دو بخش «معامله قرن» از زبان «کوشنر»

۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۰۹:۴۷:۰۴
کد خبر: ۸۱۸۳۰۶
دو بخش «معامله قرن» از زبان «کوشنر»
داماد و مشاور ویژه «دونالد ترامپ» در هفته جاری سفر دوره‌ای خود به منطقه را با ورود به ابوظبی آغاز و سخنان تأمل‌برانگیزی درباره فلسطین و معامله قرن مطرح کرد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ کوشنر هفته جاری در سفری کوتاه به ابوظبی در مصاحبه با شبکه «اسکای‌نیوز» گفت که معامله قرن بر چهار اصل تمرکز دارد؛ آزادی، کرامت، امنیت و شکوفایی اقتصادی.

وی بدون اشاره به نام قدس گفته بود که از دیدگاه آنها آنچه اهمیت دارد، ادغام اسرائیلی‌ها در منطقه، آزادی تبادل کالا و تردد مردم آن و حل مسئله مرزها و دیگر مسائل مربوط به راه‌حل نهایی است.

روزنامه «رأی‌الیوم» با اعلام مطلب فوق نوشت که انتخاب پنج کشور امارات، بحرین، قطر، عُمان و عربستان سعودی به عنوان ایستگاه‌های سفر کوشنر نشان‌دهنده هدف واقعی وی مبنی بر اعمال فشار بر دولت‌های عربی برای سرمایه‌گذاری و حمایت مالی از دو بخش معامله قرن است:

بخش اول: ارائه غرامت به آوارگان فلسطینی در ازای چشم‌پوشی نهایی از حق بازگشت خواه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و از آنجا که نوار غزه بیشترین تعداد آوارگان (۸۰ درصد جمعیت غزه) را در خود جای داده است لذا کوشنر از کشورهای عربی می‌خواهد که با صرف میلیاردها دلار برای پروژه‌های اقتصادی در این منطقه برای جوانان بیکار آن شغل ایجاد کرده و فضایی را فراهم کنند که ساکنان غزه حق بازگشت و مقاومت در برابر رژیم اشغالگر را به فراموشی بسپارند.

بخش دوم: ارائه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار به عنوان غرامت به یهودیان عربی که پس از سال ۱۹۴۸ به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده‌اند.

این روزنامه افزود که اگرچه پاسخ دولت‌های عربی به این خواسته کوشنر و هیأت همراه وی متشکل از «جیسون گرینبلات» فرستاده آمریکا در روند سازش و «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران مشخص نیست و روشن نیست که آنها حامل چه خواسته‌ها، پروژه‌های مالی و سرمایه‌گذاری هستند اما آنچه روشن است این است که وجود برایان هوک در این سفر بیانگر تهدیدات این هیأت علیه دولت‌های عربی و القای خطرات و تهدیدات ایران برای امنیت و ثبات منطقه در صورت عدم موافقت با خواسته‌های آن است.

اگرچه خبرگزاری رویترز اخیرا به نقل از برخی دیپلمات‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس گزارش داد که ملک سلمان با هیچ طرح سازشی که قدس به عنوان پایتخت فلسطین و حق بازگشت آوارگان را به رسمیت نشناسد، موافقت نخواهد کرد اما گفتن این سخنان و علنی کردن آن برای رسانه‌ها یک چیز است و آنچه در جلسات در پشت درهای بسته اتفاق می‌افتد، چیز دیگری است به خصوص اینکه عربستان سعودی با توجه به رسوایی قتل «جمال خاشقچی» در موضع قوی برای مخالفت با خواسته‌های آمریکا قرار ندارد.

رأی‌الیوم همچنین نوشت که چهار اصل اعم از آزادی، کرامت، امنیت و شکوفایی اقتصادی که کوشنر از آن دم می‌زند تنها مختص اسرائیلی‌هاست نه اعراب به خصوص که کوشنر یا همان «پدر خوانده معامله قرن» قدس اشغالی را از راه‌حل نهایی حذف و کمک‌های مالی به آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) را قطع کرده است.

این روزنامه با اشاره به مخالفت تشکیلات خودگردان با استقبال از کوشنر در اعتراض به این طرح، افزود که اگر طرح معامله قرن با مخالفت قدرتمند فلسطینیان مواجه شود، اجرای آن غیرممکن می‌شود.

رأی‌الیوم نوشت، کوشنر همچنین ترکیه را به عنوان آخرین ایستگاه سفر خود قرار داده است که هدف وی از این کار اعمال فشار بر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به منظور جلب موافقت وی با بخش مربوط به قدس یا همان نهادینه کردن این شهر مقدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی در ازای برخی پیشنهادات مالی و سیاسی در رابطه با پرونده سوریه است.

این روزنامه نوشت که امید است مخالفت ترکیه با این معامله الگویی برای برخی اعراب باشد به خصوص اینکه اردوغان موضع قاطعی در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی اتخاذ و کنفرانس اسلامی در استانبول را برای این منظور برگزار کرد.

منبع:فارس

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز