آیا کنگره آمریکا واقعا بن سلمان را مجازات خواهد کرد؟

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۸:۱۰:۵۱
کد خبر: ۷۸۵۴۰۰
آیا کنگره آمریکا واقعا بن سلمان را مجازات خواهد کرد؟
رای الیوم نوشت در صورتیکه اعضای کنگره آمریکا طرحی برای مجازات محمد بن سلمان به تصویب برسانند دونالد ترامپ قادر به وتوی آن نخواهد بود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ روزنامه رای الیوم در یادداشتی با عنوان «آیا کنگره آمریکا واقعا بن سلمان را مجازات خواهد کرد؟» که در پایگاه اینترنتی این روزنامه منتشر شده است، نوشت: در جهان چیزی به نام قدرت مطلقه وجود ندارد. این را باید بدانیم! و هیچ کس نیست که دارای قدرتی بی چون و چرا باشد و بدون اینکه محاسبه یا محاکمه شود هر طور که بخواهد از قدرت خود بتواند استفاده کند؛ زیرا به هر حال در این جهان هر که باشد بالاخره انسان است، هر چند که چند صباحی امکانات یا قدرت در اختیار او باشد. در تاریخ هم درس‌های زیادی برای عبرت آموزی وجود دارد؛ آیا فرعون از عذاب الهی نجات یافت؟ آیا قارون توانست از قهر الهی فرار کند؟ آیا قوم‌هایی که به گناهان و رفتارهای نادرست گرفتار شده بودند و بی‌گناهان را به قتل می‌رساندند از عذاب خداوند مصون ماندند؟ بنگرید خداوند سبحان با قوم لوط چه کرد؟ شهرشان را زیر و رو کرد (و به طور کامل ویران کرد) و ببینید خدای عزوجل با قارون چه کرد؟ او را به همراه خانه‌‌اش در زمین فرو برد، بنگرید خداوند با قوم ثمود چه کرد؟ آنها را بر اثر طغیانشان به نابودی کشاند، قوم عاد نیز با تندبادی سخت و سرد و بنیان‌ کن به نابودی کشیده شدند. هیچ اثری از آنان نمی توان دید.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی فکر می کند با حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قوی می شود؛ زیرا ترامپ به وی چراغ سبز نشان داده است تا هر آنچه بخواهد انجام دهد و در مقابل اموالی که به ترامپ پرداخت می‌کند بدون اینکه در داخل یا خارج کسی او را محاکمه کند دست به هر جنایتی بزند، اما فراموش کرده است که در نهایت او یک بشر است و کسی او را نظاره گر است و در نهایت به حساب و کتاب او خواهد پرداخت و او را محاکمه خواهد کرد و درمقابل او خواهد ایستاد و سرانجام او بن سلمان را ادب خواهد کرد و کاری خواهد کرد که وی به گناهانش اعتراف کند و در نهایت کسی او را در هم خواهد شکست همانطور که بسیاری قبل از او را نیز در هم شکسته است.

مقاله نویس روزنامه رای الیوم همچنین نوشت: آری اعتراف می کنم که تنها مرگ است که می تواند جلوی او را بگیرد. او فراموش کرده است که قوم هایی قبل از او در جهان بوده اند که خیلی قویتر بوده‌اند و البته مجازات آنها در دنیا قبل از آخرت محقق شد، در مدت زمان کوتاهی که بن سلمان به ولیعهدی رسیده کارهایی کرده است که جنایت‌های کمی به شمار نمی آید، او همانند دونالد ترامپ سیاست را تنها با قدرت می شناسد که البته بدون شک این دیدگاه درباره سیاست نادرست است؛ زیرا سیاست قبل از اینکه قدرت باشد دیپلماسی است و به حرفه ای می ماند که شخص سیاستمدار بدون اینکه به خود یا دیگری زیانی برساند از ابزارهای آن استفاده می کند، بدون اینکه در جنایت‌های خود غوطه‌ور شود یا با قدرتی که دارد مغرور و خودکامه شود؛ زیرا دست بالای دست بسیار است و هر قدرتی، یک قدرت بالاتری نیز دارد که ویرانگرتر و چیره‌تر است، بنابراین هر قدرتی می تواند به هر اندازه‌ای که بخواهد برنامه‌ریزی کند و به اندازه دلخواه ویرانگر باشد؛ البته به شرط آنکه قدرتی بالاتر از آن نباشد که آن را نیز نابود کند!

شاهزاده محمد بن سلمان گمان کرده است قدرت دونالد ترامپ در داخل آمریکا به اندازه‌ای است که هیچ قدرتی در مقابل آن نمی تواند بایستد؛ زیرا وی دارای اختیارات گسترده‌ای است، اما وی نمی داند که در داخل آمریکا حتی در حزب خودش که حزب جمهوری خواه است نیز مخالفانی دارد.

در حال حاضر اعضای کنگره آمریکا مسئله بن سلمان را بررسی می کنند و پرونده این جوان تازه به دوران رسیده در عربستان سعودی را - که هیچ یک از پادشاهان و ولیعهدهای سعودی در تاریخ این کشور تاکنون جرأت نداشته اند در داخل و خارج از این کشور چنین خطوط قرمزی ر ا زیر پا بگذارند- بررسی می کنند. اعضای کنگره در حال بررسی جنگ ویرانگر یمن هستند که نگرانی بزرگی را برای بسیاری از نمایندگان آمریکا ایجاد کرده است؛ زیرا گزارش‌های وحشتناک و دردناکی از یمن به گوش می رسد، به طوری که مردم یمن بر اثر این جنگ ویرانگر به خاک و خون کشیده شده اند و در صورتی که نمایندگان آمریکایی در این زمینه دخالت نکنند تاریخ به آنها رحم نخواهد کرد. تا زمانی که دونالد ترامپ به تنهایی در حال استفاده از ثروت های سعودی است ادامه حمایت‌های آنان  (نمایندگان) از شاهزاده بن سلمان برای آنها فایده ای نخواهد داشت.

از سوی دیگر سازمان‌های حقوق بشری در این باره نیز فعالیت‌هایی را آغاز کرده اند و پرونده شهروندان زن سعودی را که تنها به دلیل اعتراض به محمد بن سلمان در معرض اذیت و آزار و تجاوز جنسی قرار گرفته اند مورد بررسی قرار داده اند.

اما ضربه نهایی که کمر بن سلمان را شکست، حوادث مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و مسائل دراماتیک مربوط به آن است که باعث شد ترکیه در روزهای اخیر در برابر این حوادث اقدامات سرسختانه‌ای بگیرد و احکامی رسمی را در بازداشت العسیری و القحطانی دو متهم اصلی قتل خاشقجی صادر کند، این پرونده باعث شد اعضای کنگره آمریکا اصرار داشته باشند که باید شاهزاده محمد بن سلمان در زمینه پرونده ترور خاشقجی مجازات شود زیرا آنها بدون هیچ شک و شبهه ای به این باور رسیدند که بن سلمان در مسئله ترور خاشقجی دست داشته است و دستور تکه تکه کردن جسد وی را صادر کرده است، به طوری که وی دستور داد سر جمال خاشقجی بریده و به ریاض آورده شود تا مطمئن شود که اوست که کشته شده است نه کس دیگری.

اما آنچه اصرار اعضای کنگره آمریکا را در مجازات ولیعهد سعودی بیشتر می کند گزارش رئیس سازمان سیا است که وی در برابر کمیته حقیقت یاب در این زمینه ارائه داد. اعضای کنگره در این جلسه به فایل های صوتی ضبط شده‌ای گوش دادند که ثابت می کند شاهزاده محمد بن سلمان در این قتل دست داشته است. از این‌رو آنها اصرار دارند که وی عامل اصلی و صادرکننده حکم قتل خاشقجی است. بنابراین ولیعهد سعودی چقدر باید به آنان (به عنوان حق السکوت) پول بپردازد؟ اعضای کنگره طرحی به تصویب خواهند رساند که طی آن حتی اگر ترامپ نیز با مجازات بن سلمان مخالفت کند دولت آمریکا را ملزم می کند فورا در زمینه این پرونده اقداماتی انجام بدهد.

تحلیلگران بر این باورند که طرح تصویب شده حتی اگر با مخالفت شخص ترامپ مواجه شود به اجرا درخواهد آمد، زیرا این طرح در حکم قانون نیست، و اگر رئیس جمهور آمریکا اختیارات لازم را در استفاده از وتو در برابر هر یک از قوانین مصوب داشته باشد نمی تواند در برابر طرحی که به تصویب کنگره رسیده باشد از حق وتو استفاده کند. پس آیا کنگره آمریکا چنین کاری می کند و یک بار هم که شده در تاریخ ثبت خواهد شد که نمایندگان آمریکا در برابر استبداد و ظلم و طغیانگری رئیس جمهور آمریکا و اصرار وی در همکاری با تروریست‌ها ایستادگی کردند و مانع از ظلم وی شدند؟

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز