عفو بین‌الملل جایزه معتبر «سفیر وجدان» را از سوچی پس گرفت

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۵:۴۳:۳۳
کد خبر: ۷۷۵۱۷۰
عفو بین‌الملل جایزه معتبر «سفیر وجدان» را از سوچی پس گرفت
سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جایزه معتبر «سفیر وجدان» را از «آنگ سان سوچی» رهبر معنوی میانمار پس گرفته است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ این اقدام پس از تداوم حملات وحشیانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان آرکان (راخین) در غرب این کشور صورت می‌گیرد.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است، سوچی در مقابل جنایت‌های ارتش میانمار سکوت کرده و اجازه نمی‌دهد مأموران ارتش این کشور حساب پس دهند. این بیانیه، رفتار سوچی را 'خیانت' به ارزش‌هایی معرفی کرده که روزی وی نماد آن‌ها بوده است. 

پیش‌ از این نیز انگلیس نشان «آزادی آکسفورد» رهبر معنوی میانمار را پس گرفته بود. نشان «آزادی آکسفورد» به افراد شاخصی اعطا می‌شود که بنا به اعتقاد شورای این شهر، کارهای شایسته‌ای برای این شهر انجام داده‌اند.

دانشگاه آکسفورد لندن نیز تابلوی نقاشی را که تصویر سوچی روی آن نقش بسته بود، از سر در ورودی دانشکده «سنت هیو» این دانشگاه پایین کشید.

دانشگاه آکسفورد در سال 2012 به سوچی دکترای افتخاری داده بود. همچنین وی از سال 1964 تا 1967 میلادی در رشته‌های علوم سیاسی، فلسفه و اقتصاد این دانشگاه تحصیل‌کرده است. 

بحران مسلمانان روهینگیا فشارهای بین‌المللی بر سوچی را افزایش داده، به‌گونه‌ای که حتی مساله پس گرفتن جایزه نوبل از وی بر سر زبان‌ها افتاده است.

سوچی سال 1991 برنده جایزه صلح نوبل شد و با پیروزی در انتخابات سال 2015، در جریان انتقال قدرت در میانمار، در این کشور روی کارآمد.

بیش از750 هزار روهینگیایی از اواخر اوت 2017 (شهریور96) پس از سرکوب شدید نظامیان میانمار از این کشور به بنگلادش گریختند و در نوار مرزی میان میانمار و بنگلادش در شرایط بسیار سخت و دشواری اسکان اجباری یافته‌اند.

بازرسان سازمان ملل پیش‌تر با انتشار یک گزارش 444 صفحه‌ای همچنین ضمن مسئول شناختن فرماندهان ارشد نظامی میانمار در قبال نسل‌کشی اقلیت مسلمان روهینگیایی خواستار پیگیری و محکومیت قضایی ژنرال مین آنگ هلاینگ فرمانده ارتش و پنج نفر دیگر از فرماندهان نظامی شدند.

دولت و نظامیان میانمار اما این اتهامات را رد و ادعا کردند اقدامات آن‌ها برای مقابله با حملات ستیزه جویان و شبه‌نظامیان آرکان و برای محافظت از میانمار انجام‌شده است.

منبع:ایرنا

 

نظر شما