خبرگزاری فرانسه در گزارشی بررسی کرد؛

چه کسی نهمین رئیس جمهور عراق می شود؟

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۱۰:۱۰:۳۰
کد خبر: ۷۵۹۵۴۷
چه کسی نهمین رئیس جمهور عراق می شود؟
پارلمان عراق امروز برای دومین بار برای انتخاب رئیس‌جمهور تلاش خواهد کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از تشکیل نشدن جلسه پارلمان عراق در روز دوشنبه به دلیل رقابت میان دو حزب کردستان که به طور معمول رئیس جمهور از میان آنها انتخاب می‌شود، پارلمان عراق قرار است در جلسه روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور را انتخاب کند.

در ابتدا جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور در روز دوشنبه تعیین شده بود اما تعداد به حد نصاب نرسید. در پی غیبت بیش از نیمی از نمایندگان، جلسه پارلمان به روز سه شنبه موکول شد. در عراق مرسوم است که ریاست جمهوری به یک کُرد سپرده شود و طبق یک توافق ضمنی این سمت به حزب اتحادیه میهنی کردستان داده می شود. در مقابل حزب دموکراتیک کردستان هم ریاست منطقه کردستان را برعهده خواهد داشت.

اما در سال جاری، مسعود بارزانی از ریاست منطقه کردستان عراق کناره‌گیری کرد و امتیازات ویژه این سمت میان دیگر نهادهای محلی کُرد تقسیم شد. حزب دموکراتیک کردستان برای نخستین بار از سال دو هزار و پنج برای ریاست جمهوری عراق نامزد خود را معرفی کرد. «فوآد حسین» هفتاد و دو ساله و از کهنه سربازان مخالف دوران دیکتاتوری صدام حسین، نامزد این حزب است. با وجود آنکه اکثریت کُردها اهل سنت هستند، فواد حسین همانند بسیاری از سیاستمداران پرنفوذ بغداد اهل تشیع است.

حزب اتحادیه میهنی کردستان هم «برهم صالح» پنجاه و هشت ساله را که معاون نخست وزیر عراق و نخست وزیر کردستان بود به عنوان نامزد خود معرفی کرده است. صالح فردی میانه‌رو است. وی از تمایلات استقلال‌طلبی کُردهای اربیل انتقاد می‌کند.

منطقه کردستان هم که از سال هزار و نهصد و نود و یک وضعیت خودمختاری دارد، روز یکشنبه انتخابات پارلمانی خود را یک سال پس از شکست همه پرسی استقلال برگزار کرد. قرار است نتیجه این انتخابات تا چهارشنبه شب اعلام شود.

طبق قانون عراق رئیس جمهور باید پیش از روز چهارشنبه انتخاب شود اما اختلاف نظرها ممکن است موجب افزایش این مهلت شود. در واقع نامزد ریاست جمهوری باید دو سوم آرا نمایندگان را به دست آورد و اگر چنین نشود احتمالا پارلمان بدون محدودیت زمانی جلسه بعدی را اعلام خواهد کرد.

پس از انتخاب محمد الحلبوسی که اهل سنت است به عنوان رئیس پارلمان درماه سپتامبر، تنها پست کلیدی باقی مانده نخست‌وزیری است که به یک شیعه سپرده خواهد شد. رئیس‌جمهور نیز پانزده روز پس از انتخاب خود باید نامزدی را که توسط بزرگترین ائتلاف پارلمان معرفی شده است مسئول تشکیل دولت کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز