آیا ترکیه با النصره درگیر خواهد شد؟

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۲۱:۰۹:۲۶
کد خبر: ۷۹۶۴۴۶
پس از چند روز درگیری شدید میان هیات تحریر الشام (النصره) با گروه معروف به نورالدین زنکی در غرب حلب این گروه به کلی نابود شد و بازماندگانش به عفرین تحت سیطره ترکیه در شمال سوریه فرار کردند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از العالم، منطقه استراتژیک غرب حلب که نقطه اتصال محورهای استراتژیک سوریه به همدیگر است با نابودی گروه زنکی در دست النصره قرار گرفته است این یعنی آنکه نشان دارترین گروه تروریستی در سوریه که در هر شرایطی اجازه حمله و نابودی آن فراهم بود دارد روز به روز قدرت می گیرد و ترکیه که مبتنی بر توافقنامه سوچی بایستی این گروه و دیگر گروه های مسلح را در ادلب تحت کنترل قرار می داد در انجام ماموریتش موفق نبوده است.

گفته می شود با ایجاد گذرگاهی برای باقیماندگان گروه زنکی آنها به عفرین تحت کنترل ترکیه فراری داده شده اند و البته سرنوشت فرمانده آنان در هاله ای از ابهام قراردارد برخی از کشته شدن او سخن می گویند و برخی او را فراری داده شده به ترکیه می خوانند. صرف نظر از زنده بودن یا کشته شدن فرمانده به نظر می رسد ترکیه هم بر حفظ بقایای این گروه تروریستی اصرار دارد و هم هیچ عزم جزمی در مبارزه با النصره ندارد. به باور برخی تحلیلگران ترکیه بی میل نیست تا گروه های تروریستی داخل سوریه را برای جنگ با کردهای شمال سوریه و به تعبیری "روز مبادا " نگهداری کند. مبتنی بر این نگاه احتمال برخورد و درگیری ترک ها و النصره بسیار غیر محتمل می کند.

در میدان سوریه ترکیه می خواهد کردها را نابود یا حداقل از مرزهای خود به فاصله ای قابل توجه دور سازد و لذاست که چشم به استفاده از ابزاری به نام مسلحین دوخته است، کردها می خواهند از شر ترک ها در امان باشند و لذا هیاتی را مسئول جلب نظر روس ها برای میانجیگری میان خود و دولت اسد کرده اند، آمریکا اگرچه وعده عقب نشینی از سوریه را دو هفته پیش اعلام کرد اما به هر بهانه ای آن را مکرر به تعویق می اندازد، نظام اسد و همپیمانانش یعنی ایران و روسیه معتقدند تمامیت ارضی سوریه به معنای تام کلمه بایدحفظ شود، کردها به دامان وطن برگردند و غول های تروریستی بازگردانده شده به چراغ جادو و در راس آن " النصره " نباید مجال خروج مجدد از این چراغ را پیدا کنند. واقعیت آن است که النصره و گروه های مشابه آن چنانکه مجال عرض اندام بیابند و بر بخشی از سوریه مجددا تسلط پیدا کنند دور از ذهن نخواهد بود که ادعایی مشابه آنچه طالبان افغانستان این روزها دارند را ساز کنند. طالبان می گوید چون بر بخشی از سرزمین افغانستان مسلط است باید پای ثابت هر مذاکره ای در خصوص سرنوشت این کشور باشد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز