جزئیات جدید دادستانی ترکیه درباره جسد «جمال خاشقچی»

۱۳۹۷/۰۸/۱۷ - ۱۵:۳۰:۲۳
کد خبر: ۷۷۳۶۱۹
جزئیات جدید دادستانی ترکیه درباره جسد «جمال خاشقچی»
یک منبع آگاه در دفتر دادستانی کل ترکیه جزئیات جدیدی از تحقیق درباره سرنوشت جسد «جمال خاشقچی» فاش کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ یک منبع آگاه در دفتر دادستانی کل ترکیه جزئیات جدیدی از تحقیق درباره سرنوشت جسد «جمال خاشقچی» فاش کرد.

وی در گفت‌وگو با «الجزیرة» اعلام کرد: در منزل سرکنسول عربستان در استانبول، بقایای اسید هیدروفلوئوریک و مواد شیمیایی خاص را یافته‌ایم. بر اساس نتایج تحقیقات ما، جسد جمال خاشقچی کاملا محو شده است.

این منبع تاکید کرد که قاتلان جسد خاشقچی را از بین برده‌اند و در یکی از اتاق‌های منزل سرکنسول عربستان در استانبول، آن را با اسید ذوب کرده‌اند.

وی تایید کرد که در نمونه‌های برداشته شده از چاه منزل سرکنسول عربستان در استانبول، آثار مواد شیمیایی و اسید رویت شده است.

پیش از این الجزیره گزارش داده بود که پلیس ترکیه پس از اینکه یک ماسک ضد مواد شیمیایی در داخل یک خودروی وابسته به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشف کرد، فرضیه ذوب شدن جسد این روزنامه‌نگار با اسید را در دستور کار خود قرار داد.این خودروی وابسته به عربستان سعودی از 14 روز پیش در یک گاراژ در استانبول پارک بوده است.

بر اساس این گزارش، بازرسان تُرک در حال تحقیق بودند تا ببینند آیا «قاتلان خاشقچی جسد وی را با اسید و مواد شیمیایی ذوب کرده و باقی مانده آن را در یک چاه قدیمی واقع در محل اقامت «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان انداخته‌اند».

پیشتر عربستان، از سرنوشت جمال خاشقچی که روز دوم اکتبر به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کرده و دیگر رؤیت نشده بود، ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد تا اینکه تحت فشار بین‌المللی، به ناچار هجده روز بعد از حادثه، به کشته شدن او در کنسولگری اعتراف کرد اما مدعی شد که سران سعودی از ماجرا بی‌اطلاع بوده‌اند. 

آنچه دادستانی سعودی در بیانیه خود اعلام کرده، همان مطلبی است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سه روز بعد از اعتراف ریاض، سه‌شنبه بیست‌وسوم اکتبر در سخنانی در صحن پارلمان اعلام کرد.

اردوغان با بیان اینکه این جنایت یک عملیات از پیش طراحی شده بود،  گفته بود که ترکیه از عربستان می‌خواهد که تیم پانزده نفره متهم به قتل خاشقچی و سه نفر بازداشت شده دیگر را در اختیار آنکارا قرار دهد تا در دادگاه‌های ترکیه محاکمه شوند.

منبع:فارس

 

نظر شما