وقت کُشی عربستان و اظهارات جنجالی دادستان کل ترکیه

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۱۶:۱۹:۲۶
کد خبر: ۷۷۱۳۲۱
اسد ماجد کارشناس سیاسی در برنامه پانوراما شبکه العالم به بررسی مساله قتل جمال خاشقجی پرداخت و گفت : اظهارات دادستان کل ترکیه نشان می دهد که دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به این راحتی دست از پروندۀ قتل خاشقجی نخواهد کشید.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ ماجد گفت : ترکیه در پرونده قتل خاشقجی کوتاهی و تعلل نمی کند ولی مقامات عربستان سعودی همکاری نمی کنند و می خواهند وقت کُشی کنند به این امید که این پرونده به نفع ریاض مختومه شود.

این کارشناس مسائل عربستان افزود: ریاض و آنکارا پس از اظهارات دادستان کل ترکیه و سفر دادستان کل عربستان به استانبول بیش از پیش از همدیگر دور شده اند. دادستان کل عربستان کمکی به حل پرونده خاشقجی نکرده است و با آنکارا همکاری نمی کند. اظهارات سران کشورهای اروپایی و آمریکا نیز با اظهارات مقامات آنکارا همسو و در یک راستا است.

کارشناس سیاسی لبنانی افزود : عربستان تاکنون 3 داستان برای توجیه ناپدید شدن خاشقجی بیان کرده است که هر یک از این سه داستان با همدیگر متضاد و متناقض است و نشان می دهد که ریاض افکار عمومی جهان را به بازی گرفته است.

ماجد درباره اینکه آیا ترکیه مستقیماً عربستان را به دست داشتن در قتل خاشقجی متهم خواهد کرد یا نه ، گفت : ترکیه نمی تواند همۀ برگه های خود را رو کند زیرا می ترسد که عربستان واکنش انتقام جویانه ای از خود نشان بدهد و رابطۀ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هم خوب نیست.

ماجد افزود : ترکیه از ابتدای پرونده ناپدید شدن خاشقجی به خوبی کار کرده اند و حق هم دارند که روی این پرونده کار کنند چون خاشقجی در خاک ترکیه کشته شده است و اگر امور به همینگونه ادامه داشته باشد ، محمد بن سلمان و نظام ریاض کاملاً رسوا خواهند شد .

ماجد اعلام کرد : ترکیه نمی خواهد همۀ کارهایی را که تاکنون انجام داده و همۀ مدارک صوتی و تصویری را که جمع آوری کرده است، فاش کند و نایب رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه می گوید که دولت متبوعش اجازه نخواهد داد که قضیه خاشقجی بدون هیچ حساب و کتاب و بازخواستی به پایان برسد.

ماجد افزود : دادستان کل عربستان فقط برای تلف کردن وقت به ترکیه رفت. گزارش ها نشان می دهد شاهزاده احمد بن  عبدالعزیز آل سعود برادر کوچک ملک سلمان که اختلافات زیادی با محمد بن سلمان دارد، از انگلیس به عربستان بازگشته است. محمد بن سلمان به علت اختلافاتش با احمد بن عبدالعزیز درپی انتقام گرفتن از وی است. بازگشت احمد بن عبدالعزیز به عربستان شاید برای کاستن اختیارات محمد بن سلمان یا کنار گذاشتن این ولیعهد جوان باشد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، این دورۀ سیاه تاریخ عربستان پایان می یابد. شاید هم بازگشت احمد بن عبدالعزیز به عربستان برای ایجاد تغییر و تحولاتی در هرم قدرت دستگاه سلطنتی آل سعود باشد.

ماجد گفت : غرب همچنان با شدت و حدت قضیه قتل خاشقجی را پیگیری می کند و روز به روز لحن اظهاراتش را تندتر می کند و درخواست ها برای توقف صادرات اسلحه به عربستان بالا گرفته است.  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز