بوی تهران؛ شایعات و واقعیات

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۱۰:۱۰:۲۶
کد خبر: ۷۹۶۵۹۴
بوی تهران؛ شایعات و واقعیات
وجود بوی نامطبوع در نقاطی از تهران در بعدازظهر چهارشنبه ۱۲دی ۹۷ موجب نارضایتی شهروندان شد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ صدرالدین علی‌پور مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در یادداشتی که روزنامه «همشهری» منتشر کرده است در این‌باره نوشت: ضمن تشکیل کارگروهی در استان تهران، با تدبیر شهردار تهران کمیته ویژه بحران با حضور بخش‌های مربوط شامل معاونت خدمات شهری، سازمان آتش‌نشانی، ستاد پیشگیری و مدیریت بحران، سازمان مدیریت پسماند و اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تشکیل شد و هرکدام گشت‌های ویژه در سطح شهر انجام دادند تا نتایج آن را بررسی و پس از تحلیل به کمیته ارائه شود. با توجه به عدم‌شناسایی کانون‌های مشخصی در سطح، ضمن پرهیز از هرگونه گمانه‌زنی و انتشار شایعات و تجزیه و تحلیل‌های متفاوت، تلاش شده با دید کارشناسی و با انجام یک کار مطالعاتی دقیق و استفاده از تجربیات سایر کشورها در این زمینه، اظهارنظر مناسب انجام گیرد.

طبق تحلیل‌های اولیه کارشناسان مربوطه این احتمالات وجود دارد: براساس اطلاعات به‌دست آمده از سایت هواشناسی در روز چهارشنبه ۹۷/۱۰/۱۲ از ساعت ۱۵ تا ۱۸ جهت باد در اکثر ایستگاه‌های سنجش‌شده، جنوبی یا جنوب شرقی بوده که این می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که کانون بوی ایجاد‌شده در آن روز در جنوب یا جنوب‌شرق تهران بوده که توسط بادهای موجود تا مرکز و حتی شرق شهر نیز پخش شده است. اطلاعات اولیه نشان می‌دهد با توجه به عدم‌شناسایی و رویت کانون ایجاد بو در سطح زمین در محدوده شهر تهران و اطراف آن، موضوع نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر و کارشناسی‌تر است. تاکنون فرضیات بسیاری اعم از وجود گازهای زیرزمینی، انتشار بو از شبکه فاضلاب، ورود فاضلاب به شبکه آب‌های سطحی، انتشار بو بر اثر پدیده طبیعی و زمین‌شناختی یا انتشار بو از کارگاه و کارخانه‌ای خاص و ... مطرح شده که برای بررسی دقیق‌تر موضوع از اطلاعات سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران، سازمان آتش‌نشانی، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مستندات گزارش زمین‌لرزه‌های ثبت‌شده از مرکز لرزه‌نگاری کشوری و وضعیت گسل‌های شهر تهران و اطلاعات سازمان هواشناسی استفاده شده، همچنین بررسی انواع کانون‌های تولید و منتشر‌کننده شامل نقطه‌ای، خطی و سطحی نیز در دستور کار قرار گرفت.

اتفاقی که در روز چهارشنبه در تهران به وقوع پیوست، همانند توفانی که سال ‌۱۳۹۴ اتفاق افتاد و در کمتر از چند دقیقه شهر را به کلی به‌هم‌ریخت، گمانه‌زنی‌ها و داغ‌شدن بازار شایعات در اینگونه موارد را در پی داشت. در این مسیر ضرورت ایجاد مرکزی مشخص برای پایش آنلاین پارامترهای محیط‌زیستی و تحلیل و روندیابی تغییرات ایجاد‌شده در محیط‌زیست شهر و ارائه هشدارهای لازم جهت پیشگیری از بحران‌های اینچنینی را بیش از پیش مشخص می‌کند. شهرداری‌ تهران با توجه به در اختیار داشتن امکانات لازم می‌تواند با همکاری تمامی ارگان‌ها در ایجاد چنین مرکزی گام بردارد تا تهران نیز مانند بسیاری از کلانشهرهای هوشمند جهان مجهز به مرکز پایش و هشدار پیامدهای محیط‌زیستی شود.

 

نظر شما