تحریم عربستان سعودی شدت گرفت

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۰۸:۲۱:۵۹
کد خبر: ۷۶۵۵۷۵
تحریم عربستان سعودی شدت گرفت
موج اعتراضات نسبت به نقش پررنگ عربستان در پرونده جمال خاشقچی روزنامه نگار این کشور که عرصه اقتصاد عربستان را هم درنوردیده است، با اعلام چندین شخصیت سرشناس و شرکت های معتبر برای تحریم حضور در کنفرانس سرمایه گذاری موسوم به 'داووس صحرا' وارد مرحله وخیم تری شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، صندوق بین المللی پول بامداد چهارشنبه اعلام کرد، کریستین لاگارد، رئیس این صندوق سفر خود به خاورمیانه از جمله ریاض را به تعویق انداخته است.
لاگارد روز شنبه گذشته در اندونزی گفته بود که در نظر ندارد برنامه سفر خود را تغییر دهد اما از گزارش رسانه ها درباره ناپدیدشدن خاشقچی می ترسد.
ساعاتی پیش از اعلام این خبر نیز «جان فلینت» مدیر اجرایی بانک « اچ اس بی سی» (شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی)، «بیل وینترز» مدیر اجرایی «استاندارد چارترد» (شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری) به همراه «تیجان تیام» مدیر اجرایی بانک سوئیس کردیت در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان که قرار است بین روزهای 23 تا 25 اکتبر (یکم تا سوم آبان ماه) در عربستان برگزار شود، شرکت نمی کنند.
روزنامه فایننشال تایمز همچنین اعلام کرد که «استفن شوارزمن» رئیس و مدیر اجرایی گروه «بلک استون» و رئیس شورای مشورتی در امور تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که روابط نزدیکی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دارد، در کنفرانس عربستان حاضر نخواهد بود.
منابع آگاه همچنین از عدم حضور وزیر دارایی هلند، رئیس بورس لندن در کنفرانس داووس صحرا خبر می دهند.
پیش از آن نیز غول فناوری جهان؛ گوگل اعلام کرد که در کنفرانس در عربستان برگزار شود، شرکت نمی کند.
'دارا خسروشاهی' مدیرعامل 'اوبر' بزرگ ترین شرکت تاکسیرانی آمریکا نیز اعلام کرد در نشست سرمایه گذاری عربستان حضور نخواهد یافت.
روز گذشته ( سه شنبه ) هم رئیسان شرکت های آمریکایی 'فورد' و 'جی بی مورگان ' برنامه های خود را برای شرکت در کنفرانس سه روزه داووس در صحرا لغو کردند. 
گفتنی است پایگاه های خبری بزرگی چون شبکه خبری 'سی ان ان' و روزنامه های 'فایننشال تایمز'، 'نیویورک تایمز' ، شبکه خبری 'سی ان بی سی ' و خبر گزاری 'بلومبرگ' نیز این کنفراس را تحریم کردند. شبکه خبری 'فاکس بیزینس' هم روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که در کنفرانس شرکت نمی کند.
حضور نیافتن مدیران شرکت های تجاری، فنآوری و رسانه های خبری احتمالا این کنفرانس را تحت الشعاع قرار می دهد این درحالی است که بن سلمان برای جذب سرمایه برای تحقق چشم انداز 2030 بسیار به این کنفراس دلبسته بود.
به گزارش ایرنا، خاشقچی از دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است. برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقچی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه 'واشنگتن پست' نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.

 

نظر شما