع سقوط حتمی هولناکی انتظار آن را می‌کشد.

این شاهزاده سعودی از "شاهزاده احمد بن عبدالعزیز و شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز خواست تا برای دخالت به‌منظور نجات مسیر حرکتی عربستان و حفظ آبروی آن تلاش کنند".

وی خطب به ملت عربستان گفت: "آیا شما از ماهیت عربی و اسلامی خود دست کشیده و لباس یهودیت و صهیونیسم به‌جای آن بر تن کرده‌اید؟ آیا دوران نزدیکی روابط (با رژیم صهیونیستی) از سوی منفعت‌طلبان بی‌وجدان، بی‌اخلاق و بی‌شرافت به دوران عادی‌سازی روابط منتهی شده است؟" مردم عربستان کجا هستند؟ مردم کشور حرمین شریفین کجایند؟ خاندان من کجا هستند؟

این شاهزاده مخالف سعودی افزود: چه به سر ما آمده است؟ آیا اجسادی بی‌روح شده‌ایم؟ آیا بار دیگر بت‌پرست شده‌ایم؟ آیا انسانیت و احساسات خود را از دست داده و نیست شده‌ایم؟ آیا ایده بیان عقیده و مخالفت با واقعیت خیانت‌آمیز موجود جزء گناه کبیره شده است؟

شاهزاده خالد بن فرحان چندی پیش گفته بود بعد از ظلم و ستم صورت‌گرفته علیه پدرش خاک عربستان را ترک کرده و از بیم بازداشت شدن از سوی مسئولان سعودی در آلمان اقامت گزیده است.

 قدرت‌یابی رو به افزایش و تثبیت این قدرت از سوی بن سلمان، باعث می‌شود تا جناح‌های دیگر در خاندان آل سعود که گمان می‌کردند در نخستین انتقال قدرت از پدر به پسر (برخلاف برادر به برادر) سهمی خواهند داشت، اکنون ناراضی باشند.

لذا بهتر است سعودی ها، هشیار شده و از راهی که به دنبال آمریکا و اسرائیل طی کرده اند، باز گردند در غیر این صورت مردم دست به کار شده و سرنوشت محتوم دیکاتورهای منطقه این بار نصیب آل سعود خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز