پشت پرده استعفای وزیر دفاع آمریکا

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۱۴:۰۰:۱۸
کد خبر: ۷۹۰۸۵۱
پشت پرده استعفای وزیر دفاع آمریکا
روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا دو روز پس از جلسه ای بی حاصل در پنتاگون و ناتوانی از تغییر برنامه خروج نیروهای آمریکا از سوریه از مقام خود استعفا کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ متیس وزیر دفاع مستعفی آمریکا پس از یک جلسه سطح بالا درپنتاگون درباره خروج نیروهاازسوریه استعفا داد. استعفای وزیر دفاع آمریکا دو روز پس از آن صورت گرفت که او در یک جلسه سطح بالا در پنتاگون شرکت کرد اما نتوانست تغییراتی در برنامه کاخ سفید برای خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان ایجاد کند. 
این جلسه روز سه شنبه گذشته در یک اتاق امن در پنتاگون موسوم به 'تانک' برگزار شد و علاوه بر متیس ، جان بولتون مشاور امنیت ملی ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه و ژنرال جو دانفورد رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح هم حضور داشتند. 
در طول دو سال خدمت متیس به عنوان وزیر دفاع او بارها با تصمیمات رییس جمهوری از جمله درباره اعضای تراجنسی ارتش ، رزمایش مشترک در کره جنوبی و اعزام هزاران نیرو به مرز آمریکا با مکزیک ، غافگیر شد. 
مقامات آمریکایی آگاه از موضوع با بیان این موضوع گفتند که متیس پنجشنبه صبح تصمیم به استعفا گرفته و نامه ای در دستش بود و روزش را با درخواست دیدار با پمپئو در وزارت خارجه شروع کرد و سپس برای دیدار با وزیر خارجه نروژ به محل وزارت دفاع بازگشت . متیس از آنجا به کاخ سفید رفت و در جلسه ای 45 دقیقه ای با ترامپ شرکت کرد که به گفته مقامات، متیس و ترامپ در این جلسه درباره جهان بینی متضاد خود بحث کردند. پس ازاین مباحثات متیس استعفای خود رابه ترامپ داد و به پنتاگون بازگشت. کاخ سفید در این خصوص اظهار نظری نکرده است. دقایقی بعد رئیس جمهور در یک توئیت این مطلب را اعلام کرد و سپس رهبران ارشد کنگره در تماسهای تلفنی از این مساله ابراز تاسف کردند. 
مقامات پنتاگون ابراز نگرانی می کنند که کنار رفتن متیس ممکن است موجب بازگشت نیروهای آمریکایی از مکانهای بیشتری درسرتاسر جهان شود و متحدان کلیدی آمریکا به این نتیجه برسند که آمریکا یک شریک قابل اعتماد نیست. 
مقامات نظامی آمریکامی گوینداکنون صحبت هایی از کاهش شمار نیروهای آمریکا در عراق وجود دارد جایی که اکنون بیش از5500 سرباز آمریکایی حضور دارند اما تاکید می کنند که هیچ برنامه رسمی در این زمینه وجود ندارد.مقامات نظامی میگویند از کم حوصلگی ترامپ درباره جنگ در افغانستان آگاه بودند اما با پیشنهاد ترامپ برای خروج همه نیروهای آمریکا از سوریه متعجب شدند. 
یک فرد آگاه به تفکرات متیس گفت: وزیر دفاع که نتوانسته بود رئیس جمهور را به حفظ حضوری حداقلی در سوریه - که هنوز از سنگرهای مهم داعش است - متقاعد سازد ، احساس کرد که دیگر نمی تواند از اقدامات اشتباه جلوگیری کند . 
این فرد آگاه گفت: فکر می کنم که متیس پی برد که حتی یک حضور حداقلی هم برای ترامپ غیر قابل قبول است. متیس در خصوص پیام ارسالی از این تصمیم به متحدان آمریکا بخصوص نیروهای زمینی محلی که با داعش و سایر گروههای افراطی مبارزه کرده اند نگران است. متیس به علت این نگرانی در استعفانامه خود بارها به متحدان و شریکان آمریکا ونقش مهم آنها در محافظت از منافع امنیتی آمریکا اشاره می کند. 
مقامات آمریکایی می گویند که دیدگاه متیس در خصوص اهمیت رابطه با متحدان در درون پنتاگون بسیار پرطرفدار است.
جیمز متیس بیست و ششمین وزیر دفاع آمریکا 29 آذرماه نامه استعفای خود را به رئیس جمهوری این کشور ارائه داد و قرار است این استعفا در مورخ 28 فوریه 2019 برابر با نهم اسفندماه به اجرا درآید.
موضوع کناره گیری متیس از وزارت دفاع آمریکا از مدت‌ها پیش مطرح شده بود اما تاکنون به گفته کارشناسان به دلیل انتخابات کنگره در این کشور و محبوبیت متیس به تعویق افتاده بود.
متیس در نامه استعفای خود اختلاف نظرش با ترامپ را علت کناره گیری از این سمت عنوان کرد و خطاب به وی افزود: شما حق دارید وزیری داشته باشید که نظراتش بیشتر با شما همخوان باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز