ترکیه مجدداً دست رد به سینه آمریکایی‌ها زد

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۱۰:۰۴:۴۵
کد خبر: ۷۹۶۵۸۵
ترکیه مجدداً دست رد به سینه آمریکایی‌ها زد
بنابر اعلام منابع خبری، آنکارا پیشنهاد واشنگتن برای لغو قرارداد خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه را رد کرده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هیأتی آمریکایی طی سفر اوایل این هفته‌ خود به آنکارا در تلاش بود تا ترکیه را برای لغو قرارداد خرید سامانه‌های موشکی اس-400 روسیه متقاعد کند. با این حال، مقامات ترکیه این پیشنهاد را رد کردند.

خبرگزاری آناتولی نیز روز پنج شنبه گزارش داد آمریکا پیشنهاد فروش سامانه موشکی پاتریوت را به آنکارا داده است. آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا در 18 دسامبر اعلام کرد وزارت خارجه این کشور فروش احتمالی 80 سامانه موشکی MIM-104E Guidance  پاتریوت، 60 سامانه موشکی PAC-3  و دیگر تجهیزات مربوطه  به قیمت تقریبی 3.5 میلیارد دلار  به ترکیه را مورد تائید قرار داده است.

با این حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در 19 دسامبر اعلام کرد هیچ ارتباطی میان خرید احتمالی سامانه های موشکی پاتریوت آمریکا از سوی ترکیه و خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-400 روسیه وجود ندارد. سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تاکید کرد مسکو و آنکارا به اجرای قرارداد تحویل سامانه دفاعی اس-400 ادامه خواهند داد.

سامانه اس-400 یک سامانه موشکی نسل جدید است که قابلیت حمل سه نوع مختلف موشک را دارد و می تواند انواع اهداف هوایی با بردهای مختلف از هواپیماهای شناسایی تا موشک‌های بالستیک را از بین ببرد.

سال گذشته میلادی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی به نمایندگان کنگره این کشور اعلام کرد به ترکیه هشدار داده است اگر همچنان به خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه اصرار داشته باشد، از برنامه خرید جنگنده‌های پنهانکار اف-35 آمریکا کنار گذاشته می‌شود. در گزارش پنتاگون به کنگره تأکید شد فروش جنگنده‌های اف-35 به ترکیه تا زمان آماده‌سازی گزارش پنتاگون درباره روابط ترکیه و آمریکا ظرف 90 روز آینده ممنوع است. در گزارش پنتاگون به کنگره آمده است: دولت آمریکا این موضوع را برای دولت ترکیه روشن کرده است که خرید سامانه اس-400 پیامدهای منفی اجتناب‌ناپذیری در روابط واشنگتن و آنکارا و همچنین نقش ترکیه در سازمان ناتو خواهد داشت.

با وجود هشدارهای پیاپی آمریکا، ترکیه پیش از این آشکارا اعلام کرده خرید سامانه اس-400 از روسیه را نهایی کرده است و تحویل آن در ماه ژوئیه 2019 آغاز خواهد شد. آنکارا قرار است 116 فروند جنگنده اف-35 از آمریکا خریداری کند. حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه نیز اعلام کرد آنکارا این سامانه را بدون تردید از مسکو خریداری خواهد کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز