حیثیت «بن‌سلمان» در خطر انفجار با بمب‌های ساعتی/رفیق نیمه‌راه تروریست‌ها در قتل «خاشقچی»، چه بلایی سر آنها می‌آورد؟

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۸:۳۰:۵۸
کد خبر: ۷۶۹۳۱۴
حیثیت «بن‌سلمان» در خطر انفجار با بمب‌های ساعتی/رفیق نیمه‌راه تروریست‌ها در قتل «خاشقچی»، چه بلایی سر آنها می‌آورد؟
انتساب قتل خاشقچی به گروهی خودسر تنها بخشی از سناریوی سعودی برای منحرف کردن اذهان عمومی از تمرکز بر کشف عامل اصلی و امر اساسی این پرونده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ در آخرین اظهار نظر دادستان عربستان اعلام کرد ماجرای قتل خاشقچی به شکلی برنامه ریزی شده صورت پذیرفته و قتل عمد محسوب می شود. تاملی در گفته اخیر دادستان سعودی و مقایسه این کلام با مواضع پیشین و البته متناقض مقامات این کشور در طول بیست و چند روز گذشته نشان می دهد که این آخرین موضع و همچنین آخرین تناقض گویی مقامات سعودی نخواهد بود و بایستی منتظر بود و دید در روزهای آینده چه ابتکار جدیدی در توجیه این قتل از سوی سعودی ها رسانه ای می شود.

در حالی که پیش از این و پس از انکارهای مکرر، قتل خاشقچی حاصل مشاجره فی ما بین تیم تروریستی اعزامی به ترکیه معرفی می شد درشرایط جدید و پس از آنکه رییس سیا اعلام کرد نوار صوتی خاشقچی را شنیده و گزارش آن را برای ترامپ ارسال کرده است دادستان سعودی مجبور به موضع گیری شد و به عمد بودن قتل خاشقچی اعتراف کرد. مبتنی بر این رویکرد منفعلانه عربستان می توان مطمئن شد که در آینده و با افشای اسناد جدید باز هم مقامات سعودی مواضعی جدید اتخاذ کنند تا در مقابل حقیقت تمکین نکنند.

 

رفتارشناسی بن سلمان در ماجرای قتل خاشقچی نشان می دهد که ولیعهد جوان برای نجات خود از این ماجرا به رویه ای عمل خواهد کرد که تاکنون به آن عمل کرده است. بن سلمان آنگاه که همه راه های انکار دست داشتن سعودی در قتل خاشقچی را مسدود یافت یاران و همراهان تروریست خود را تسلیم زندان و محاکم سعودی کرد بر این اساس دور از ذهن نیست که در صورت افزایش فشارها و کشف ابعاد جدیدی از حقیقت ماجرای قتل خاشقچی کل جمعیت 18 مظنون دستگیر شده به انضمام القحطانی و العسیزی را نیز به منظور جلوگیری از روشن شدن حقیقت به سرنوشتی مشابه خاشقچی دچار کند، سرنوشتی که شاید اسم آن قتل نباشد اما یقینا سکوت مادام العمر خواهد بود.

بن سلمان رفیق نیمه راهی برای یاران تروریست خود خواهد بود چون برای چند سوال اساسی هیچ پاسخی ندارد. اول آنکه بن سلمان در شرایطی که ادعا می کند نبض امنیت منطقه را در دست دارد و چنانکه اراده کند می تواند ناامنی را به داخل مرزهای دیگران (از جمله ایران) منتقل کند چگونه در مدیریت و نظارت بر امنیت کشور خود عاجز است؟ در سایه این استدلال واقعا توجیه قتل خاشقچی در قالب بی خبری بن سلمان را کدام عقل سلیمی می پذیرد؟ دوم اینکه اگر گروه تروریستی دستگیر شده به خاطر بن سلمان و به دستور شخص او وارد این ماجرا نشده اند برای چه کسی و با هدف تامین منافع چه فرد یا افرادی مرتکب قتل خاشقچی شده اند. آیا می توان از قحطانی و عسیری کسی را به ولیعهد نزدیک تر تصور کرد؟

به فرض پذیرش این مساله که یاران نزدیک به بن سلمان با هدف تخریب چهره ولیعهد مرتکب خیانت نسبت به او شده باشند سوال این است که چرا همچنان آنها نسبت به سرنوشتشان امیدوارند و به بن سلمان و پدر (چنانکه در توئیتی، قحطانی پس از عزل اعلام وفاداری کرد) اعلام وفاداری می کنند؟ کلام دادستان سعودی مبنی بر اینکه این جماعت تروریست در قالبی برنامه ریزی شده مرتکب این قتل عمد شده اند کاملا پذیرفتنی است به شرط آنکه پذیرفته شود پشت این برنامه ریزی دقیق بن سلمان قرار داشته باشد و الا چگونه می توان "عملیات تروریستی فرامرزی قتل" را در سایه حکومتی کاملا استبدادی و در سایه جهل مستبدی چون بن سلمان طراحی و اجرا کرد؟

واقعیت آن است که کلیه مظنونان دستگیر شده در شرایط کنونی حکم "بمبی ساعتی" را دارند که آزادی هر یک از آنها می تواند انفجاری حیثیتی را متوجه بن سلمان و دستگاه حاکمه سعودی کند و در اولین قدم آینده سیاسی ولیعهد در تکیه زدن بر کرسی پادشاهی را با اما و اگرهای جدی مواجه کند بر این اساس به نظر می رسد بن سلمان رفیق نیمه راه یاران تروریست خود خواهد بود و حداکثر مسیری را که با ایشان بپیماید همین مسیری است که تا درگاه زندان صورت داده است. از این پس همراهان قاتل ولیعهد مجبور خواهند بود تنها و بدون حمایت "هیتلر مدرن" مسئولیت قتل خاشقچی را بر دوش بکشند.

منبع:العالم

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز