نگاهی به خشونت عریان در سیرجان

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۱۴:۱۲:۴۴
کد خبر: ۷۹۷۶۶۸
چرا در جامعه‌ای که از زمین و آسمان آن، حرف‌های اخلاقی می‌بارد، شاهد چنین رفتارهایی هستیم؟ چرا پسری تصمیم می‌گیرد برای تنبیه دختری که به او فحش داده است، رو به خشونت بیاورد؟ چرا دختر به همین راحتی به پسری اعتماد می‌کند و از تهران راهی سیرجان می‌شود؟

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از  عصر ایران ؛ «دختری به پسری در فضای مجازی فحش می‌دهد. پسر برای انتقام، دختر را به سیرجان می‌کشد، او را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن کتک می‌زند و همزمان فیلم آن را به صورت زنده در اینستاگرام پخش می‌کند. التماس‌های دختر ۱۵ ساله فایده ندارد پسر با بی‌رحمی تمام دخترک را زیر بار کتک می‌گیرد. محمد که گویا از دوستان مشترک این دو است در حال فیلم‌برداری است و دختر از او کمک می‌خواهد اما محمد این ماجرا به فیلم‌برداری خود ادامه می‌دهد و دختر همچنان زیر مشت و لگد پسری است که در فضای مجازی به او فحش داده است.

در سینما هم دیدن این صحنه‌ها دردناک است چه برسد در فضای واقعی!

چرا در جامعه‌ای که از زمین و آسمان آن، حرف‌های اخلاقی می‌بارد، شاهد چنین رفتارهایی هستیم؟ چرا پسری تصمیم می‌گیرد برای تنبیه دختری که به او فحش داده است، رو به خشونت بیاورد؟ چرا دختر به همین راحتی به پسری اعتماد می‌کند و از تهران راهی سیرجان می‌شود؟

این فیلم هشدار جدی برای جامعه ماست. نسلی در حال رشد است که به مسائل اجتماعی و انسانی به گونه‌ای دیگر نگاه می‌کند و این یعنی تربیت ما مسیر درست را طی نکرده است.

احتمالا الان برخی انگشت اتهام را به سمت فضای مجازی و ماهواره بگیرند و بگویند این دو عامل اتفاق‌های تلخ این‌چنینی هستند. در جامعه‌ای که فرهنگ خوب رشد نکرده و فرهنگ‌سازی به درستی انجام نشده و همه چیز در حد شعار است و باید جامعه شعارزده باشد و جوانان علاقه‌مند به فرهنگ‌های مختلف.

بیایید کلاه خود را قاضی کنیم. این دختر و پسر در مدرسه و احتمالا دانشگاه، بارها نصایح پندآموز مدیر، معلم و استاد دانشگاه را شنیده‌اند. بارها در صف مدرسه از آتش جهنم ترسانده شده‌اند اما هیچ تاثیری نداشته و مسیر خود را انتخاب کرده‌اند.

نکته این است که همچنان در مدارس و دانشگاه‌ها از همان روش ۲۰ سال گذشته برای برخورد با دانش‌آموزان استفاده می‌شود. دانش‌آموزان که از کودکی با فضای مجازی و اینترنت آشنا هستند.

فیلم تلخ سیرجان حکایت از عدم آموزش و فرهنگ‌سازی دارد. شاید بگویید در همه دنیا این اتفاق‌ها می‌افتد. بله، درست است اما در آن جوامع، آن قدر که ما دم از اخلاق می‌زنیم، دم از اخلاق نمی‌زنند. در آن جوامع آن قدر که ما شعار می‌دهیم، شعار نمی‌دهند. ما سعی می‌کنیم فرزندان‌مان را به روش خود تربیت کنیم اما آنها وقتی پای به جامعه می‌گذارند، روش خود را در پیش می‌گیرند.

ما برای آموزش فرزندان خود احتیاج به طرح‌های نو داریم؛ طرح‌هایی به جذابیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی. نسل جدید حرف تازه می‌خواهد.

کاش قبل از محاکمه این جوان، او را به یک روانشناس بسپارند تا بفهمیم چرا این پسر، این چنین به خطر چند حرف زشت، از دختر در فیلم انتقام گرفته است؟

نکته دردآور این است که دنبال‌کنندگان این جوان ۲۱ ساله بعد از انتشار این فیلم به شدت افزایش پیدا کرده است و حالا او از معروف‌های فضای مجازی است!»

 

 

نظر شما