ولخرجی بن سلمان برای کسب محبوبیت در آسیا!

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۱۵:۴۰:۵۰
کد خبر: ۸۱۶۲۱۴
طلال عتریسی، پژوهش گر امور منطقه ای و بین المللی گفت: از زمانی که ملک سلمان در عربستان به قدرت رسیده است، دغدغه بزرگ این کشور چگونگی انتقال قدرت به محمد بن سلمان بوده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ عتریسی پژوهش گر امور منطقه ای و بین المللی در گفتگو با شبکه خبری العالم برنامه "مع الحدث" گفت: برای تحقق این هدف لازم بود این کار در بین ایده های جذاب و جدید و متفاوتی چون طرح چشم انداز 2030، ایجاد اندکی فضای باز در داخل، تنظیم روابط با آمریکا و ارائه دیدگاه متفاوتی در قبال جنگ اعراب و "اسرائیل" و به رسمیت شناختن "اسرائیل" و عادی سازی روابط با این رژیم انجام شود.

وی تصریح کرد که در این بین، ترور جمال خاشقچی، خبرنگار سعودی بزرگترین اشتباهی بود که تأثیر منفی بر چهره بن سلمان و حتی آمریکا و شخص ترامپ که خود را حامی درجه یک ولی عهد سعودی – متهم ردیف اول این جنایت - می داند گذاشت.

عتریسی خاطرنشان کرد پس از ترور خاشقچی، ترامپ که سعی داشت وجهه ولی عهد را ترمیم کند با فشارهای داخلی حتی از سوی نزدیکان خود مواجه شد؛ لذا به ناچار برخی پرونده های دیگر مثل حمله به یمن با وجود گذشت 4 سال از این تجاوز را باز کرد.

عتریسی در ادامه گفت: بن سلمان اکنون تلاش گسترده ای را برای بازسازی وجهه خود که در سطح بین الملل به شدت مخدوش شده است، آغاز کرده است. وی در همین راستا سفرهای آسیایی خود را آغاز کرد. تا با برقراری روابط همکاری جدید خود به عنوان شخصی قدرتمند معرفی کند؛ شخصی که می تواند با کشورهایی مثل پاکستان و هند و چین روابط برقرار کند.

این پژوهش امضای قراردادهای میلیاردی بین بن سلمان و پاکستان را در واقع تلاشی برای دور کردن این کشور از ایران دانسته است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست عربستان برای ایجاد ائتلاف یا دستیابی به تأیید و حمایت کشورهای دیگر در مقابل کشمکش هایش به خصوص در مقابل ایران، متکی به عامل پول است.

وی معتقد است که محمد بن سلمان می کوشد با امضای قرارداد 20 میلیون دلاری با پاکستان، این کشور را از ایران دور کند در حالی که در عمل وقتی عربستان بر خصومت با ایران تمرکز کرده است، پاکستان نمی تواند در کنار این کشور بایستد. لذا بن سلمان د راینجا هم توفیقی به دست نمی آورد. چرا که روابط بین پاکستان و ایران روابطی قوی و محکم و مبتنی بر پیشینه های مختلف تاریخی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز