ای‌بی‌سی: پامپئو فایل صوتی لحظه قتل خاشقچی را شنیده است

۱۳۹۷/۰۷/۲۷ - ۰۷:۵۱:۰۳
کد خبر: ۷۶۶۳۰۴
ای‌بی‌سی: پامپئو فایل صوتی لحظه قتل خاشقچی را شنیده است
شبکه «ای.بی.سی» به نقل از یک منبع ترکیه‌ای گزارش داده که وزیر خارجه آمریکا در سفرش به استانبول فایل صوتی لحظه قتل خاشقچی را شنیده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ شبکه «ای.بی.سی» بامداد جمعه (به وقت تهران) به نقل از یک منبع ترکیه‌ای گزارش داد که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در جریان سفرش به استانبول فایل صوتی لحظه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را شنیده است.

این منبع که خواسته نامش فاش نشود، گفته در سفر روز چهارشنبه پامپئو به ترکیه، این فایل صوتی برای او پخش شده و متن پیاده شده آن هم در اختیار او قرار گرفته است.

با این وجود، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این مسئله را رد کرده و مدعی شده است: «وزیر خارجه دیروز در این مورد صحبت کرد. او نوار صوتی‌ای نشنیده است.»

نوئرت در پاسخ به این سوال که آیا او متن پیاده‌شده این فایل صوتی را دریافت کرده یا نه، گفته است: «چیزی برای گفتن در این مورد ندارم.»

رسانه‌های ترکیه‌ای در روزهای گذشته به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داده‌اند که ترکیه یک فایل صوتی در اختیار دارد که جزئیات قتل خاشقچی و تکه تکه کردن او را افشا می‌کند. به نوشته این رسانه‌ها، او ابتدا شکنجه شده و سپس به قتل رسیده است.

به نوشته ای.بی.سی تصور می‌شود که علت مرگ خاشقچی خفگی بوده است. بنا بر این گزارش، ابتدا از او خواسته شده که برگه‌هایی را امضا کند، اما او این کار را نکرده و بعد هم کشته شده است.

پامپئو روز پنج‌شنبه پس از بازگشت از سفرش به عربستان و ترکیه، با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا جلسه داشت. ترامپ که پیشتر در وجود این فایل صوتی ابراز تردید کرده و گفته بود اگر چنین نواری «واقعا وجود دارد» ترکیه باید آن را با آمریکا به اشتراک بگذارد، پس از جلسه‌اش با پامپئو تغییر لحن داد و گفت تصور می‌کند که خاشقچی مرده است. او همچنین سفر از پیش برنامه‌ریزی شده «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا به عربستان را که قرار بود با هدف شرکت در کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان انجام شود، لغو کرد.

خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی است که از پارسال با اوج گرفتن اختلاف نظرش با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، به واشنگتن مهاجرت کرد. او سه‌شنبه دو هفته پیش برای انجام برخی امور اداری به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفت و پس از آن دیگر دیده نشد.

 

 

نظر شما