پشت پرده گشت زنی مشکوک نظامیان آمریکایی در خیابان‌های موصل و بغداد چیست؟

۱۳۹۷/۱۱/۱۹ - ۱۶:۴۱:۳۰
کد خبر: ۸۱۰۳۵۴
ترامپ در حالی به دنبال تبدیل عراق به عرصه زورآزمایی با ایران است که دامن زدن به این هرج و مرج بیش از همگان به ضرر خود آمریکایی‌ها تمام می‌شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ عراق این روزها محور اصلی سخنان " دونالد ترامپ" رییس جمهور آمریکا است. او پس از آنکه به صورت سر زده و بدون دیدار با مقامات عراقی به پایگاه عین الاسد رفت، در چند اظهارنظر بر لزوم افزایش نیروهای آمریکایی در خاک عراق تاکید کرد. ترامپ در مصاحبه با شبکه "سی بی اس" آمریکا به بسط سیاست خود در قبال ایران در خاورمیانه پرداخت و گفت: «هدف از حفظ نیروهای آمریکایی در خاک عراق مراقبت از ایران است.

پشت پرده  گشت زنی مشکوک نظامیان آمریکایی در خیابان‌های موصل و بغداد چیست؟ + تصاویر

سفرسر زده ترامپ به پایگاه عین الاسد در عراق

** ترامپ و آنارشیسم هدفمند در خاک عراق

اقدامات میدانی ارتش آمریکا در عراق و گشت زنی نیروهای آن در شهرهایی مانند موصل و بغداد نیز در همین راستا قابل تحلیل است، مساله ای که خشم مردم و گروه‌های عراقی را برانگیخت. اما تأمل در سیاست های ترامپ در قبال عراق نشان می‌دهد که رییس جمهور آمریکا برخلاف ادعاهای خود نه تنها به دنبال آرام کردن وضعیت در عراق به واسطه حضور نیروهای آمریکایی نیست بلکه سربازان آمریکایی نوعی از آنارشیسم هدفمند و سازمان یافته را در خاک عراق دنبال می‌کنند.

از دیدگاه "دونالد ترامپ" آمریکا بیش از اندازه در سوریه آسیب پذیر است و با توجه به اینکه دولت مشروع این کشور اجازه حضور نیروهای آمریکایی را صادر نکرده است، این نیروها نمی‌توانند مدت زمان زیادی را بدون دردسر سَر کنند. حال آنکه نیروهای آمریکایی در عراق بنا بر یک توافق با حکومت مرکزی در آنجا حضور به عمل آورده اند.

البته نباید فراموش کرد که رژیم صهیونیستی نیز همه تلاش خود را به کار گرفته تا به آنچه اهداف ایران در سوریه می‌نامد ضربه وارد کند و نوعی تقسیم بندی بین رژیم صهیونیستی و آمریکا در این رابطه ایجاد شده است.

پشت پرده  گشت زنی مشکوک نظامیان آمریکایی در خیابان‌های موصل و بغداد چیست؟ + تصاویر

گشت زنی نظامیان آمریکایی در خیابان‌های موصل

پشت پرده  گشت زنی مشکوک نظامیان آمریکایی در خیابان‌های موصل و بغداد چیست؟ + تصاویر

گشت زنی نظامیان آمریکایی در مقابل نیروهای حشدالشعبی و تحریک عراقی‌ها

** انحلال الحشد الشعبی هدف نهایی آمریکا

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که ترامپ بیش از همه از چه چیزی در عراق واهمه دارد؟ به نظر می‌رسد الحشد الشعبی پاسخ دقیق به این پرسش است.

تقویت روز افزون نیروهای نزدیک به ایران در عراق، محور عبری عربی را به شدت نگران کرده است و ترامپ به عنوان سردمدار این محور تلاش دارد تا دولتمردان عراقی در دو راهی انحلال الحشد الشعبی یا درگیری در خاک این کشور یکی را انتخاب کنند.

در همین راستا چندی پیش منابع خبری اعلام کردند که " مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا ضمن انتشار لیستی از دولت عراق خواسته است که اغلب گروه‌های مقاومت را منحل کرده و خلع سلاح کند. این درحالی است که به موجب تصمیم نمایندگان پارلمان عراق گروه‌های الحشد الشعبی اینک به صورت رسمی زیرمجموعه دولت عراق و جزیی از ساختار نظامی این کشور هستند.

از سوی دیگر اگرچه توافقاتی بین آمریکا و عراق مبنی بر حضور نیروهای آمریکایی در این کشور وجود دارد اما مساله گشت زنی و استفاده از خاک عراق برای اقدام علیه یکی از کشورهای همسایه به هیچ وجه مورد رضایت دولتمردان عراقی نیست. چرا که این مساله می‌تواند بحرانی عمیق را برای کشورشان به بار آورد.

در همین رابطه " برهم صالح" رییس جمهور عراق در واکنش به سخنان " ترامپ" تاکید کرد که ترامپ از عراق اجازه نگرفته است که حضور نظامی در عراق برای نظارت بر ایران داشته باشد. صالح همچنین خاطرنشان کرد نظامیان آمریکایی به‌موجب توافق میان دو کشور در عراق حضور دارند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز با تاکید براینکه عراق جزیی از رژیم تحریم‌ها علیه ایران نخواهد بود، گفت: «عراق به واسطه جانفشانی شهدا و کمک دوستان خود از قبیل ایران توانست داعش را شکست بدهد.»

پشت پرده  گشت زنی مشکوک نظامیان آمریکایی در خیابان‌های موصل و بغداد چیست؟ + تصاویر

بستن راه نظامیان آمریکایی توسط نیروهای حشدالشعبی

پشت پرده  گشت زنی مشکوک نظامیان آمریکایی در خیابان‌های موصل و بغداد چیست؟ + تصاویر
بستن راه نظامیان آمریکایی توسط نیروهای حشدالشعبی

** صبر استراتژیک مقاومت در قبال سیاست ترامپ

جالب آنجاست که واکنش جریان‌های مختلف الحشد الشعبی به این اقدامات تحریک آمیز آمریکایی در نهایت هوشمندی و درایت صورت پذیرفته است. فرماندهی الحشد الشعبی در استان نینوی با تاکید بر مجوز حضور محدود نیروهای آمریکایی در این استان آن هم تنها در یک پایگاه نظامی تاکید کرد که نیروهای الحشد ضمن هشدار دادن به نیروهای آمریکایی و بستن راه ادواتشان، آنها را مجبور به عقب نشینی کرده اند.

" حمد الله الرکابی" سخنگوی ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر هم نسبت به برخی خبرها درباره حضور نیروهای آمریکایی در بغداد و پرسه‌زنی برخی از آنها در خیابان، واکنش نشان داده و این موضوع را چالشی برای اراده ملی و نقض حاکمیت عراق است. " سید هاشم الموسوی" سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء هم با تأکید بر اینکه آمریکا کاری از پیش نمی‌برد، تصریح کرد که مقاومت عراق سیاست‌های زورگویانه ترامپ را در هم خواهد شکست.

این مواضع بیانگر آن است که گروه‌های مقاومت عراقی علاوه بر پاسخ به تهدیدها و تشرهای آمریکایی از انجام هرگونه اقدام شتابزده اجتناب کرده اند.

نظر به آنچه گفته شد عراق در روزهای آتی شاهد التهابات و کشمکش‌های سیاسی بسیاری خواهد بود اما تجربه نشان داده است که ترامپ در صورت مواجهه با اراده ای جدی به راحتی از موضع قبلی خود عقب نشینی خواهد کرد.

پشت پرده  گشت زنی مشکوک نظامیان آمریکایی در خیابان‌های موصل و بغداد چیست؟ + تصاویر

ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی خود با "هیلاری کلینتون" به درستی تاکید کرده بود که سیاست آمریکا در حمله به عراق و همچنین ایجاد داعش با شکست مواجه شده و این کشور مبالغ هنگفتی را صرف استمرار این اشتباهات کرده است. اینک خود ترامپ نیز با اقدامات ناپخته خود در واقع به دنبال ایجاد هرج و مرج در عراق و تحریک نیروهای نزدیک به ایران برای از بین بردن ثبات در این کشور است اما محور مقاومت نشان داده است که برای مقابله با اشغالگران از صبری استراتژیک برخوردار هستند.

دیری نخواهد پایید دولتمردان آمریکایی بار دیگر اعتراف کنند که اقدامات دولت ترامپ در عراق و سوریه چه ضربه‌های مهلکی را به منافع آنها در خاورمیانه وارد کرده و تا چه میزان عرصه را بر آنها تنگ کرده است. در هرصورت آمریکایی‌ها در نهایت باید با این واقعیت کنار بیایند که جایی برای بیگانگان در کشورهای اسلامی وجود ندارد.

منبع: مشرق

 

نظر شما